Kokonaisarkkitehtuurin yleisesittely –moduulin tiedot
Tavoite:
Osallistuja tietää kokonaisarkkitehtuuriviitekehyksen käyttötarkoituksenja arkkitehtuurin eri näkökulmien kuvausperiaatteet. Hän tietääprojektien, hankkeiden ja kehitysohjelmien kuvaamisen periaatteet.
Projektien, hankkeiden ja kehitysohjelmien kuvaamisen periaatteet
Tietojärjestelmähankkeiden arviointi
Arkkitehtuurien kuvausympäristö
Tietoarkkitehtuurit
Kohdealueen kokonaisarkkitehtuuri
v. 2.0
2
Kokonaisarkkitehtuuriviitekehys
v. 2.0
3
JHKA-viitekehys
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri (JHKA)yleiskuvaus
JHKA suunnittelu- ja kuvausmenetelmät (JHS 179)
Sisältää kokonaisarkkitehtuurikehyksen ja menetelmän
JHKA hallintamalli
JHKA kohdealuejako
JHKA kohdealueen tehtävät
JHKA kypsyystasomalli
JHKA kehittämispolku
JHKA arkkitehtuuriperiaatteet
JHKA tavoitteet ja mittarit
JKHA yhteisen kokonaisarkkitehtuurin sisällön yleiskuvaus
v. 2.0
4
Kokonaisarkkitehtuurikehyksenkäyttötarkoitus
Kokonaisarkkitehtuurikehys on osa KA:n viitekehystä
Kuvattu JHS 179:ssä ja sen liitteessä 2
Kokonaisarkkitehtuurikehys = Kokonaisarkkitehtuurinjäsennysmalli, joka tarjoaa näkökulmia jalähestymistapoja kokonaisuuden hahmottamiseksi jajäsentämiseksi paremmin käsiteltävään jaymmärrettävään muotoon.
Palvelut kuvataan JHS 179 liitteen 8 Palvelusalkkuun
Lisäksi tärkeimmistä palveluista kuvataan JHS 171 liitteen 4 mukainen kuvaus
v. 2.0
12
Palvelun elinkaari
Toiminta / asiakkaat
Vaatimukset
Muutosehdotus
ja palvelunperustamiskirja
Palvelu-strategia
Strategiat
Politiikat
Palvelu-suunnittelu
Palvelu-
transitio
Palvelu-
tuotanto
Jatkuva
palvelun
parantaminen
CSI-rekisteri, kehittämis-
toimenpiteet ja suunnitelmat
Tavoitteiden
saavuttaminen
Tuotanto-
palvelut
Toiminnan
arvo
Ratkaisu-
suunnitelma
Arkkitehtuurit
Standardit
Palvelu-suunnittelu-
paketit
Uudet/muutetut/
poistetut palvelut
Testatut
ratkaisut
SKMSpäivitykset
Transitio-suunnitelmientoteutus
Palvelu-salkku
Palvelu-
luettelo
Palvelutietämyksen-hallintajärjestelmä
Resurssit jarajoitteet
Based on the Cabinet Office ITIL® material.
