Lähiajan veropolitiikkaa
Anni Sinnemäki 19.1.2010
Painopiste verojen korotuksissa
Lähiajan veropolitiikan lähtökohtana julkisen taloudenkestävyys, oikeudenmukaisuus ja terve yritystenverotus
Pääministeri: korotustarve noin 2 miljardin luokkaa~jos talous kasvaa ja työurat pidentyvät
Jaamme pääministerin yleislinjauksen: painopisteveronkorotuksiin ja työuriin, ei menoleikkauksiin
Lisäksi varauduttava joihinkin uusiin menoihin japyrittävä kevennyksiin pienissä tuloissa
Veropottia kasvatettava merkittävästi
Symbolisten eleiden sijaan haettava tuntuviatuottoja
Suurimmat potentiaalit: alv, tulovero (työtuloja pääomatulo, ml. vähennykset),kiinteistövero ja energiaverot
Suurella potentiaalilla tarkoitetaan tässäuseita satoja miljoonia euroja.
Kohdennuksessa huomioitava
Oikeudenmukaisuus: taakka jaettava reilusti,tavoitteena tuloerojen kaventaminen
Ilmastonmuutos: verot edelleen alikäytettyohjauskeino mm. liikenteessä, asumisessa jamaataloudessa
Työllisyys: kaikki kevennysvara pieniin tuloihin
Toimintaympäristö: globaali kilpailu rajoittaayhteisöveron nostoa (Suomi 26, Ruotsi 26,3, EU-keskiarvo 22,3%)
Jo tämän hallituksen poistettavaosinkojen verovapaus
Listaamattomien yritysten osingonsaajien yrityksennettovarallisuuteen sidottu verovapaus suomalainenerityisyys
Pääomaverotusta mahdollista muuttaa ripeästiHetemäen työryhmän esitysten pohjalta (valmistuukeväällä)
Verovapaus yrittäjien edunvalvonnan tärkeäsaavutus, mutta koettelee oikeustajua, kasvattaatuloeroja ja vääristää myös yritysten toimintaa
Osinkojen verovapaus tuloerojen kasvuntaustalla
Suurin yksittäinen tekijä tuloerojen kasvun taustalla ei ole ansiotulojenprogression lievennys vaan työtulojen muuttaminen kevyemmin verotetuksipääomatuloksi
Jos haluaa kaventaa tuloeroja, on tämä ”valuvika” korjattava.
Ehdotuksista päätellen on mukavampi ajaa symbolista kuin vaikuttavaa veropolitiikkaa
Tulojen muuttaminen houkuttavaa ja laajamittaista
90000 €/v palkkaa ansaitseva maksaa tänä vuonna veroa 42%, mutta 90000 €/vosingot voi nostaa jopa nollaverokannalla
Pääomatulojen osuus ylimmässä yhdessä prosentissa 62 % vuonna 2007 (28 %vuonna 1994) (KUVA, VATT/Riihelä)
Muissa maissa pääomatulojen osuus ei ole kasvanut yhtä nopeasti
Näin lempeä osinkojen verotus ei ole oikeudenmukaista horisontaalisesti eikävertikaalisesti
Osinkojen verovapaus vääristää yritystentoimintaa
Verotuksen tulisi olla yritysten toiminnan kannalta neutraaliaellei erityisesti muuta tavoitella
Nyt verovapaus vaikuttaa voimakkaasti mm.
Listautumiseen: kynnys listautua ja hankkia pääomia kasvaa
Osinkojen jakoon: piikki 9-10% tuoton kohdalla
Investointeihin: suosii nettovarallisuutta vahvistavia investointeja,syrjii T&K- investointeja
Ministeri Pekkarinen ehdottanut T&K -investointienverovähennystä
Tehdään ensin ratkaisut, jotka poistavat syrjinnän
Nollaverokannat mustia aukkoja, joita ylipäänsä pitäisi välttää
Verotetaan myös pääomatuloja I
Tavoiteltava merkittävää verotuottoa
Jos varakkaat maksavat vain symbolisen ”tipin”, pienituloiset maksavat todellisenlaskun
Kokoomuksen yrittäjäsiipi on esittänyt osinkotulojen verovapauden laajentamista,Keskusta maltillista rajaamista ja Demarit eivät ole ottaneet suoraan kantaa
Pääomatulojen puolella tärkein päätös on listaamattomien yritystenosinkotulojen verovapauden poisto
Esillä olleista ehdotuksista tuottoisin, 350 M€
Tärkeä myös tuloerojen ja terveen yritystoiminnan kannalta
Yrityksen ja osakkaan yhteenlaskettu nimellisvero olisi n. 47%, tarpeeksi lähellä ylintämarginaaliveroa (55%), jotta houkutin työtulojen muuntoon poistuisi
Yrittäjällä myös eläke ym. kuluja, joita palkansaajalla ei ole, joten pieni ero perusteltu
Verotetaan myös pääomatuloja II
Muilla korotuksilla rajatummat vaikutukset, tähtäävät vainverotuoton kasvuun ja korotuspotentiaalit pienemmät
Pääomatuloprosentin korotus 28 % → 30 % = 100 M€
Listattujen yritysten osinkotulojen täysi verollepano (nykyäänverotetaan 70 prosenttisesti) = 150 M€
Nämä kannattaa toteuttaa vasta osinkojen verollepanon jälkeenvaikka voivat olla poliittisesti helpompia
Seuraavan hallituksen tulisi tehdä ainakin kiinteistöveronkorotusohjelma ja vähennysten kriittinen läpikäynti.