bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
1
Palaute oppimisenja arvioinninvälineenä
Palautteen antaminentyössäoppimisessa jatutkintotilaisuudessa
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
2
PalautePalaute
palaute kuvaa minua toisten näkemänä. Setutustuttaa minua “sokeaan minääni”. Palaute eikuvaa objektiivista totuutta kenestäkään. Se onpalautteen antajan kokema kuva minustapalaute kuvaa minua toisten näkemänä. Setutustuttaa minua “sokeaan minääni”. Palaute eikuvaa objektiivista totuutta kenestäkään. Se onpalautteen antajan kokema kuva minusta
 tehokas palaute avaa uusia näköaloja ja uudistaavanhaa.  Vaikuttavaan palautteeseen sisältyyidea, joka rikkoo entisen ajatusrakennelman jaantaa uutta ajateltavaa tehokas palaute avaa uusia näköaloja ja uudistaavanhaa.  Vaikuttavaan palautteeseen sisältyyidea, joka rikkoo entisen ajatusrakennelman jaantaa uutta ajateltavaa
jokainen ratkaisee kuitenkin itse, millä tavallahän antaa saamansa palautteen vaikuttaatoimintaansajokainen ratkaisee kuitenkin itse, millä tavallahän antaa saamansa palautteen vaikuttaatoimintaansa
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
3
Palautteen antaminen
on luvallista –ja tarpeen- myös tutkinto-tilaisuudenaikana!
on toteutuneen toiminnan tarkastelua
antaa mahdollisuuden toiminnan korjaamiseen
palautteen tulee johtaa vahvuuksien jakehittymistarpeiden tiedostamiseen
lisää opiskelijan/ tutkinnonsuorittajanitsetuntemusta, itseluottamusta, ammatillistakasvua
Opiskelijan /tutkinnon suorittajanoikeusturva ja eettinen näkökulma
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
4
Hyvä palaute
on säännöllistä, jatkuvaa
on vuorovaikutuksellista; antaamahdollisuuden tarkistaviin kysymyksiin
on rakentavaa ja kannustavaa
on tilannekohtaista ja perusteltua
kytkeytyy ammattitaitovaatimuksiin jaarviointikriteereihin
annetaan välittömästi, mutta harkiten
on tietoinen tapahtuma, ei hallitsematontunteenpurkaus
on selkeää, oikeudenmukaista, rehellistä
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
5
Palautteen antamisenvaikeuksia
kulttuurimme normit
persoonalliset tekijät
herättää tunteita sekä antajassa ettävastaanottajassa –pelottavaa
pelätään väärinymmärrystä, riitoja yms
avoimuuden ja luottamuksen puute
energian säästäminen
omien ja/tai toisen resurssien aliarvioiminen
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
6
Palautteen antamisen hyviäkäytäntöjä (1)
kuvaa havaintojasi ja ajatuksiasi sekä toisentoimintaa, ei ominaisuuksia
anna palaute konkreettisesta, näkyvästätoiminnasta; mitä näit, mitä kuulit
käytä minä-ilmaisuja, kysymyksiä, pyydälisätietoa
ohjaa kysymyksillä, pyydä lisätietoa /perusteluja
anna palaute tutkinnonsuorittajan hyväksi
perustele
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
7
Palautteen antamisen hyviäkäytäntöjä (2)
Erityisesti silloin kun annat negatiivista palautetta,muista seuraavat näkökulmat:-sinulla on oikeus antaa kehittävää palautetta, jottatutkinnon suorittaja parantaa toimintaansa javelvollisuus tukea häntä parhaaseen mahdolliseensuoritukseen-sinulla on oikeus arvioida toimintaa ja velvollisuustehdä se kunnioittavasti
Anna kehittävä palaute kahden kesken
Valmistaudu palautteen antamiseen huolellle
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
8
HampurilaismalliHampurilaismalli
kehittävä palaute “leivotaan” positiivisen palautteenväliinkehittävä palaute “leivotaan” positiivisen palautteenväliin
positiivisella palautteella aloittaminen tekee saajanavoimeksi palautteen  vastaanottamiseenpositiivisella palautteella aloittaminen tekee saajanavoimeksi palautteen  vastaanottamiseen
suoraan negatiivisilla asioilla aloittaminen voi saadaaikaan torjuntaasuoraan negatiivisilla asioilla aloittaminen voi saadaaikaan torjuntaa
lopussa  palautteen saajan korviin jäävät soimaanpositiiviset sanat, jolloin hän kokee palautteen antajankaikesta huolimatta arvostavan häntä ja uskovanpalautteen saajan pystyvän muuttamaankäyttäytymistäänlopussa  palautteen saajan korviin jäävät soimaanpositiiviset sanat, jolloin hän kokee palautteen antajankaikesta huolimatta arvostavan häntä ja uskovanpalautteen saajan pystyvän muuttamaankäyttäytymistään
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
9
Palautteesta oppiminen
Palaute on tarkoitettu tutkittavaksi
Palautteesta oppimiseen ja siihensuhtautumiseen vaikuttavat monethenkilökohtaiset ominaisuudet, kutenitseluottamus, tahdonvoima, uskallus
Jokaiselle annettava erilaistapalautetta ”tarpeidensa mukaisesti”
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
10
Ohjausta ja palautetta tarpeenmukaan
Hidas; tuetaan aikatauluissa ja tehtävistä selviämisessä
Nopea; heti menossa, edellytetään perusteellisuutta
Hiljainen; vedetään mukaan positiivisella palautteella
Hyppelijä; vauhdikkaasti asiasta kolmanteen; pysäytetään
Muistuttaja; jankkaa epäolennaista, tuo itseään esiin;tarkkaillaan todellista osaamista
Omenan kiillottaja;yliavulias nuoleksija; tarvitseetiukkaa ohjausta
Uneksija; vedetään mukaan ja laitetaan töihin
Kukonpoika; huomion keskipisteenä; annetaan tilaamuillekin
Vastustaja;osaa kaiken; tiukkuus, osoitetaan opettavia as.
bamboo
Ammattitaidonarviointi
Näyttöverkoston työryhmä  2009
11
Palautteesta oppimisentyypit
 itseluotta-
 mus korkea
TAISTELI-JA
VASTUUN-OTTAJA
itseluotta-
mus matala
LUOVUT-TAJA
TUEN-
HAKIJA
suhtautuminenpalautteeseenkielteinen
suhtautuminenpalautteeseen
myönteinen