v. 2.0
13
Elinkaaren vaiheiden tarkoitus
Palvelustrategia
Määrittää näkökulma, asema, suunnitelmat ja mallit, joita palvelutuottajantarvitsee toteuttaa saavuttaakseen organisaation toimintatavoitteet
Palvelusuunnittelu
Suunnitella IT-palveluja, mukaan lukien hallintamenettelyt, prosessit japolitiikat, joita tarvitaan palvelutuottajan strategian toteuttamiseen japalvelujen viemiseen tuettuihin tuotantoympäristöihin. Näin varmistetaanlaadukkaiden ja vaikuttavien palvelujen tuottaminen ja asiakastyytyväisyys
Palvelutransitio
Varmistaa, että uudet, muutetut tai poistuvat palvelut vastaavatpalvelustrategia- ja palvelusuunnitteluvaiheessa dokumentoitujatoimintavaatimuksia
Palvelutuotanto
Koordinoida ja toteuttaa aktiviteetit ja prosessit, joita tarvitaan tuottamaan jahallitsemaan sovituntasoisia palveluja toiminnan asiakkaille ja käyttäjille
Jatkuva palvelun parantaminen
Varmistaa, että IT-palvelut vastaavat toiminnan muuttuvia tarpeitatunnistamalla ja tekemällä parannuksia toimintaprosesseja tukeviin IT-palveluihin
v. 2.0
14
Tietojärjestelmäpalvelujen orkestraatio
Toimintaprosessiorkestrointikerroksessa
Kukin toiminnan prosessi ohjaatoiminnallisuutta(orkestrointipalvelut)
Tietojärjestelmäpalvelut
Ylätason palveluja, jotka onlöydettävissä automatisoitavistakäyttötapauksista
(Alempi) Palvelukerros
Matalan tason palveluja, jotkakoskettavat yhtä järjestelmää taisen osaa
Tyypillisesti tietojen (datan)käsittelyyn liittyviä palveluja
Kurssisihteeri
Kurssille ilmoittautuminen
Kurssi
- nimi
- kurssikuvaus.
Orkestrointikerros
Tietojärjestelmä-palvelukerros
Palvelukerros
Internet
Internet
Sisäverkko
Sisäverkko
Asiakkaat UI
Kumppanit UI
HenkilöstöUI
Kurssilainen
v. 2.0
15
Pilvipalvelut
Palveluiden virtualisointitarjoaa mahdollisuudenpalvelun ja sen tuottajanerottamiseen
Usein taustalla tarvitaanmahdollisuutta kuorman-tasaukseen sekä vika-sietoisuuden parantamiseen
Palvelupyyntöjenmuunnokset sekä erialustojen sekä tuotteidenyhteensovittaminen
Palveluiden tulee olla itsenäisiä,itseriittoisia
Irrotettavissa alustastaan jasiirrettävissä toiseen paikkaan
Miten palvelupyyntö reititetäänsen version perusteella?
Ostetaan kapasiteettiatarpeen mukaan
Automaattinen konfiguraationmuutos tarvittaessa
Miten tietoturva hoidetaan?
Kuka omistaa tiedot?
Miten haasteet ratkaistaankäytännössä?
v. 2.0
16
Terminologian kuvausperiaatteet
Sanastot kuvaavat fyysisen tason jäsennettyätietoarkkitehtuuria, eli mitä termejä ja nimityksiäkäytetään eri tilanteissa ja eri asioista.
Sanaston kuvaamiseen käytetään JHS 179 liitteen 8välilehteä Sanastot
v. 2.0
17
Käsitteistön kuvausperiaatteet 1/2
Käsitteistöstä kuvataan päätietoryhmät ja käsitteet
Päätietoryhmä = Organisaation tai organisaatioryhmän toiminnasta jatietotarpeista johdettu ylätason looginen tietokokonaisuus.
