Kolmiportainen tuki
Siirtyminentuen portailla
Tarvetta tehostettuuntukeen arvioidaanpedagogisella arviolla. Mikälitehostettuun tukeenpäädytään, koulun rehtoripäättää tukiresursseista.
Erityisen tuen tarvearvioidaan pedagogisellaselvityksellä, joka käsitelläänoppilashuollossa ja jonkaperusteella johtavaerityisopettaja tekeelausunnon ja sivistysjohtajahallinnollisen päätöksenerityiseen tukeensiirtymisestä.
Koulunkäynnin tuenresurssien jakautumistaseuraa johtavaerityisopettajaerityisopetuksen tuntijaon,ohjaajatarvearvioinnin jakuntakohtaisenseurantasuunnitelmankautta.
Lisätiedot
Kirjoita tähän
Yleinen tuki:
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea toteutetaan kolmiportaisenmallin mukaan. Yleiseen tukeen ovat oikeutettuja kaikkioppilaat. Yleinen tuki pitää sisällään erityisesti tukiopetuksen,lisätyn koti-koulu-yhteistyön ja erilaiset eriyttämisen muodot.Jos pedagogisella arviolla todetaan yleinen tukiriittämättömäksi, oppilas siirtyy tehostetun tuen portaalle.
Tehostettu tuki:
Tuen vahvempi porras tehostettu tuki toteutuu pääsääntöisestioppilaan omassa luokkaympäristössä hänelle laaditun oppimis-suunnitelman mukaisesti sisältäen mm seuraavia tukimuotoja:edellä mainittujen tukimuotojen tehostaminen ja laajenta-minen, osa-aikainen erityisopetus, resurssiopettajan tuki,oppilashuollon ammattilaisten lisätty tuki. Myös erityis-opettajan konsultointia voidaan lisätä tai sopia mahdollisistatukitunneista pienryhmässä.
 
Osa-aikaisia erityisopettajia on Hämeenkyrössä viisi.Alakoululla työskentelee myös useamman koulun yhteinenresurssi-opettaja lähinnä tehostetun tuen piirissä.
Erityinen tuki:
Mikäli tehostettu tuki ei riitä, on oppilas oikeutettu erityiseentukeen. Erityistä tukea annetaan ensisijaisesti oppilaan omassaluokkaympäristössä henkilökohtaisen opetuksen järjestämistäkoskevan suunnitelman mukaan mm lisäten koulunkäyntiohjaajantai oppilashuollon henkilöstön tukea, yksilöllistäen oppiaineita tailisäten pienryhmätunteja. Pääsääntöisesti pienluokkaopetustatarvitsevan oppilaan opetus toteutetaan kunnan pienluokkienerityisluokanopettajien organisoimana, oppilaan henkilökohtaisenopetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman mukaisestiintegroituen yleisopetuksen kotiluokkiin.
Pienluokkia Hämeenkyrössä on kuusi, neljä alakoulussa ja kaksiyläkoulussa. Lisäksi Kyröskartanossa toimii erillinen opetus-ryhmä.Esiopetuksessa toimii kaksi pienryhmää sekä osa-aikainenesiopetuksen erityisopettaja.
Mikäli Hämeenkyrön omat palvelut eivät kata oppilaan oppimisenja koulunkäynnin tuen tarpeita on mahdollista pedagogisenselvityksen kautta hakea koulupaikkaa myös muusta kunnasta.
 
Oppilaan siirtyminen oikea-aikaisesti tuenportailla vaatiisäännöllisen ja opetussuunnitelman vaatiman arvioinnin lisäksilapsen kanssa työskenteleviltä jatkuvaa tilanteen arviointia.
