SJL_SUOMI_logo
SJL_siniviiva_85
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi
1
JÄÄHARJOITTELUN LUOKITTELU JA SUUNNITTELU
LTV 2
SJL_SUOMI_logo
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
MEIDÄN PELI
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
MEIDÄN PELI
Tavoitteena nopean yhteistyön jääkiekko
Pelitilannerooleissa hyökkäykseen ja puolustukseen reagointi viiveettömästi
Yksittäisen pelaajan reagointi 1 vs 1 tilanteissa
Myös kiekottomana hyökkääjänä sekä kiekotonta puolustavana
Lajitekniikat ja –taidot toimivat kaiken pohjana ja mahdollistavat pelitilanteissatavoitteen mukaisen toiminnan
Pelitilannerooleissa tarvittavat lajitekniikat ja –taidot
Luistelu, kiekonhallinta (LTV1)
esim. kiekon menetyksen jälkeen välitön pysähdys tai vauhtikäännös sekä paineenantaminen luistelemalla (rooli vaihtuu kiekollista puolustavaksi) kaikkien pelaajienyhtäaikainen reagointi samaan suuntaan
esim. kiekonriiston jälkeen välitön tilan voittaminen kiekkoa  kuljettamalla katse pelissäsekä muiden pelaajien yhtäaikainen hyökkäyksen tukeminen
Syöttäminen-vastaanotto sekä laukominen (LTV2)
Esim. Hyvä, kova ja nopea syöttäminen variaatioineen sekä vastustajan ohisyöttäminen jatarjonta rinnalle, vastaanotto kiekko heti pelattavana
Nopea ja kova laukominen pienellä liikkeellä, yhdellä tai kahdella kosketuksella, pelimaalivahtia vastaan