Päätietoryhmien määrittelyssä kuvataan prosessien japalveluiden käyttämät tiedot, kuten prosessien syötteet ja niidentuottamat tiedot alustavasti päätietoryhmittäin
JHS 179 liite 9 välilehti Informaatiosalkku
v. 2.0
18
Käsitteistön kuvausperiaatteet 2/2
Käsite = vakiintunut tietoryhmä
Käsitemallin kuvauksen tarkoituksena on selvittääorganisaation ja ko. toiminnon keskeiset käsitteet
Käsitteiden luetteloinnin lisäksi on tärkeää visualisoidakäsitemallia kuvaamalla käsitteet ja niiden välisetriippuvuudet
Kuvaustapana UML:n luokkakaavio (class diagram)
Opiskelija
Opiskelija
Kurssisuoritus
Kurssisuoritus
*
1
Kurssitoteutus
Kurssitoteutus
Kurssi
Kurssi
Esitiedot
Esitiedot
Kurssi-
ilmoittautuminen
Kurssi-
ilmoittautuminen
*
*
*
1
*
1
1
1
v. 2.0
19
Tietojärjestelmien kuvausperiaatteet 1/3
Tietojärjestelmistä kuvataan vähintään
Tietojärjestelmäsalkku
= ”inventaariotaulukko” kaikista järjestelmistä ja niidenelinkaaresta
Havainnollisuuden vuoksi on suositeltavaa kuvata myöstietojärjestelmäkartta
Prosessien, tietojen ja tietojärjestelmien suhteiden kuvaus
Prosessit-tiedot-, Tiedot-tietojärjestelmät- sekä Prosessit-tietojärjestelmät -matriisit
Integraatioratkaisut
Integraatioratkaisuista kuvataan vähintään Liittymät jarajapinnat -pohjan mukaiset tiedot
v. 2.0
20
Esimerkki tietojärjestelmäsalkusta
jatkuu. . .
v. 2.0
21
Esimerkki integraatioratkaisusta
v. 2.0
22
Tietojärjestelmien kuvausperiaatteet 2/3:Yhteydet julkisen hallinnon integraatioalustaan
Valtion yhteisenintegraatiopalvelun (VIA)avulla valtionhallinnonorganisaatiot voivat siirtäätietoja (sanomia) omientietojärjestelmiensä ja muidenorganisaatioidentietojärjestelmien välillä taiomien tietojärjestelmiensävälillä
VIA on tuotantokäytössäValtion IT-palvelukeskuksessa.
Valtion yhteisen verkon VY-verkon käyttöönottoIntegraatiopalvelunyhteydessä on erittäinsuositeltavaa
VY-verkko muodostaa siihenliittyneiden virastojen välisenvaltion sisäisen verkon.
Sovellushallinta on sovellusten ja tietojärjestelmien elinkaarenhallintaa toiminnan prosessien näkökulmasta
Sovellusten kehittäminen (development)
Sovellusten ylläpito (maintenance)
Sovellusten uudistaminen (renovation)
Sovellusten laajentaminen (enhancement)
Sovellus-kehityksenvaiheet
Palvelun-hallinnanvaiheet
Suunnittelu
Suunnittelu
Toteutus
Toteutus
Käyttöönotto
Käyttöönotto
Käytä
Käytä
Optimoi
Optimoi
Vaatimukset
Vaatimukset
v. 2.0
24
Sovellushallintaon vakiintunuttermi, joka kattaakaikentasoisetohjelmistot
Teknologioiden kuvausperiaatteet
Teknologia-arkkitehtuurin keskeinen tavoite on linjataja rajata käytettävät tekniset vaihtoehdot, standardit jarakenteet siten, että kokonaisuus tukee parhaallamahdollisella tavalla organisaation tavoitteita.
Linjaukset ovat yhteiseksi sovittuja teknisiä ratkaisuja, jotka onkuvattu teknologiasalkussa (Ks. seuraava sivu)
Teknisten linjausten lisäksi tulee kuvata teknologia-arkkitehtuurin kehittämistä ohjaavat arkkitehtuuri-periaatteet
European Interoperability Framework:n (EIF) teknologia-näkökulman periaatteet ovat keskeinen lähtökohtayhteentoimivuutta suunniteltaessa(http://ec.europa.eu/idabc/en/document/5319/5883)
v. 2.0
25
Teknologiapalvelut
Teknologiapalveluilla tarkoitetaan laitteisiin ja laiteympäristöihinliittyviä palveluita ja ratkaisuja
v. 2.0
26
Teknologiasalkku
Teknologiasalkku kuvaa laite-ja tuotetasolla käytettävänalustateknologian.
Suositeltavaa on kuvatateknologiasalkkuun myösteknisesti erilaiset työasematja päätelaitteet (esim.älypuhelimet).