JOHTAVAERITYISOPETTAJA
Yhteystiedot
Terhikki Hulkko-Haavisto
Kyröskosken koulu,Koulukatu 26
050-3904238
Terhikki.hulkko-haavisto@hameenkyro.fi
 
Linkit
Satama: oppimisen jakoulunkäynnin tuki
Kolmiportaisen tuenlomakkeet, WILMA
 
Tehtävä:
Johtavan erityisopettajan tehtävänä on oppimisen jakoulunkäynnin tukeen liittyvien asioiden seuraaminen kunnassa.Tavoitteena on, että kunnan toimintatavat ovat mahdollisimmanselkeät ja valtakunnallisen ohjeistuksen mukaan ajan tasalla jaettä toimintamalli on kaikkien työntekijöiden tiedossa.Selkeydellä, tiedottamisella ja yhteistyöllä pyritään takamaanoppilaiden tasavertaisuus tuen varhaisen saatavuuden suhteenriippumatta siitä, missä yksikössä oppilas opiskelee.
 
Johtava erityisopettaja pitää yllä oppimisen ja koulunkäynnintukeen liittyvää tilastointia ja seurantasuunnitelman jayhteistyöpalavereiden avulla antaa lausuntoja erityiseen tukeensiirtämisestä, koulunkäyntiohjaajien ja laaja-alaisenerityisopetuksen resurssin jaosta sekä pienluokkien ryhmistä.
Koulunkäynnin tukeen  tai koulunkäynnin poikkeavaanjärjestämiseen liittyvät lausunnot ja anomukset lähetetäänkeskitetysti johtavalle erityisopettajalle.
Konsultaatiot:
Koulujen henkilöstö, yhteistyökumppanit ja huoltajat voivatottaa yhteyttä johtavaan erityisopettajaan puhelimitse,sähköpostilla tai WILMAn kautta. Yhteistyöpalavereita voidaanjärjestää oppilashuoltoryhmien lisäksi myös yksittäistä oppilastakoskien.
Opetustuntien aikana yhteydenottopyynnöt mieluitentekstiviestinä.
KOULUPSYKOLOGI
Yhteystiedot
F.E.S. lukio jaHämeenkyrönYhteiskoulu,Ristamäentie 13,39100 Hämeenkyrö,
p. 0504394030,
tapani.kivijarvi@hameenkyro.fi
Tehtävä
1) oppimisedellytysten arviointi
2) oppilasryhmien pulmatilanteisiin puuttuminen
3) keskusteluapu lievissä tunne-elämän vaikeuksissa ja elämänkriisitilanteissa
4) oppilashuoltotyöhön osallistuminen oppilaan hyväksi
5) koulujen kriisityön suunnitteluun ja toteuttamiseenosallistuminen
6) ennaltaehkäisevä ja korjaava työ
7) vanhempien tuki koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä
Koulupsykologin palvelut ovat maksutta tarjolla Hämeenkyrönkunnan peruskouluille ja lukiolle sekä niissä opiskelevillelapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Hämeenkyrössä asuvat,mutta muissa kuin yllä mainituissa kouluissa opiskelevat lapsetja nuoret kuuluvat oman oppilaitoksensakoulupsykologipalvelujen piiriin.
Asiakkaat
Koulupsykologin palvelut ovat maksutta tarjolla Hämeenkyrönkunnan peruskouluille ja lukiolle sekä niissä opiskelevillelapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Hämeenkyrössä asuvat,mutta muissa kuin yllä mainituissa kouluissa opiskelevat lapsetja nuoret kuuluvat oman oppilaitoksensakoulupsykologipalvelujen piiriin.
Asiakkaaksi pääseminen
Aloite koulupsykologin tuen tarpeesta voi tulla suoraanvanhemmilta, oppilaan opettajalta, koulunoppilashuoltoryhmältä tai muulta taholta (esim. lastahoitavalta lääkäriltä). Oppilaan vanhemmat tai oppilas itsevoivat ottaa yhteyttä koulupsykologiin henkilökohtaisesti,puhelimitse, sähköpostitse tai WILMAN kautta tapaamisajanvaraamiseksi. Koulu tai muut oppilaan tahot eivät voi varataaikaa, vaan vanhempien on itse otettava yhteyttä ja sovittavamitä heidän lapsensa kanssa aletaan selvittää.
