Oppimiskäsityksistä
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Behavioristinen suuntaus
Näkemys oppimisesta
Normatiivista, oikean suuntaisenkäyttäytymisen oppimista javakiinnuttamista. Palkkio /rangaistusajattelua
Näkemys oppijasta
Oppilas. Opettaja hallitseeoppimisprosessia.Mallioppiminen on keskeistä.
Kognitiivinen suuntaus
Näkemys oppimisesta
Suunnitelmallinen reitti,jota myöten oppiminenetenee. Opetus on tietoistaja suunnitelmallista, jotaopettaja johtaa
Näkemys oppijasta
Opiskelija. Aktiivinen,mielekkyyttä ja oppimisenmerkityksellisyyttäkorostava.
Humanistinen suuntaus
Näkemys oppimisesta
Oppiminen onkasvutapahtuma, joka onkokemuksellinen jasyklisesti etenevä pohdintatiedonkäsittelyprosessi.Opettaja tukee ja ohjaa sitä.
Näkemys oppijasta
Oppija. Aktiivinen jatarkoitushakuinen, omistamotivaatioistaan lähtevä jaitseohjautuvaksi kehittyväyksilö.
Konstruktiivinen jasosiokonstruktiivinen suuntaus
Näkemys oppimisesta
Todellisuuden konstruktointia,rakentamista, joka ontilannesidonnaista. Oppiminenon tiedon jäsentämistä jakäsitysten laajentamista.Sosiokonstruktivistiseenoppimisnäkemykseen kuuluuoppimisen yhteisöllisyys sekätiedon rakentuminenjakamalla ja työstämällä sitämuiden kanssa.
Näkemys oppijasta
Oppija, joka valikoi ja tulkitseesaatua informaatiotaaikaisempaan tietoonsaliittäen. Hän kehittyykriittisessä ajattelussaan.Oppija toimiiyhteistoiminnallisuudenperiaatteita noudattaenyhdessä muiden kanssa jakaenja yhdistäen tietoa.