Keskeistä arkkitehtuurinkannalta on tunnistaakohteiden teknisten tietojenlisäksi laitteiden palvelutasot.
Tietojärjestelmähankkeiden arvioinnintarkoitus ja kohde
Arvioinnin tavoitteena on varmistaa, että
Suunnitelluilla tietojärjestelmäinvestoinneilla saavutetaantavoiteltu vaikuttavuus, tuottavuus ja yhteentoimivuus
Toteutettavilla hankkeilla on onnistumisen edellytykset
Virastoja suositellaan arvioimaan menetelmän avulla
Kaikki tietojärjestelmähankkeet
Sellaiset toiminnan kehittämishankkeet, joihin sisältyytietojärjestelmän kehittämistä
Lisäksi, arviointi mahdollistaa hankkeen hyötyjenjälkiseurannan
Jälkiseuranta ei ole osana arviointikehikkoa
v. 2.0
32
Näkökulma ICT-hankkeiden arviointiin
Onko hanke strategianmukainen?
Tuotokset suhteessakustannuksiin jariskitasoon?
Lähde: Governance of IT investments, ISACA / IT Governance Institute
Onko arkkitehtuurit jayhteentoimivuus huomioitu?
Onko riippuvuudet muuhunkehittämiseen tunnistettu?
Onko hankkeella osaava jariittävä resursointi?
Onko hankkeella tarkoituksen-mukainen ohjaus- jahallintamalli?
Onko tavoiteltavistahyödyistäyhdenmukainen käsitys?
Onko hyötyjen realisointisuunniteltu ja vastuutettu?
v. 2.0
33
Milloin arvioidaan
Kehikon mukainen arviointi on tarkoitettu tehtäväksiesiselvitysvaiheen jälkeen
Toteutettavasta ratkaisusta ja sen toteutukseen liittyvästäkokonaisuudesta on olemassa vähintään alustava suunnitelma
Tietohallintolaki edellyttää VM:n lausuntoataloudelliselta arvoltaan tai muuten merkittävistähankkeista ennen hankintaa
Merkittävä hanke = sillä on laajaa toiminnallista merkitystä jase koskee olennaisesti keskeisiä rekistereitä tai yhteisiätietojärjestelmiä tai hankinnalla olisi muista vastaavistaseikoista johtuen laajaa toiminnallista merkitystä
VM:n ohje: taloudellisen arvon raja 5 milj. euroa
Lausunnon edellytyksenä on arviointikehikon mukainenarviointi
v. 2.0
34
Arviointikehikon osa-alueet tiivistettynä
35
Perustiedot
Miksi hanke on käynnistetty ja mistä siinä on kyse?
Mitä on tarkoitus saada aikaiseksi?
1. Vaikuttavuus ja asiakashyödyt
Mitä vaikuttavuus- ja asiakashyötyjä hankkeella tavoitellaan?
Miten hyödyt realisoidaan?
2. Tehokkuus, Tuottavuus, Taloudellisuus
Mitä tehokkuushyötyjä hankkeella tavoitellaan?
Miten hyödyt realisoidaan?
Onko laadittu elinkaaren aikainen kustannus-hyötyanalyysi?
3. Osaaminen ja resursointi
Onko hankkeella riittävästi osaamista ja resursseja?
Miten tarvittavaa osaamista kehitetään?
4. Yhteentoimivuus
Mitkä ovat hankkeessa keskeiset yhteentoimivuuden tarpeetja miten ne on suunniteltu ratkaistavan?
5. Toteutettavuus
Onko hanke kokonaisuutena valmisteltu ja suunniteltu siten,että sen läpiviennillä on onnistumisen edellytykset?
Onko vaikuttavuustavoitteet ja asiakashyödyt tunnistettu?
Onko hyötyihin mahdollisesti liittyvät oletukset tai epävarmuus- tekijät tunnistettu?