Konsultaatiot
Koulun henkilöstö sekä yhteistyökumppanit voivat konsultoidakoulupsykologia. Puhelinajat ovat tiistaisin ja torstaisin kello11.00 – 11.30.
KURAATTORI
Yhteystiedot
Johanna Heikkinen,Yhteiskoulu,Ristamäentie 13,
puh. 050-3733 164,johanna.heikkinen@
hameenkyro.fi
Tehtävä
Kuraattorin työn tavoitteena on tukea ja auttaa oppilastaerilaisissa sosiaalisissa ja elämänhallintaan liittyvissäongelmatilanteissa ja edistää oppilaan sosiaalistahyvinvointia ja kehitystä. Kuraattorin työ koostuuoppilastapaamisista, luokkien kanssa työskentelystä,yhteistyöstä perheiden kanssa sekä opetussuunnitelmanmukaisesta oppilashuoltotyöstä. Kuraattori toimiiyhteistyössä oppilaiden, perheiden, opettajien, koulunterveydenhoitajan, koulupsykologin sekä muidenhallintokuntien ja viranomaisten kanssa. Kuraattori toimiimyös asiantuntijana erilaisissa verkostoissa.
Hämeenkyrössä kuraattorin työalueeseen kuuluvatalakoulut, yläkoulu sekä lukio. Työn painopisteenä ovatviides – yhdeksäsluokkalaiset oppilaat.
Asiakkaat
Oppilas voi tulla kuraattorin luokse omasta aloitteestaan,opettajan, oppilashuoltotyöryhmän tai yhteistyötahonohjaamana. Myös vanhemmat voivat ottaa suoraanyhteyttä kuraattoriin. Kuraattorin työhuone on yläkoululla,mutta kuraattori vierailee myös alakouluilla. Mikälikuraattoria ei tavoita puhelimella, vai soittopyynnön jättäätekstiviestillä, sähköpostilla tai Wilma -viestillä.
Konsultaatiot
Koulun henkilöstö sekä yhteistyökumppanit voivatkonsultoida kuraattoria. Erillistä puhelinaikaa ei ole.
PERUSOPETUKSENOPPILASHUOLTO
Yhteystiedot
Koulujen rehtoritjohtavatoppilashuoltoryhmäntoimintaa.
Koulujen yhteystiedot:
http…..
 
Lisätiedot
OPETUSSUUNNITELMAliite 12
Linkki lomakkeisiin
Mitä oppilashuolto on?
Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän kasvun, oppimisen,hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvin-voinnin edistämistä ja ylläpitämistä. Oppilashuolto on sekäyhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Oppilashuollon tehtävänä onseurata jokaisen oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia jatarvittaessa tukea oppilasta ja puuttua hyvinvoinnissa tapahtuviinmuutoksiin yhteistyössä huoltajan kanssa. Perusopetuslain mukai-seen oppilashuoltoon sisältyvät oppilashuolto sekä oppilashuollonpalvelut, jotka ovat kansanterveyslaissa tarkoitettu kouluter-veydenhuolto sekä lastensuojelulaissa tarkoitettu koulunkäynnintukeminen.
Oppilashuoltoa toteutetaan koulun arjessa päivittäin.Oppilashuolto kuuluu kaikille koulussa työskenteleville sekäoppilashuoltopalveluista vastaaville viranomaisille.Oppilashuoltotyöstä ja sen menettelytavoista annetaan tietoahuoltajille.
Oppilashuoltoryhmän toiminta:
Moniammatillinen oppilashuoltoryhmä koordinoi oppilashuoltoa,tuen järjestämistä ja moniammatillista yhteistyötä. Oppilashuolto-ryhmän peruskokoonpanoon kuuluvat rehtori, erityisopettaja,kouluterveydenhoitaja, kuraattori, koulupsykologi, opinto-ohjaaja(yläkoulussa) ja asianosaiset opettajat. Muut asiantuntijat (esim.lääkäri tai sosiaalityöntekijä) kutsutaan paikalle tarpeen mukaan.
