Kauppapuutarhaliitto ry/JJ/25.5.2010
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminen2009–2010– poimintoja Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminen2009–2010– poimintoja 
Jyrki Jalkanen
Kauppapuutarhaliitto ry
Kauppapuutarhaliitto ry/JJ/25.5.2010
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminen2009Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminen2009
Jyrki Jalkanen
Kauppapuutarhaliitto ry
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
TAUSTAA 2009
säännökset muutoksessa
aikataulut tosi pahastimyöhässä
Olemassa olevan materiaalinhyödyntäminen
Materiaalin muokkaaminenehtojen mukaisiksi
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2009 Kukat
Painopisteidenmäärittäminen:
sesongeilla suuri merkitys
alhaisen kysyntäkaudenaktivoiminen
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2009 Lähtökohdat
miehetkin kukkia ostamaan
myös nuoret kukkaostoksille
kukat ovat osa ihan tavallistaelämää  (vkl-kampanja)
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
valittiin kolme jaksoa:
• äitienpäivä
• kouluvuoden päättyminen
• syksyn viikonvaihdekukat
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2009 kukat: äitienpäivä
2 spottia, lähes 300 esitystä
4,6 milj. kontaktia, OTS 2,4
Kuva 4.png
Kuva 5.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2009 kukat: koulut
1 spotti, noin 280 esitystä
3,7 milj. kontaktia, OTS 2,5
Kuva 6.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2009 kukat: viikonloppukukat
3 spottia, noin 300 esitystä
5,9 milj. kontaktia, OTS 2,7
Kuva 1.png
Kuva 3.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2009 Vihannekset
Painopisteidenmäärittäminen:
tärkeimpien sesonkienvauhdittaminen
miesten ja nuorten kasvistenkäytön edistäminen
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
valittiin kolme jaksoa:
• maalis-huhtikuu
• huhti–toukokuu
• kesä–elokuu
(Päätös tuli 15.4.2009!)
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Toteutus yhdeksällä tv-spotilla
Kuva 8.png
Kuva 10.png
Kuva 14.png
Luonnon omat piristeet
– nyt kaupoissa
- tomaatti, kurkku, salaatti
Rasittaa vaakaa vain kaupassa
- tomaatti, kurkku, salaatti
Tomaatti: täyttä ravintoa
Kurkku:kevyttä ravintoa
Salaatti:elävää ravintoa
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Toteutus yhdeksällä tv-spotilla
• noin 2.000 spottia 24.4.–30.8.2009
• noin 45 miljoonaa kontaktia
• OTS noin 7
Kuva 11.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminen2010Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminen2010
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2010: uusi asetelma
uudet säännöt
uudet painopistealueet
50/50 edellytys
Uudet lähestymistavat
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2010: Kukat
sesonkipainotus
toimintaa läpi vuoden
uusia toimintamalleja
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2010: Kuukauden kukka
nimikkokukka/kukat joka kk
vankka www-sivusto
bannerimainontaa
kilpailut aktivoimassa
vahva viestintä
POS-materiaali
kampanjaesite
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kuva 1.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kuva 2.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kuva 11.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kuva 12.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kuva 3.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kuva 4.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kuva 5.png
Kuva 6.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien menekinedistäminenKukkien menekinedistäminen
Tuloksia alkuvuodelta 2010
Kuva 7.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien menekinedistäminenKukkien menekinedistäminen
Tuloksia alkuvuodelta 2010
Kuva 8.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2010: kasvihuonevihannekset
sesonkipainotus
uusi lähestymistapa
kohteeksi nuoret aikuiset
ruoka tunneruoka, asenne
uudet mediat ja menetelmät
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2010: kasvihuonevihannekset
• maalis-huhtikuu:kurkku
• touko-kesäkuu: tomaatti
• heinä-elokuu: paprika
• syys-lokakuu: salaatit, yrtit
Kauppapuutarhaliitto ry
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
Kukkien ja vihannestenmenekinedistäminenKukkien ja vihannestenmenekinedistäminen
2010: välineet
• ytimenä aktiivinen www-sivusto
• vankka bannerimainonta
• kilpailut, s-postimainonta
• sosiaalinen media
• kampanjaesite
Kauppapuutarhaliitto ry
Vihannestenmenekinedistäminen 2010Vihannestenmenekinedistäminen 2010
Syö tunteella -kampanja, www.vihannes.net
Kuva 1.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Vihannestenmenekinedistäminen 2010Vihannestenmenekinedistäminen 2010
Syö tunteella -kampanja, www.vihannes.net
Kuva 9.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Vihannestenmenekinedistäminen 2010Vihannestenmenekinedistäminen 2010
Syö tunteella -kampanja, www.vihannes.net
Kuva 10.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Vihannestenmenekinedistäminen 2010Vihannestenmenekinedistäminen 2010
Syö tunteella -kampanja, www.vihannes.net
Kuva 2.png
Kauppapuutarhaliitto ry
Vihannestenmenekinedistäminen 2010Vihannestenmenekinedistäminen 2010
Kuva 3.png
Kauppapuutarhaliitto ry
www.vihannes.netwww.kukkainfo.fiwww.vihannes.netwww.kukkainfo.fi