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
3
SJL_SUOMI_logo
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
PRIORITEETTI
TAVOITTEET  PELITILANTEISSA
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
5
PRIORITEETTI  / TAVOITTEET ERI PELITILANTEISSA
HYÖKKÄYSTILANTEETPUOLUSTUSTILANTEET
1. Maalinteko1. Maalinesto
2. Tilan voittaminen2. Riisto omalle joukkueelle
Pelinopeus eteenpäinPaine
3. Tilan tekeminen3. Tilan voittamisen estäminen
KiekkokontrolliKeskustan puolustaminen
4. Puolustusvalmius4. Hyökkäysvalmius
REAGOINTI ERI PELITILANTEISSA
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
6
HYÖKKÄYSPELIN 10 KULTAISTA OHJETTA
1. Hyökkäyspeli alkaa heti, kun kiekko saadaan
2. Kiekko on aina pelaajaa nopeampi
3. Hyökkäyksessä syvyyttä ja leveyttä
4. Kiekollinen ahtaasta tilasta väljään tilaan
5. Jos oma pelaaja liikkuu sinua kohti, hakeudu vapaalle alueelle/kaistalle
6. Kiekottomat hakevat vapaata paikkaa
7. Kiekollinen pyrkii liikkumaan aina seuraavan viivan yli
8. Hyökkäyssiniviivan ylityksen jälkeen yksi pelaaja voimakkaasti kohti maalia
9. Maalit syntyvät maalintekoympyrästä
10. Puolustaminen alkaa heti, kun kiekko menetetään!
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
7
PUOLUSTUSPELIN 10 KULTAISTA OHJETTA
1. Puolustaminen alkaa heti, kun kiekko menetetään
2. Puolustuksessa syvyyttä ja leveyttä
3. Aina yksi häiritsemässä vastustajan kiekollista pelaajaa
4. Ohjaa kiekollista laitoihin ja nurkkiin
5. Keskialueella pitäisi, omalle siniviivalle tultaessa, olla vähintään 3 omaapelaaja ennen kiekollista vastustajaa
6. Sijoitu omassa päässä vastustajan ja oman maalin väliin
7. Näe pidettävä vastustaja ja kiekko
8. Vartioi ennen kaikkea vastustajan mailaa ( maila mailan alla)
9. Miehitä maalintekoympyrä
10. Heti kun saat kiekon, ajattele hyökkäystä -> pelaaminen ylöspäin!
SJL_SUOMI_logo
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
SUOMALAISEN PELAAJAN VOITTAVAN
PELAAMISEN VAATIMUKSET
 PELITILANNEROOLEISSA
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
SUOMALAISEN PELAAJAN VOITTAVA PELAAMINENPELITILANNEROOLEISSA
HYÖKKÄYS
Kiekollisena
Laukauksen laatu
Syöttäminen pelitaitona
Kiekon hallinta + rytmin muutos
Kiekottomana
Maalille meno
Tarjonta
Hyökkäyksen tukeminen
PUOLUSTUS
Kiekollista vastaan
Paine luistelemalla
Mailapaine + syöttö pois +laukauksen peittäminen
Taklaus pelitaitona
Kiekotonta vastaan
Syötön peittäminen
Luistelu puolustavalle puolelle
Takapaine luistelemalla
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
9
Viiveetön roolivaihtelu / Puhe
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
PELITILANNEROOLIT
Neljän pelitilanneroolin opettaminen mukana alusta asti
Opeta pelaajat tunnistamaan kaikki neljä pelitilanneroolia japelaamaan niissä tavoitteiden mukaisesti
Tällöin ei tulisi ns. yhden roolin pelaajia, koska yksipuolisuus aiheuttaaongelmia pelaamisessa myöhemmässä ikävaiheessa ja kansainvälisissäpeleissä … opeta pelaajat täysiksi
Huomioi myös pelaajakohtaiset vahvuudet rooleja opetettaessa jakorosta niissä kehittymistä
Pelaajat menestyvät vahvuuksien kautta, mutta heikoinkaanpelitilanneroolien osa-alue ei saa muodostua esteeksi pelaajanakehittymiselle
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
10
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
2vs1 -AJATTELU
Tilanteen tunnistaminen ja 2vs1 alueellisen ylivoimatilanteenmuodostaminen
Oikea-aikainen syöttäminen 2vs1 tilanteissa kentän kaikilla osa-alueilla
Hyökätäänkö vai puolustetaanko?
Missä roolissa pelaaja on?
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
11
SJL_SUOMI_logo
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
JÄÄHARJOITTELUN LUOKITTELU
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
13
JÄÄHARJOITTEIDEN LUOKITTELU JAPAINOTUKSET ERI IKÄLUOKISSA
SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON SUOSITUKSET
JÄÄHARJOITTEIDEN PAINOTUKSISTA ERI IKÄRYHMISSÄ
Kuva.jpg
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
14
JÄÄHARJOITTEIDEN KATEGORIOIDEN LUOKITTELU
Jääharjoitteiden kategorioiden luokittelu.jpg
SJL_SUOMI_logo
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
SUUNNITTELU
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
16
       MAALINTEKO  MAALINESTOPELI
HYÖKKÄYSPELAAMINEN  PUOLUSTUSPELAAMINEN
JOUKKUE
VIISIKKO
KETJU – PARITOIMINTA
PELITILANNEROOLIT
(kiekollinen, kiekoton)  (häiritsijä, vartioija)
PELIPAIKKAROOLIT
(maalivahti, puolustaja ja hyökkääjä)
PELIROOLI
(yksilölle peliin erikseen sovitettu rooli)
PELITILANNEROOLI  PELI  PELITILANNEROOLI
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
17
Mitä – Miksi – Miten?Harjoitteen yhteys pelitaitoihin ja peliin!
