C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
AUTOALA LYHYESTI
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Henkilö- ja pakettiautojenensirekisteröintien kehitys 1960 - 2008
Huippuvuosi oli 1989, jolloin henkilöautoja ensirekisteröitiin 176 767 kappaletta.
Lähde: AKE, Tilastokeskus
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Ensirekisteröityjen henkilöautojenCO2-päästöt kuukausittain
Vuonna 2008 keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 163,1 g/km kun se vielä vuonna oli 177,36 g/km.
Lähde: AKE
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Dieselien osuus henkilöauto-kannasta ja ensirekisteröinneistä
Lähde: AKE, Tilastokeskus
Dieselien osuus kasvoi voimakkaasti vuoden 2008 alussa voimaantulleen autoveromuutoksen myötä.
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Dieselien osuus henkilöautojenensirekisteröinneistä Euroopassa 2008
Lähde: ACEA
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Käytettynä maahantuotujen henkilö- japakettiautojen rekisteröintien kehitys
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Käytettynä maahantuotujen henkilö-ja pakettiautojen rekisteröinnit
Muuttoautot eivät sisälly tilastoon
Lähde: AKE
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Autokanta 2008
Poislukien Ahvenanmaa
Lähde: AKE, Tilastokeskus
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Rekisterissä ja liikennekäytössäolleiden henkilöautojen määrän kehitys
Poislukien Ahvenanmaa
Lähde: AKE, Tilastokeskus
Vuodesta 2007 lähtien auton on saanut poistettua rekisteristä vain toimittamalla senviralliseen vastaanottopisteeseen. Liikenteessä olevien autojen tilastointi alkoi vuonna 2007.
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Henkilöautokannan keski-iän jakeskimääräisen romutusiän kehitys
Poislukien Ahvenanmaa
Lähde: AKE, Tilastokeskus
Suomessa ajetaan läntisen Euroopan vanhimmilla autoilla. Rekisterissä olevasuomalainen henkilöauto on keskimäärin 11 vuotta vanha ja se romutetaan 18,8 -vuotiaana. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on 10,1 vuotta.
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
 Autokannan keski-ikä 31.12.2008
Lähde: AKE
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Henkilöautokanta 2008käyttöönottovuosittain
Poislukien Ahvenanmaa
Lähde: AKE, Tilastokeskus
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Katalysaattorittomien bensiinikäyttöistenhenkilöautojen ennustettuja osuuksia
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Henkilöauton hintakehitys
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Valtion tulot ja menottieliikenteessä
Lähde: Liikennevakuutuskeskus,TieliikenteenKustannusarvio/Tieliikenteen Tietokeskus,Valtiontilinpäätökset,Valtion talousarvioesitys, Öljy- ja kaasualankeskusliitto ry
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Henkilöautojen liikennesuorite jakuolemaan johtaneet onnettomuudet
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteitä,turvatekniikan kehittymisajankohtia jatieliikenteessä kuolleiden määrän kehitys
Turvavöiden asennuspakkoetuistuimille (1.1.1971)
Standardit:
-turvavöiden asennus takaistuimille
-ajovalon pesulaite
-takalasin lämmitys (1981)
Turvavyön  käyttöpakkoetuistuimille (1.7.1975)
Tieliikennelaki (1.4.1982) :
-turvavöiden käyttämättömyydenrangaistavuus
-mopoilijoiden kypäräpakko
Turvavöiden käyttöpakkotakaistuimilla ja pakettiautoissa(1.11.1987)
Alkolukkokokeilu2005-8
Lähde: Liikenneturva, Tilastokeskus
ABS-jarrut ja turvatyynyt yleistyvät1990-luvun puolessavälissä.
Henkilöautojen turvatekniikka ja –rakenne kehittyvät nykyisin huimaa vauhtia. Nyt näkyvissä on jo mm. törmäystutkia,kaarrevaloja ja automaattista kuljettajan vireystilan valvontaa. Myös alkolukko on alkanut yleistyä erityisestiluvanvaraisissa autoissa kuten busseissa, takseissa yms.
Euro NCAP-testit aloitettiin vuonna 1995.
Ajonvakautus yleistyy 2000-luvulla
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Paketti-, kuorma- ja linja-autojenliikennesuoritteen kehitys
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Eri liikennemuotojen osuus CO2 -päästöistä
Lähde: LIPASTO (VTT)
C:\Asiakkaat\Autoalan Tiedotuskeskus\Powerpoint\ylapalkki3.jpg
AuT
Hiilidioksidipäästöt Suomessavuonna 2007
Lähde: Tilastokeskus