Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Verkonkäytönongelmat
Veijo Nikkanen
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry / Selko-e
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Miksi Selko-e on olemassa?
1. Tietokoneita on vaikeata käyttää
2. Ohjelmia vaikea ymmärtää
3. Tukea hankala saada
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Käyttöliittymä vaikeaselkoinen
- ongelma on että käyttöliittymä muuttuu nopeasti
merkkipohjainen  graafinen (vrt. sanomalehti)
- ohjelmistojen, verkkosivujen rakenne vaatii tietoja jataitoja (esim. valikkojen käyttö)
 
Tekniset ratkaisut yhteensopimattomia
- jos käyttäjällä on oppimisen ongelmia -koneen jaohjelmistojen säätö on entistä vaikeampaa
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Kieli
- koko tietokoneen käyttöliittymä jahyödyntäminen perustuu kieleen
- tietotekniikan kieli on oma, epämääräinenmaailmansa, valikko, klikkaus, paneeli
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Prosessit
Tietotekniikan/viestimien käyttöön liittyvätprosessit ovat omalaatuisia, ja sisältävätarkipäivästä poikkeavia käytäntöjä (joskinviestintätekniikan prosesseja siirretäännormaaliin arkeen).
- hankinta
- huolto
- käyttö
- tuki
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Tietoturva
- vaatii käyttäjiltä uusia taitoja ja ennenkaikkea uutta suhtautumista
- itse (tarkkuus), ihmiset(vahinko/virus/vakoilu), tekniikka(laitteet/sähkö)
 
Ohjeet ja oppaat
- vaikeita ymmärtää
- vaikeita saavuttaa -tieto -etäisyydetmaksuvälineet
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Ongelmat koskevat kaikkia mutta korostuvatihmisillä joilla on oppimisen ongelmia
 
Palveluita ei ole suunnattu ihmisille jolla onoppimisen tai ymmärtämisen vaikeuksia
Nämä ihmiset eivät itse valita
- eivät ota yhteyttä
- eivätkä kommentoi tuottajille
jättävät käyttämättä ja syrjäytyvät
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Saavutettavuus
Vastauksena tulee saavutettavuudenparantaminen palveluissa.Saavutettavuuden paranemisesta hyötyväteniten ihmiset joilla on oppimisen jaymmärtämisen ongelmia koska he eivätaina osaa pyytää apua. Eivätkä heidän lähi-ihmisensä aina ymmärrä, missä onongelma.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Esteetön vai saavutettava
Kaksi samansisältöistä sanaa
Ihmiset käyttävät sanoja halutessaankorostaa jotakin!
Esteetön – konkreettinen, negatiivinen,aistien avulla havaittava
Saavutettava – abstrakti, positiivinen,tavoite, ymmärtämisen kautta havaittava
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Selko-e:n käyttämä määritelmäsaavutettavuuteen
- Hyvä saavutettavuus on sitä kun palveluakäyttäessään ei edes huomaa käyttävänsäsitä.
- Palvelu ei ole saavutettava, mikäli sitä eipysty käyttämään.
 
Saavutettavuus on jokaiselle hyvinyksilöllinen asia.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön ongelmat
Kaikille hyvä -seminaari 1.12.2006
Selko-e
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\ray musta.jpg
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\kvtl musta.gif
C:\Documents and Settings\Veijon\Omat tiedostot\Veijo\Veijo2 kuvat\logot\IKI.GIF
Saavutettavuuden tasot tai ehdot
- yksi tapa nähdä saavutettavuus
1. Esteettömyys
- kykenee pääsemään palveluihin käsiksi
2. Fyysinen saavutettavuus
- pystyy käyttämään vaadittuja teknologioita
3. Sisällöllinen saavutettavuus
- ymmärtää ja pystyy hyödyntämään palvelunsisältöjä