Yhteiskunta jayhteiselämän ehdot
Pohdi
Millaista yhteiselämä oli  1700 – 1800 luvuilla? Pohdi arkielämää, ajattelua,uskonnollisuutta ns. oikeaa elämäntapaa
Mitä konkreettisia muutoksia esim. globalisaatio on tähän tuonut
Lue s. 79 -> Millaista on tulevaisuus 100 vuoden päästä?
T. 1 ja 2 s.80
Kolme ryhmää
Valmistakaa iskulause juliste näkemyksestä javalmistautukaa perustelemaan miksi  Juuri se näkemyson ehdottomasti paras valtion järjestyksen pohjaksi. (voitmyös valmistautua siihen miksi toisten näkemys ei toimi)
Hobbes ja luonnontila
Locke ja luonnotila
Rousseau ja luonnontila
Rawls sopimusajattelu jaoikeudenmukaisuus teoria
Mehukestit s. 85
Yhteiskuntajärjestystä on mietittävä ns. ”tietämättömyyden verhontakaa”
Yhteiskunnan määritettävä ne perusperiaatteet miten yhteiskunnantäytyisi järjestäytyä. -> ”alkutilassa ihminen ei voisi olla itsekäs jaajaa omaa etuaan päättelisivät rationaalisesti -> virheidenmahdollisuus pienenee
Mitä tällaiset perusperiaatteet voisivat olla. Millaisiin päätöksiinesim. koulutustausta ei vaikuta?
Mehukestiesimerkissä kaikki saavat saman verran. Onko tasajakokaikissa kysymyksissä aina se oikea?
T. 1 ja 2 s.87
s. 83 ja 85 t.1-3
Periaatteet Rawlisin mukaan
Vapausperiaate = jokaisella kansalaisella on oltavasuurin mahdollinen vapaus, joka on sovitettava muidenvastaavaan vapauteen
Eroperiaate= Yhteiskunnassa voi olla taloudellisia jasosiaalisia eroja jos
A) Ne liittyvät virkoihin ja asemiin, joita kaikkien onmahdollista saavuttaa
B) Erot koituvat lopulta myös huono-osaisten hyväksi (=>verotus)
Kenen velvollisuus on huolehtia köyhistä? (Valto, kirkko,yksittäiset kansaiset)
Tehtävä 1 ja 2 s. 88
Tehkää työhakemus jossa kuvaatte itseänne, omia hyviä ominaisuuksiajotka vaikuttavat työpaikan saamiseen
Toinen ryhmä hakee arkkitehtiä suuren suunnittelija ryhmän johtoon
Toinen ryhmä hakee siivousväline firman edustajaa
Lue s. 89-90 Arviointi
T.1 ja2
Positiiviset ja negatiiviset oikeudet
Negatiiviset oikeudet
Takaavat yksilö vapauden ulkoisista esteistä huolimatta. Neturvaavat oman päätöksenteon itseä koskevissa kysymyksissä.Ihmisillä myös velvollisuus olla puuttumatta muiden elämään javapautta koskeviin kysymyksiin -> valtion tehtävä on turvataperiaatteiden toteutuminen, vaikka pakottamalla (Hobbes, Locke)
Positiiviset oikeudet
Yksilölle turvataan vapaus toteuttaa valintoja ja päämääriä myöskäytännössä. Ihmisellä oikeus myös saada toisilta ei ainostaantulla jätetyksi rauhaan (muilla velvollisuus auttaa hätäänjoutunutta) (Rawls)
Oikeus<-> armeliaisuus
Oikeus terveydenhuoltoon <->kerjäläisellä ei ole oikeutta vaatiaalmuja itselleen vaan tekijä on armelias
T 1 s.90
Liberalismi =yksilölle on annettvavapaus määrittää itse elämänsä sisältöja se mitä hyvä elämä tarkoittaa
Oikeudenmukaisen yhteiskunnan ja  ihmisenperimmäisen elämänkoskevat kysymykset on erotettavatoisistaan (sopimusetiikka)
Yksityinen ( henkilökohtaiset ratkaisut,maailmankatsomus) ja julkinen alue on erottavatoisistaan.
