1
Syntaksin harjoituskurssiCYK140
Ma 4.12.
2
Kielisysteemin kaksiperusrelaatiota
Syntagmaattinen suhde
kielen yhdessä esiintyvien morfosyntaktistenelementtien välinen suhde, esim:
artikkeli + substantiivi
verbi + subjekti
attribuutti + pääsana
verbi + objekti
3
Kielisysteemin kaksiperusrelaatiota: jatkuu
Paradigmaattien suhde
tietyssä morfosyntaktisessa kehyksessätoisensa korvaavien elementtien välinensuhde, esim. englantia edustavassakehyksessä
ART+__+N
voi artikkelin ja substantiivin välisessäpositiossa esiintyä mikä tahansa englanninattributiivisista adjektiiveista
4
Dependenssi
Syntagmaattisessa suhteessa olevienkielen elementtien välillä vallitsee ainajonkinlainen dependenssisuhde
Ilmauksessa on tyypillisesti yksi hallitsevaelementti, joka määrää toisten siihenliittyvien elementtien ominaisuudet; ts.pääsana valitsee dependenttinsä jamäärää niiden ominaisuudet
5
Dependenssi: jatkuu
Esimerkkejä:
adpositio(post-tai prepositio)lausekkeessaadpositio on pääsana ja sen täydennysdependentti
monissa kielissä adpositio määräätäydennyksensä sijan, esim.
- talo+n takana
- kohti seuraava+a vuo+ta
6
Dependenssi: jatkuu
Lauseessa verbi on pääsana ja siihen liittyvät argumentitsen dependenttejä, verbi esim. määrää
dependenttiensä/argumenttiensa määrän
argumenttiensa sijan
monissa tapauksissa myös argumenttiensa semanttisetominaisuudet, esim. lauseessa
Emmi ajatteli lukemaansa kirjaa
verbi ajatella määrää sekä objektinsa sijan (partitiivi) ettäsubjektinsa semanttiset ominaisuudet (subjekti-NP:n pitää viitatainhimilliseen olioon)
Verbin argumenteiltaan vaatimia ominaisuuksia sanotaan verbinvalintarajoituksiksi
7
Dependenssi: jatkuu
Dependenssirelaatiot voidaan jakaa kolmeen eriluokkaan:
bilateraalinen dependenssi: pääsana ei voi esiintyäilman dependenttiä eikä dependentti ilman pääsanaa,esim: englannin subjekti-verbi ja prepositio-objekti –relaatiot
unilateraalinen dependenssi: pääsana voi esiintyäilman dependenttejä, mutta dependentit vaativatpääsanan, esim:
Emmi söi (hyvin punaisen omenan / punaisenomenan / omenan).
8
Dependenssirelaatiot: jatkuu
rinnasteinen dependenssirelaatio
kaikilla elementeillä on sama status, ts.rinnasteiset elementit ovat kaikki pääsanoja(yleensä vain samaan kategoriaan kuuluviaelementtejä voi rinnastaa), esim:
rinnastetut NP:t: kissat ja koirat
rinnastetut adjektiivit: kauniit ja tottelevaiset koirat
rinnastetut verbit: Emmi meni ja söi Antin jäätelön.
9
Pääsanan paikka lausekkeessa
Kielet voidaan jakaa kahteen ryhmään senperusteella, mikä on pääsanan positiosuhteessa dependentteihinsä:
’head-initial’ –kielissä pääsana edeltääkomplementtejaan, esim:
drosyffordd
overthe road    (Wales: Tallerman 1998)
10
Pääsanan paikka lausekkeessa:jatkuu
’head-final’ –kielissä komplementit edeltävätpääsanaansa, esim:
tomodati-to
friend-with
’with a friend’ (japani: Tallerman 1998)
Kielet pyrkivät yleensä noudattamaan samaapääsanan ja dependenttien suhdetta kaikissalauseketyypeissä
11
Head- vai dependent-marking
Yleensä kielet merkitsevät jollakin tavoin jokopääsanan tai sen dependentit osoittaakseen,minkälainen syntaktinen suhde näiden välillävallitsee
Esim. englannin omistussuhdetta ilmaiseva NP onesimerkki dependent-marking –konstruktiosta:
Kim’s house
Ko. konstruktiossa house on pääsana jaomistajaa ilmaiseva Kim dependentti, joka onmerkitty suffiksilla –’s
12
Head- vai dependent-marking:jatkuu
Kielet voidaan karkeasti jakaa kahteenryhmään sen mukaan, merkitsevätkö nepääsanan ja dependentin suhteenpääsanaan vai dependenttiin.
Edellisessä tapauksessa puhutaan HEAD-MARKING –kielistä, jälkimmäisessäDEPENDENT-MARKING –kielistä.
13
Head- vai dependent-marking:jatkuu
Esimerkiksi latviassa prepositio määräädependenttinsä sijan:
aiz   upes
poikki joki-GEN
’joen poikki’
caurmezu
läpimetsä-ACC
’metsän läpi’ (Campbell 1995.)
14
Head- vai dependent-marking:jatkuu
Toisaalta esim. quechuassa postpositiot,siis lausekkeen pääsanat, taipuvat:
 -mantapacha ’since, from’
qayna watamantapacha
’since last year’ (Campbell1995)
15
Head- vai dependent-marking:jatkuu
Joissain kielissä prepositiot kongruoivatdependenttinsä kanssa esim. persoonassaja luvussa:
ruu-majkjaraachi
3SG-because.oftheman
’because of the man’ (Tzutujil: Tallerman 1998)
16
Head- vai dependent-markingjatkuu: verbi ja verbin argumentit
Lauseen pääverbiin liittyvät NP-argumentitovat verbin dependenttejä.
Esimerkiksi japanissa transitiiviverbindependentit ovat sijamerkittyjä:
Taroo-ga tegami-okaita.
Taroo-NOMletter-ACCwrote
’Taroo wrote a letter.’ (Tallerman: 1998)
17
Head- vai dependent-markingjatkuu: verbi ja verbin argumentit
Kambera on esimerkki head-marking –kielestä, jossa pääverbi kongruoidependenttiensä kanssa:
IAmana-kei-yana     muru.
thefather3SG:SU-buy-3SG:OBJthevegetable green.
’Father buys the green vegetable.’ (Tallerman: 1998)