Oppilashuoltoryhmä kokoontuu säännöllisesti lukuvuoden aikana.Lisäksi yksittäisen oppilaan asioitakäsitteleviä moniammatillisiapalavereja järjestetään tarpeen mukaan erilaisilla kokoonpanoilla.
 
Oppilashuoltoryhmässä käsitellään luokkaseuloja sekä yksittäistenoppilaiden asioita. Huoltajia tiedotetaan näistä käsiteltävistä asioistaja heillä on mahdollisuus osallistua kokoukseen oman lapsensaasioista puhuttaessa, tällöin järjestetään tilaisuus tarvittaessaerikseen. Oppilashuoltoryhmä voi halutessaan myös kutsuahuoltajan oppilashuoltoryhmän kokoukseen kuuntelemaan jatulemaan kuulluksi. Huoltajan yhteydenotot oppilashuoltoryhmääntulevat luokanopettajan/-valvojan kautta. Mikäli oppilashuoltoryhmäsuosittelee yksittäisen oppilaan asioiden käsittelyn yhteydessäjatkotoimia, on niistä tiedotettava huoltajalle.
Miten asiat tulevat käsittelyyn?
Oppilashuoltoryhmään ohjaudutaan yleensä opettajan esittäessähuolensa oppilaan suhteen. Asian voi panna vireille myös jokuoppilashuoltoryhmän jäsenistä tai huoltaja. Vireillepanoon onkunnassa olemassa oma kaavake. Ennen oppilashuoltoryhmänkokoontumista opettaja on yhteydessä kotiin, jotta vanhemmat ovattietoisia oppilashuollollisen asian vireillepanosta. Oppilashuollollinenkäsittely kirjataan oppilaskohtaiseen muistioon perusopetuslainvaatimusten mukaisesti.
Alakoulun osa-aikainenerityisopetus
Erityisopettajat
Tiina Muistola
Kyröskosken koulu
0401330402
Marja Lepola
Kirkonkylän koulu
0504024258
Tuija Hyppönen
Mahnalan koulu
0503031731
Esiopetus
Lisätiedot
Kirjoita tähän
Milloin
Laaja-alainen erityisopettaja tekee lukuvuoden aikanaoppilaille lukemisen, luetun ymmärtämisen, kirjoittamisenja matematiikan testejä. Näiden testien ja luokanopettajanja erityisopettajien havaintojen perusteella valitaan neoppilaat, jotka tarvitsevat osa-aikaista erityisopetusta.Myös keskittymis- ja tarkkaavuusvaikeudet voivat ollaperusteena laaja-alaisen erityisopettajan antamaantukeen. Erityisopetusta voi saada yleisen, tehostetun taierityisen tuen portaalla.
Miten
Pääpaino on lukemisen, luetun ymmärtämisen,kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukemisessa sekäartikulaatiovirheiden korjaamisessa.  Opetus tapahtuuyksilöllisesti, pienryhmässä tai samanaikaisopetuksenayhdessä luokanopettajan kanssa.
Erityisopettaja tekee yhteistyötä vanhempien, ryhmän/luokan opettajien, koulupsykologin, koulukuraattorin,sosiaalityöntekijöiden ja terveydenhuollon ammattilaistenkanssa oppilashuoltotyö-ryhmän jäsenenäKonsultointi onolennainen osa työnkuvaa.
Esiopetuksen kiertävän erityisopettajan toimenkuva on hyvinsamankaltainen kuin laaja-alaisen erityisopettajantoimenkuva koulussa. Lapset, joiden oppimisessa taikäyttäytymisessä havaitaan haasteita, saavat erityisopettajanja moniammatillisen työtiimin tukea. Esiopetuksen jaalakoulujen erityisopettajat sekä lapsen tulevaluokanopettajan tekevät yhteistyötä, jotta lapsen kouluunsiirtyminen sujuisi mahdollisimman hyvin.
