Julkinen vs. yksityinenterveydenhuolto
Panu Poutvaara
Helsingin yliopistonkansantaloustieteen laitos
Johdanto
1900-luku väestön kasvun ja eliniänpitenemisen vuosisata
Suomen väkiluku oli 2,66 miljoonaavuonna 1900, ja 5,24 miljoonaa 2004
Maailman väkiluku 1,6-1,7 miljardia 1900,2,5 miljardia 1950, 6,5 miljardia 2005
Sekä väestön kasvun että eliniänpitenemisen keskeinen selittäjälääketieteen kehitys
Eliniän kasvu ja väestönikääntyminen
Keskimääräinen odotettavissa olevaelinikä maailmassa 1900-luvunalkupuolella 50 vuotta, 1998 63 vuotta
Suomessa odotettavissa oleva elinikäkasvanut 1900-luvulla n. 30 vuotta
Nykyään 78 vuotta
Vanhusväestön osuus kasvaa
Vastasyntyneen odotettavissa oleva elinikä1871-2030
65-vuotiaan odotettavissa oleva elinikä 1901 - 97
Seuraukset terveydenhuollolle
Väestön ikääntyminen vaatiilisäresursseja: terveydenhuollon menotsuurimmillaan elämän loppuvaiheessa
Terveydenhuollon menot kasvaneet viimevuosikymmeninä nopeammin kuin BKT
Terveydenhuollon investoinnit vaikuttavatelinikään: resursseja tarvitaan enemmänmutta niillä myös saa enemmän
Terveydenhuollon menotSuomessa
1960: 3,8 % BKT:sta, julkisen rahoituksenosuus 54 %
1970: 5,6 % BKT:sta,  julk.rah. 74 %
1980: 6,4 % BKT:sta, julk.rah. 79 %
1990: 7,8 % BKT:sta, julk.rah. 81 %
2000: 6,7 % BKT:sta, julk.rah. 75 %
2003: 7,4 % BKT:sta, julk.rah. 77 %
Määritelmistä
Erotettava rahoitus ja tuotanto
Julkisesti rahoitettu terveydenhoitovoidaan silti tuottaa yksityisesti(ulkoistaminen)
Tässä esityksessä yksityinen = yksityisestirahoitettu ja yksityisesti sovittu
Terveydenhuollon erityispiirteitä
Kuluttajan vaikea havaita palvelun laatua
Tämä korostaa lääkärin valtaa ja vastuuta
Vastakkaissuuntaiset virhemahdollisuudet:hoitamatta jättäminen ja turhat operaatiot
Uusien hoitomenetelmien, lääkkeiden jalaitteiden tehokkuuden, turvallisuuden javaikuttavuuden arviointi hankalaa
Niukkuuden jakaminen
Julkisessa terveydenhuollossa niukkojaresursseja jaetaan jonottamalla japriorisoimalla hoitoja
Yksityisellä puolella hoidot myydäänasiakkaalle; niukkuus jaetaanmarkkinamekanismin kauttamaksuvalmiille
Kallis yksityinen ja halpa julkinen?
Julkisessa terveydenhoidossatodennäköisempää säästää silloin kun eipitäisi tai valita liian halpa vaihtoehto,yksityisessä taas operoida silloin kun eipitäisi tai valita liian kallis vaihtoehto
Näin ollen julkinen terveydenhoitokustannustehokkaampaa, kun taasyksityinen pyrkii pelaamaan varman päälle
Terveydenhuollon palkkataso
Julkisella sektorilla markkinavoimaa, voipainaa lääkärien ja sairaanhoitajien palkatalemmaksi kuin mitä kilpailullisillamarkkinoilla
Äänestys jaloilla?
Paljonko koulutetaan?
Terveydenhuollon menot 2003
Alle 8 % BKT:sta:
Luxemburg,Irlanti, Suomi, Itävalta, Espanja,
Iso-Britannia: julkisen osuus 70-85 %
8- 10 % BKT:sta:
Italia, Tanska, Ruotsi, (Belgia), Portugal,Alankomaat: julkisen osuus 62 – 85
Ranska: 10 % BKT:sta, julkisen osuus 76 %
Saksa 11 % BKT:sta: julkisen osuus 78 %
Sveitsi 12 % BKT:sta, julkisen osuus 59 %
Yhdysvallat 15 % BKT:sta, julkisen osuus 44 %
Nopea yksityinen ja hidas julkinen?
Yksityisellä sektorilla voittomotiivikannustaa omaksumaan nopeasti uudet(kalliit) hoitomenetelmät ja lääkkeet
Julkinen puoli hidas uusien innovaatioidenomaksumisessa; painopistevaikuttavuuden arvioinnissa. Hitaustarkoittaa menetettyjä mahdollisuuksia, voijoskus myös suojata virheiltä
Innovatiivinen yksityinen?
Yksityisellä sektorilla voittomotiivikannustaa kehittämään uusia (kalliita)hoitomenetelmiä ja kehittämään lääkkeitä
Markkinaehtoinen hoitojen kehittäminen
Ehdoton valtaosa innovaatioistayksityiseltä sektorilta
Maksuvalmius ja hoitojen kehitys
Tasa-arvoinen julkinen?
Julkinen terveydenhuolto takaa hoidonmaksukyvystä riippumatta; köyhällä oikeus(suunnilleen) yhtä hyväänterveydenhuoltoon kuin rikkaalla
Tasa-arvon toteutumisessa voi ollaalueellisia eroja
Palvelujen tasa-arvoisuus ei vielä kerroniiden tasosta
Plussat ja miinukset
JulkinenYksityinen
+ tasa-arvoinen- raha ratkaisee
+ kustannustehokas- kallis
- hidas innovoija+ nopea innovoija
-jonot+ nopea hoito
Tilaa molemmille?
Väestön ikääntyminen tekee niukkuudestaentistä kipeämmän ongelman
Amerikkalainen malli kallis ja jättää siltisuuren osan väestöstä turvatta, byrokratia
Yksityinen vakuutusjärjestelmä kärsiikielteisestä valikoitumisesta jamoraalikadosta, johtaa tehottomuuteen
Tilaa molemmille?
Yksityinen puoli tuo lisäresursseja ja pienentääkustannuspainetta, innovaatiot
Haasteita:
miten lääkärit yhdistävät työnteon julkisella jayksityisellä puolella? (ulkoistaminen, alihankinnat)
yksityinen terveydenhoito ja julkisen terveydenhoidonpoliittinen tuki
haittaverojen ja verovähennysten käyttö
Perusturvallisuus verovaroin, lisäturvaayksityisesti?