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
18
Pelinomaisuus
Pelitaitojen ja pelin opettaminen - ohjaaminen
Yksilöllisyys - eriyttäminen
Laadukkaiden suoritusten vaatiminen - valvominen
Toistomäärien maksimointi
HUOMIOITAVIA ASIOITA JÄÄHARJOITTELUSSA
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
HUOMIOITAVIA ASIOITA JÄÄHARJOITTELUSSA
PELINOMAISUUS
-Pelin lainalaisuuksien noudattaminen (kultaiset säännöt)
-Harjoiteltavat tilanteet suoraan pelistä
PELITAITOJEN JA PELIN OPETTAMINEN – OHJAAMINEN
-Pelitaidot ovat yksittäisten lajitaitojen käyttämistä pelitilanteessa
YKSILÖLLISYYS – ERIYTTÄMINEN
-Kentän maksimaalinen hyödyntäminen (Esim. Klinikka)
-Tasoryhmät
-Yksilön henkilökohtainen huomiointi tasosta riippumatta
LAADUKKAIDEN SUORITUSTEN VAATIMINEN – VALVOMINEN
-Ydinkohdat ja laatutekijät  tiedossa  niiden vaatiminen koko harjoituksen ajan
 TOISTOMÄÄRIEN MAKSIMOINTI
-Kentän maksimaalinen hyödyntäminen (Esim. Klinikka)
-Ydinkohdat ja palautteen antaminen
-Seuranta
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
19
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
20
OPETETAANKO VAI OLETETAANKO?
Hyvin suunnitellun ja toteutetun harjoituksen tavoitteena on:
1.Tehokas jään käyttö, yksittäisen pelaajan aktiivisen työskentelyajankasvattaminen sekä toistomäärien lisääminen.
2.Herättää valmentajien ja pelaajien kiinnostus järjestelmälliseenliikunnallisten, lajiteknisten ja pelaamaan oppimisen valmiuksienkehittämiseen.
Teach the skills not the drills!
Valmentajien tulee tietää suoritusten ydinkohdat ja laatutekijät!
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
21
ESIM. TOISTOMÄÄRÄT / HARJOITUS
Laukaukset kohti maalia 10-25 kpl
Syötöt 25-40 kpl
1h 20 min harjoitus – tehokas työaika 15-22 min
vai …
Laukaukset kohti maalia 50-150 kpl
Syötöt 100-250 kpl
1h 20 min harjoitus – tehokas työaika 30-40 min
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
22
IDEOITA HARJOITUKSEN SUUNNITTELUUN
Mikä on johtava ajatus harjoitteiden pitämiseen?
Sinulla on nippu harjoitteita, joita tykkäät pyörittää, vai …
Sinulla on hyviä asioita mielessäsi lajitekniikkaan, pelaamiseen taifysiikkaan liittyen, joita haluat pelaajille opettaa -> alat suunnitella,miten voisit kehittää niitä eri harjoitteiden avulla johdonmukaisestiedeten.
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
23
SUUNNITTELUSSA HUOMIOITAVIA ASIOITA
Harjoitettavat asiat
Mitä, miksi ja miten?
Harjoitetyyppi ja -muoto
Harjoitettavan asian yhteys lajitekniikkaan / -taitoon, pelitaitoon, -tilanteeseen, -tavoitteeseen tai -taktiikkaan
Harjoitteen kehittely
Tilan, ajan ja pelaajamäärän muuttaminen sekä eri asioidenpainottaminen
Harjoitteiden painopisteet
Lajitekniikoiden ja -taitojen opettaminen = Lajin tekniikantarkoituksenmukainen hyödyntäminen eri pelitilanteiden mukaan,tekniikassa ilmenevien virheiden korjaaminen ja uusien tekniikoidennopea oppiminen.
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
Pelitaitojen opettaminen=Pelitilanteissa käytettävät pelitaidot, joissa yhdistyy lajitaito ja taktiikka.Pelikäsityksen avulla ymmärretään eri pelitaitojen vaatimukset pelitilanteissa.