Esiopetus
Osa-aikainen erityisopetus on oppilaan kasvua, kehitystä jaoppimista tukevaa työtä, johon oppilaalla on lakisääteinenoikeus. Sen tavoitteena on ennalta ehkäistä ja korjataoppimisvaikeuksia sekä tukea oppilaan itsetuntoa.Opetuksen suunnittelun ja järjestämisen lähtökohtana ovatoppilaiden yksilölliset tarpeet.
Osa-aikainen erityisopetus Yhteiskoulu
Yhteystiedot
Hämeenkyrön Yhteiskoulu,Ristamäentie 13,
luokat B110 ja B114,
etunimi.sukunimi@
hameenkyro.fi,
Kari Muistola 050 443 0081tai
Toni Heikura 050 364 5609.
Laaja-alaisenerityisopettajantoimenkuvaankuuluvat myös
Oppilaiden opiskelun jatuen tarpeen seuranta jasuunnittelu, konsultointiyhteistyötahojen kanssa,oppilashuoltotyöryhmienpalaverit japerhepalaverit.
Nivelvaihetyö: Tiedonkeruu ja siirtäminenalakoulunluokanopettajaltayläkoulunluokanvalvojalle
Erityisopettaja kirjaamyös erityisopetuksentietoja hallinto-ohjelmiin
Mitä
Osa-aikainen erityisopetuksen tarkoitus on auttaa oppilaitaongelmassa, joka voi johtua oppimisvaikeudesta,käyttäytymisvaikeudesta, koulunkäynnin vaikeudesta taiheikosta koulumotivaatiosta. Laaja-alainen erityisopettajaantaa opetusta eri oppiaineissa. Erityisopetus on tarkoitettuniille oppilaille, joilla omista ponniste­luista, tukiopetuksesta jaopetuksen eriyttämisestä huolimatta on vaikeuksia jonkinoppiaineen oppimisen kanssa. Opetus voi olla yksilö- taipienryhmäopetusta tai samanaikaisopetusta oppilaan omassaluokassa.
Milloin
Opetus on oppilaan kannalta osa-aikaista, jos oppilas käyerityisopetuksessa vain joidenkin oppituntien aikana (n. 1 –10h /vko). Oppilas voi saada osa-aikaista erityisopetustayleisen, tehostetun tai erityisen tuen portaalla.
Aineenopettajan kanssa tehdyn päätöksen mukaan oppilas käyerityisopetusluokassa pienryhmäopetuksessa (1- 9 oppilasta)niiltä tunneilta, joilla oppimisvaikeuksia on ollut. Tämä jaksokestää opetustarpeen mukaan muutamista oppitunneistajoihinkin kuukausiin.
Miten
Opetuksessa keskitytään olennaisen ja keskeisimmän tiedonopettamiseen ja oppimisen solmukohtiin. Jos oppilas käyopetuksessa pidempään, hänet siirretään tehostettuun tukeenja laaditaan tehostetun tuen oppimissuunnitelma. Jos tuentarve jatkuu edelleen, eikä tehostettu tuki riitä, oppilas siirtyyerityiseen tukeen ja jatkaa opiskeluaan henkilökohtaisenopetussuunnitelman (HOJKS) mukaan.
Kuinka pääsee
Oppilas voi saada osa-aikaista erityisopetusta aineenopettajan,erityisopettajan, huoltajan tai oppilaan itsensä aloitteesta.Erityisopetuksen tarpeen arvioivat erityisopettaja jaaineenopettaja yhdessä. Ennen osa-aikaiseen opetukseensiirtymistä aineenopettaja tarjoaa oppilaalle tukiopetusta jamuita yleisiä tukitoimia. Osa-aikaisen erityisopetuksenkäynnistäminen tapahtuu yleensä hyvin nopeasti.