 esim. On yksilön asia mitä mediaa hän seuraa, julkistamitä kaistaa ajetaan autolla
Mill – yksilön vapautta rajoittaaainoastaan muiden sama vapaus
= vahinkoperiaate => Yhteiskunta voi rajoittaatai kieltää yksilöntoimintaa vain jos sevahingoittaa muita
-> alkoholinkäyttöön yhteiskunta voi puuttuavain jos henkilö on vaaraksi muille
Miksi tupakka- ja alkoholituotteiden myyntiärajoitetaan?
S.94 t 2 ja 3
Yövartijayhteiskunta
Valtion tehtävä on turvata turvallisuus. Valtiolla eimuita tehtäviä, ettei se loukkaisi yksilön vapauttapäättää asioitaan
Negatiivisten vapauksien korostus
Yleisien palveluiden ylläpitäminen ei ole mahdollistakoska ne pitää rahoittaa verotuloilla
”Jokainen on oman onnensa seppä” =uusliberalismi
<->Liian pitkälle viety sosiaaliturvajärjestelmä johtaapaternalismiin =holhoamiseen, joka riistää ihmiseltävalinnanvapauden t.2 s.95
Onko oikein:
Yhteiskunta turvaa yhtäläiset mahdollisuudet kaikille menestyä ->ilmainen koulutus?
Erilaisessa asemassa oleva ihminen on oikeutettu erilaisenyhteiskunnan rahoittamaan palveluun oman erityispiirteen takia?(Pyörätuolireitit rahoitetaan yhteiskunnan rahoilla, erityisopetuksenjärjestäminen)
Yhteiskunnassa menestyjä pitää varansa vain itsellään?
Valtio tukee oopperaa ja teatteria, jonka käyttäjistä suuri osa kuuluukansan hyvinvoivaan osaan?
Olisiko mahdollista että koulu, harraste ym. maksettaisiin aina”omasta pussista”
Lue s.98
Utilitarismi
Yhteiskunnan tehtävä on lisätä onnellisuutta javähentää kärsimystä, siten että mahdollisimman paljononnellisuutta ja hyötyä mahdollisimman monelle.
Jeremy Bentham ja John Stuart Mill => päätös on oikeakun mikään muu päätös ei  tuota suurempaakokonaishyötyä-
Milloin voi näkemyksen mukaan sanoa että kyläkoulunlakkauttamien on oikea päätös?
T 1. s. 99
Lue s. 100-101
Luokka kahteen ryhmään. Toiset kannattavat utilitarismia. Toisetvastustavat. Valmistakaa tekstin pohjalta haastavia kysymyksiä toisennäkemystä vastaan
Omistusoikeus ja talousjärjestelmä
Hyvien yhteiskunnallisten olojen järjestelmissä puhutaan yleensähyvinvointiin liittyvistä oikeuksista ei eriarvoisuuden syntymisensyistä.
Miten talousjärjestelmät vaikuttavat hyvinvointivaltioon?
Mitä ovat mielestäsi hyvinvointi oikeuksia?
Pitäisikö yksilöllä olla mahdollisuus päättää minkä verran hänomasta palkastaan  haluaa antaa esim. hyväntekeväisyyteen taiyleishyödylliseen? Eli luovutaan verotuksesta.
Ihmisten hoitaminen tulee hyvin kalliiksi. Miten tähän olisisuhtauduttava? Pitäisikö hoitaminen lopettaa?
Rt: kuvaa paperille iskulause japerusperiaatteet näkemyksestä. Tehkäänäin tiivistelmä näkemyksestä
1)1) Locke ja omistusoikeuden perustelu
2)2) Adam Smith ja näkymätön käsi
3)3) Sosialismi ja hyvinvointiliberalismi
4)Frankfurtin koulukunta (näkemyksenesittäminen)
Tehtävät
 s.103 t. 1
Lue s. 109-111 t:1 ja 2
Monisteen täydennys
Vaihtoehtoja valtiovallale