Onko hyötyjen realisoimiseksi tarvittavat toimenpiteet tunnistettu ja suunniteltu?
v. 2.0
2. Tehokkuus, Tuottavuus, Taloudellisuus
37
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
Prosessien tehostuminen
Taloudelliset hyödyt
Kustannukset
Hyötyjen realisoiminen
Hankkeen rahoitus
Onko hankkeella tavoiteltavat tehokkuushyödyt tunnistettu?
Onko hankkeesta laadittu kustannus-hyötylaskelma, jossa on esitetty taloudelliset hyödyt ja hankkeen kokonaiskustannukset?
Onko hyötyjen realisoimiseksi tarvittavat toimenpiteet tunnistettu ja suunniteltu?
Onko hankkeen rahoitus kunnossa?
v. 2.0
3. Osaaminen ja resursointi
38
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
Tarvittava osaaminen hankkeen aikana ja sen jälkeen
Hankkeen resursointi
Onko hankkeen aikaiset ja sen jälkeiset osaamistarpeet tunnistettu?
Onko mahdollisten osaamis- vajeiden täyttämiseksi olemassa suunnitelma?
Onko hankkeen resursointi suunniteltu ja onko se hankkeen laajuuteen nähden tarkoituksen- mukaisella tasolla?
v. 2.0
4. Yhteentoimivuus
39
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
Yhteentoimivuuden tarpeet ja kuvaukset
Miten huomioitu
Yhteiset arkkitehtuuri- periaatteet
Yhteiset arkkitehtuurit
Organisaation kokonais- arkkitehtuuri
Onko hankkeessa tunnistettu oleelliset organisaation ulkoiset sekä sisäiset yhteentoimivuuden tarpeet? Onko suunniteltu, miten ne ratkaistaan? Onko arkkitehtuurikuvaukset tehty ja ovatko ne menetelmän (JHS 179) mukaisia?
Onko yhteiset arkkitehtuuriperiaatteet ja arkkitehtuurit huomioitu ja hyödyn- netty?
Onko hanke linjassa oman organisaa- tion kokonaisarkkitehtuurin kanssa?
v. 2.0
5. Toteutettavuus
40
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
Riippuvuudet muuhun kehittämiseen
Hankkeen valmistelu ja suunnittelu
Hankkeen ohjaus
Lainsäädäntö
Riskit
Tietoturva
Onko riippuvuudet muuhun kehittämiseen tunnistettu?
Onko hankkeen rajaus selkeä?
Onko hankkeesta olemassa kokonaissuunnitelma?
Onko hankkeen ohjausmalli ja organisointi suunniteltu?
Onko tunnistettu keskeiset sidosryhmät ja suunniteltu niiden osallistuminen?
Onko yhteydet lainsäädäntöön tunnistettu?
Onko riskit tunnistettu?
Onko tietoturva-asiat huomioitu?
v. 2.0
Arvioinnin toteutus käytännössä
1.Sovitaan arviointimenettelystä ja valmisteluvastuista sekänimetään arvioijat
2.Hankkeen vastuutahot kuvaavat arviointikehikon mukaiset kohdatarviointilomakkeelle (sis. viittaukset mahdollisiin liitteisiin)
3.Hanke esitellään arvioijille ja arvioijat tutustuvat materiaaliin
4.Arvioijat esittävät tarkentavia kysymyksiä hankkeenavainhenkilöille ja mahdollisesti keskeisille sidosryhmille(haastattelut)
5.Arvioijat kirjaavat havaintonsa ja laativat arvioinnista yhteenvedon(ml. havainnot sekä suositukset jatkotoimenpiteiksi)
6.Palautekeskustelu, jossa havainnot ja suositukset käydään läpihankkeen vastuutahojen kanssa
Kohdealueen vastuuministeriö voi jakaakäyttöoikeuksia edelleen niille organisaatioille, jotkaosallistuvat kohdealueen yhteisen arkkitehtuurinylläpitoon, ja nimenomaan yhteisen arkkitehtuurinylläpitämistä varten, ei organisaation oman.
v. 2.0
45
v. 2.0
46
v. 2.0
47
Toiminta
Tietojärj.