Pelin opettaminen= Pelitilanteiden ymmärtäminen ja opettaminen neljän pelitilanneroolin kautta,tavoitteena viiveetön roolivaihto pelikäsityksen avulla eri pelitilannerooleissa.
Pelitaktiikan opettaminen= Pelin prioriteettijärjestyksen ymmärtäminen ja pelikäsityksen avulla oikeidenvalintojen eli prioriteetin löytäminen pelissä. Joukkuepeliä varten harjoitellaanerilaisia pelitapoja, joista valitaan ottelutilanteeseen sopiva taktiikka,joukkueen pelistrategian mukaisesti.
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
24
SUUNNITTELUSSA HUOMIOITAVIA ASIOITA
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
25
Johdonmukaisuus
Käy läpi harjoitteen organisointi ja kulku
Opeta harjoitteessa painotettavat asiat
Valvo ja vaadi laatua
Harjoitteiden kehittely
Suunnittele harjoitemuodoista toiseen siirtyminen
Siirrä opetettava asia pelinopeuteen ja / tai -tilanteeseen
Teeman toistaminen
Kuljeta teemaa harjoitteiden sisällä  parantaa asian sisäistämistä ja senliittämistä peliin
SUUNNITTELUSSA HUOMIOITAVIA ASIOITA
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
26
YKSITTÄISESSÄ HARJOITTEESSA HUOMIOITAVAA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
… tai yhdistäen
Harjoitettava asia
Harjoitemuoto
Pelaamaan opettaminen
Lajitekniikka
Rooli  (-t)
Tavoite
Alue (-et)
Suunta (hyökätäänkö vai puolustetaanko?)
Harjoite
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
27
Harjoitteen ydinkohdat
Oikeanlaisen / toivotunlaisen suorituksen mahdollistavat keskeisimmätosatekijät (esim. luistelun ydinkohdat = asento, potku, liuku ja palautus)
Harjoitteen ydinkohtien laatutekijät
Kuvaavat ja tarkentavat ydinkohtia selkokielellä ja ymmärrettävästi (esim.luisteluasento = katse pelissä (leuka ylös), polvet koukistettuina päkiän yli- säären ja reiden välinen kulma ~ 90 astetta, painopiste luistimen teränkeskiosalla, käsien ja hartioiden rytmikäs eteenpäin suuntautuva liikesekä maila yhdessä kädessä kiekottomana.)
Harjoitteen fyysinen kuormitus ja palautuminen
Sarja- ja toistomäärät
Toiston suoritusaika
Sarja- ja toistopalautusaika
Harjoitteen työskentelytehoalue - intensiteetti
YKSITTÄISESSÄ HARJOITTEESSA HUOMIOITAVAA
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
28
KUINKA LISÄÄT PELAAJAN INTOHIMOA
Luo hyvä ilmapiiri oikean vuorovaikutuksen kautta
Luo harjoituksesta turvallinen ja positiivinen paikka olla
Huolehdi, että harjoituksissa on hauska alku ja loppu
 kisat, pelit ja leikit
Riittävä määrä kiekkokosketuksia luo hauskuutta ja ilmapiiriä
Huomioi harjoitteiden rakenteissa maalinteko
Harjoitus sisältää avoimia harjoitteita ja / tai harjoitteita, joissapelaaja voi valita itselleen sopivan tasoisen tehtävän
Kontrolloi kohtuudella, lisää pelaajan vapautta valita ja vastuutatekemisestä
Kannusta itsearviointiin, anna pelaajalle yksinkertaisiasuorituksen onnistumiseen liittyviä mittareita
Mahdollista jokaisen pelaajan onnistumisen tunne
SJL_siniviiva_85
SJL_SUOMI_logo
23.9.2016
Suomen Jääkiekkoliitto
29
Pikkujutut ovat osa kokonaisuutta.
Kokonaisuudesta muodostuu täydellisyys.
Ja täydellisyys .., niin se ei olekaan pikkujuttu
Michelangelo (1475-1564)