pp_logo
www.tvl.fi
www.tvl.fi
www.tvl.fi
1
11.1.2005
Kuorma-auton renkaan paineistus
Rengasliikkeen asennushallissakoeponnistettiin käytettyä rengastapinnoituskelpoisuuden selvittämiseksi.
Rengas oli kiinnitetty vanteestaanasennuskoneeseen.
Renkaan pinnoittaja paineisti renkaantyöskennellen aivan renkaan vieressätutkiakseen sitä.
58-vuotiaalla pinnoittajalla oli 40vuoden työkokemus rengastöissä,mutta yleensä koeponnistuksen olitehnyt hänen työtoverinsa.
Pinnoittaja lisäsi painetta, jolloinrengas räjähti kohtalokkaalla tavalla.
p1
pp_logo
www.tvl.fi
www.tvl.fi
www.tvl.fi
2
11.1.2005
p2a
Työtapaturmaan johtaneita tekijöitä
Renkaan rakenne oli heikentynyttyhjänä ajon seurauksena.
Rengas ei ollut räjähdyksenseurauksilta suojaavassa turvahäkissä.
Pinnoittaja kohotti painetta 7 bariin jakuunteli renkaasta kuuluvaa ääntäsiten, että pää oli n. 20 cm renkaansivulla.
Renkaan rakennekudokset repeytyivät.
Paine purkautui renkaan sivuuntulleesta repeämästä erittäinvoimakkaasti.
Pinnoittajalla ei ollutväistämismahdollisuutta.
Paineisku kohdistui suoraanpinnoittajan kasvoihin.
p2b
tyre-01a
tyre-02a
pp_logo
www.tvl.fi
www.tvl.fi
www.tvl.fi
3
11.1.2005
Vastaavien työtapaturmien torjunta
Työnantajan on annettava työntekijälle riittävät tiedot työpaikallatehtävien rengastöiden haitta- ja vaaratekijöistä.
Työnantajan tulee hankkia tarvittavat turvavälineet ja suojaimet,ohjeistaa oikeat työtavat ja valvoa ohjeiden noudattamista.
Työntekijän velvollisuus on noudattaa ohjeita ja käyttää hänellemäärättyjä suojavälineitä.
Renkaan eheys ja pinnoituskelpoisuus tutkitaan ensisijaisesti ilmanpaineistusta.
Koeponnistus tulee tehdä riittävän lujassa turvahäkissä, joka pienentääräjähdysvaaran seurauksia, hajottaa painesuihkun ja estää irtonaistenkappaleiden sinkoutumisen.
Renkaan täyttöletkun tulee olla riittävän pitkä niin, että rengas voidaanpaineistaa aina kaikissa tilanteissa turvalliselta etäisyydeltä.