Tieto
Teknologia
Linjaukset
v. 2.0
48
JHKA:n rakenne QPR:n EA:ssa
v. 2.0
49
Tietoarkkitehtuurit
v. 2.0
50
Data – informaatio – tieto/tietämys
Informaatio- ja tietoteorioita on useita, samoin dataa,informaatiota ja tietoa määritellään eri aloilla eri tavoin.
Datan määrittelyä
Digitaalista raaka-ainetta, jolla itsessään ei ole merkitystä. Kundataa käsitellään ja sille annetaan merkitys, siitä voimuodostua informaatiota ja lopulta tietoa. Dataa ovatesimerkiksi puheen äänteet, painetun tekstin kirjaimet, bititietokoneessa, ilmiöitä koskeva numerotieto, biologinen data jayksittäiset tosiseikat. Dataa sisältävät esimerkiksi tilastot,julkaisut, videotallenteet, kuvat, kartat ja 3D-mallit. Datan jainformaation ero on suhteellinen. Dataa käsitellään monestiuseassa vaiheessa, ja yhden vaiheen käsitelty data saattaaolla ”raakaa dataa” seuraavalle vaiheelle.
v. 2.0
51
Tiedon määrittelyä
Tiedon jalostusprosessin ja arvoketjun mukaisesti tietovoidaan jäsennellä
dataan (tallennettuja yksittäisfaktoja, ns. raakadataa),
informaatioon (järjestettyä dataa, jolle tulkinta ja asiayhteysantavat merkityksen) ja
edellisten pohjalta muodostuvaan tietämykseen tai tietoon.
Tieto voidaan esittää sanoin, numeroin, visuaalisesti jaäänitallenteena.
v. 2.0
52
Tietoarkkitehtuurin lähtökohdat
Tietoarkkitehtuurin lähtökohta on nyky- ja tavoitetilantoiminnan tavoitteet ja tietotarpeet
Prosessit ja niiden syötteet ja tuotokset, joista saadaankäsitteet
Myös lainsäädäntö määrittelee joukon käsitteitä jatermejä
Esim. Laki vapaasta sivistystyöstä:Vapaan sivistystyön oppilaitoksia ovat kansalaisopistot,kansanopistot, kesäyliopistot, liikunnan koulutuskeskukset jaopintokeskukset.Kansalaisopistot ovat paikallisiin ja alueellisiinsivistystarpeisiin pohjautuvia oppilaitoksia, jotka tarjoavatmahdollisuuksia omaehtoiselle oppimiselle jakansalaisvalmiuksien kehittämiselle.
v. 2.0
53
Tietoarkkitehtuurin kehitysprosessi
Tunnista ja määrittele keskeinen sanasto
Tai viittaa olemassa oleviin sanastoihin (ks. seuraava sivu)
Esim. käsitemalli (fi käsitemalli, en conceptual model)
Määritelmä: tietomalli, joka määrittelee tarkastelun kohteena olevatkohdemaailman käsitteet ja niiden väliset suhteet
Huomautus: Käsitemalli kuvaa määriteltävän kohteen keskeiset toimijattai tietosisällöt. Luokkamalli on yksi käsitemallin esitystapa ja se koostuutekstistä ja luokkakaaviosta. Luokkakaaviossa käytetään UML-notaatiota.