KYRÖSKOSKENKOULUN PIENLUOKKA
Yhteystiedot
Pienluokanerityisluokanopettaja
Terhikki Hulkko-Haavisto
Gsm 050-3904238
terhikki.hulkko-haavisto@hameenkyro.fi
Linkkejä
Satama: oppimisen jakoulunkäynnin tuki
Kolmiportaisen tuenlomakkeet, WILMA
Tehtävä ja tavoite:
Kyröskosken koulun pienluokka tukee alakouluikäisiä (lähinnä 3-6-luokkalaisia) oppilaita, joiden opiskelu yleisopetuksen luokassa on vaikeaapääsääntöisesti neuropsykiatrisista, psykiatrisista tai sosiaalisistataustatekijöistä aiheutuvien käyttäytymisen hallinnan, sosiaalisten taitojentai tarkkaavuuden ongelmien takia.
Toiminnan tavoitteena on taata oppilaan yksilöllisten opiskelun jakoulunkäynnin tuen tarpeiden toteutuminen ja kuntoutumisen kauttapalaaminen yleisopetuksen opetusryhmään.
Luokkaan siirtyminen:
Luokan- tai esiopettaja arvioi pienluokkaopetuksen tarvetta pedagogisellaselvityksellä huoltajien ja oppilashuollon kanssa. Oppilas on saanut tätäennen tehostettua tukea ja se on todettu riittämättömäksi.Erityistapauksissa pienluokkaan voidaan siirtyä jo ennen tehostetun tuenporrasta, jos vahvan erityisen tuen tarve on ilmeinen ja siitä on olemassalausunto kuntoutustaholta esim lääkäriltä. Kun luokkaan siirtymisestäkeskustellaan, on toivottavaa, että pienluokan opettaja onmahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukana pohdinnassa. Luokkaantutustuminen pyritään tekemään hyvin suunnitellustí alkaen pienluokanopettajan vierailusta sen hetkisessä koulussa, huoltajien ja oppilaanvierailuista pienluokassa sekä tutustumispäivistä.
Toiminnan muodot:
Oppilaiden tukena pienluokassa toimivat yhteistyössä erityisluokan-opettaja, koulunkäyntiohjaaja ja mahdolliset henkilökohtaiset avustajat.Ryhmä pysyy aina lukuvuoden kerrallaan lähes luokkamuotoisena.Ryhmän koko pyritään pitämään 8 oppilaassa. Oppilaiden opetus ja ohjaustapahtuu henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevansuunnitelman (HOJKS) mukaisesti. Oppilaat integroituvat yleisopetuksenryhmiin omalle luokkatasolle ns kotiluokkaan HOJKSissa sovitusti.Tavoitteena on, että jokainen oppilas toimii yhdessä oman ikäluokkansakanssa vähitellen enenevässä määrin omien edellytystensä mukaisesti.
Mahdollisuuksien mukaan pienluokkaopettaja voi olla tukena myösyleisopetuksen luokille sekä konsultoiden että järjestäen tukijaksoja.Ryhmän toimivuus ja oppilaan turvallisuuden tunteen ylläpitäminen onkuitenkin hyvin olennaista ja siksi nopeita siirtymisiä vältetään.
Pienluokanopettaja laatii tarvittaessa lausuntoja ja arviointejaoppilaidensa koulunkäynnistä esimerkiksi KELAan tai terveydenhoitoon.Hän järjestää oppilaidensa hojks-palaverit ja vastaa pedagogistenselvitysten uudelleen laatimisesta tarvittaessa, tarjoaa konsultaatiotaomalta erityisalaltaan muille kunnan työntekijöille sekä osallistuu kunnanpienluokkapalavereihin ja erityisopetuksen palavereihin sekä tarvittaessaoppilashuoltoryhmään.
Yhteistyö huoltajien ja muiden oppilaan tukena olevien tahojen kanssa onvälttämätöntä