-johtaa kohdealueen arkkitehtuuri-työtä; vastaa arkkitehtuurinjohtamisprosessista
-hyväksyy arkkitehtuurilinjaukset,muutospyynnöt ja –ehdotuksetsekä KA-kehittämispolun
-ohjaa kohdealueen yhteisenarkkitehtuurin kehittämis-hankkeita ja toimeenpano-hankkeita arkkitehtuuri-näkökulmasta
Ohjaus
Seuranta
Kokonaisarkkitehtuurin
johtoryhmä
Kokonaisarkkitehtuurin
johtoryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Ohjaus
Seuranta
Kohdealueen osan KA
ohjausryhmä
Kohdealueen osan KA
ohjausryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Kohdealueen KA
ohjausryhmä
Kohdealueen KA
ohjausryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Kohdealueen arkkitehtuuriryhmä
-toteuttaa ja hallinnoi arkkitehtuuri-työtä
-vastaa toimintaa ja arkkitehtuuriakehittävien projektipäälliköiden javastuuhenkilöidenarkkitehtuurinhallinnanavainperiaatteisiin liittyvästäkoulutuksesta
Kohdealueen osa-aluejako
Mikäli kohdealue muodostaaerillisiä osa-alueita, niiden roolitja tehtävät on kuvattava osanakohdealueen arkkitehtuuria jasen hallintamallia
Osa-aluejaon ja tehtävienkuvaus
alueet sekä järjestys jatavoiteaikataulu, jolla alueetkytketään osaksikohdealueen KA-hallintaa
osa-alueen nimi
osa-alueen arkkitehtuurinkohde ja rajaus
osa-alueen arkkitehtuurityönvastuutaho
osa-alueen arkkitehtuurityöntehtävät
v. 2.0
73
Kohdealueen osa-aluejako
Kohdealueen kokonaisarkkitehtuuri
Koostuu yleensä useista toiminnallisista kokonaisuuksista
Kehittäminen, tavoitteet ja yhteiskunnallinen merkitys poikkeavattoisistaan
Hyviä käytäntöjä
Muodostetaan kohdealueen arkkitehtuurin kehittämiskohteet janiitä toteuttavat rakenteet vastaamaan näitä kokonaisuuksia
Tällöin esim. tavoitetilan arkkitehtuurin suunnittelu ei jää liian yleiselle tasolle
Monia päällekkäisiä ohjaus- ja hallintamalleja kannattaa välttää
Vievät resursseja varsinaisesta arkkitehtuurin suunnittelusta
v. 2.0
74
Esimerkki: Osa-alueiden KA-hallinnan toteutus
v. 2.0
75
Kohdealueen KA-hallintamalli
Kohdealueen jaosakohdealueen KA:nhallintamallia luotaessapohjaksi voi ottaa JHKA:nhallintamallin
Ohjata julkisen hallinnon toimijoita kohti yhteistä tavoitetilaa
Toimia apuvälineenä julkisen hallinnon organisaatioille omaatoimintaa tukevan kokonaisarkkitehtuurin kehittämisessä
Hierarkkiset päätöksentekokerrokset
Ylhäältä alaspäin ohjataan alemman tason arkkitehtuurinmuodostumista
Alhaalta ylöspäin välitetään toiminnasta ja sen kehittämisestätulevia muutostarpeita ylemmille tasoille
Poikkeusmenettely
Kun kohdealueen tavoitetilan kohdetta ei ole kuvattu julkisenhallinnon yhteisessä arkkitehtuurissa, kohdealue priorisoi japäättää itse tavoitetilan kuvausten kohteen
v. 2.0
78
Sidos- / viitearkkitehtuurit
Sidosarkkitehtuuri
Muualla määritettäviä arkkitehtuurilinjauksia, joilla on tai voi ollavaikutusta kyseisen organisaation tai toimialueen arkkitehtuurityöhönja –linjauksiin
Noudatettava, suositeltava tai seurattava
Millä tahansa arkkitehtuurilla voi olla sidoksia muihin arkkitehtuureihin
Viitearkkitehtuuri
Rajatun arkkitehtuurikokonaisuuden abstrakti toimittaja- jatoteutusneutraali rakenne
Jos kehittämiskohde löytyy julkisen hallinnon yhteisestäarkkitehtuurista, kohdealueen arkkitehtuurin suunnittelussaon noudatettava julkisen hallinnon KA-kuvausten linjauksia