etusivu_kuva2
suomi_logo
Kokonaisarkkitehtuurinyleisesittelyn syventävä jatko
v. 2.030.9.2013
kuviot
VM nimilogo
Kokonaisarkkitehtuurin yleisesittelynsyventävä jatko
Esitietovaatimukset:
Kokonaisarkkitehtuurin yleisesittely –moduulin tiedot
Tavoite:
Osallistuja tietää kokonaisarkkitehtuuriviitekehyksen käyttötarkoituksenja arkkitehtuurin eri näkökulmien kuvausperiaatteet. Hän tietääprojektien, hankkeiden ja kehitysohjelmien kuvaamisen periaatteet.
Sisältö:
Kokonaisarkkitehtuuriviitekehyksen käyttötarkoitus
Arkkitehtuurikuvausten kuvausperiaatteet
Projektien, hankkeiden ja kehitysohjelmien kuvaamisen periaatteet
Tietojärjestelmähankkeiden arviointi
Arkkitehtuurien kuvausympäristö
Tietoarkkitehtuurit
Kohdealueen kokonaisarkkitehtuuri
v. 2.0
2
kuviot
VM nimilogo
Kokonaisarkkitehtuuriviitekehys
v. 2.0
3
kuviot
VM nimilogo
JHKA-viitekehys
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri (JHKA)yleiskuvaus
JHKA suunnittelu- ja kuvausmenetelmät (JHS 179)
Sisältää kokonaisarkkitehtuurikehyksen ja menetelmän
JHKA hallintamalli
JHKA kohdealuejako
JHKA kohdealueen tehtävät
JHKA kypsyystasomalli
JHKA kehittämispolku
JHKA arkkitehtuuriperiaatteet
JHKA tavoitteet ja mittarit
JKHA yhteisen kokonaisarkkitehtuurin sisällön yleiskuvaus
v. 2.0
4
kuviot
VM nimilogo
Kokonaisarkkitehtuurikehyksenkäyttötarkoitus
Kokonaisarkkitehtuurikehys on osa KA:n viitekehystä
Kuvattu JHS 179:ssä ja sen liitteessä 2
Kokonaisarkkitehtuurikehys = Kokonaisarkkitehtuurinjäsennysmalli, joka tarjoaa näkökulmia jalähestymistapoja kokonaisuuden hahmottamiseksi jajäsentämiseksi paremmin käsiteltävään jaymmärrettävään muotoon.
Tehtävänä on
Auttaa tunnistamaan kehittämisessä huomioonotettavianäkökulmia
Nostaa esiin tarkasteltavia kysymyksiä
Rajata mm. organisatorista kattavuutta ja tarkkuustasoa
v. 2.0
5
kuviot
VM nimilogo
Arkkitehtuurikehyksen näkökulmat
JHS 179 -suosituksen mukainen arkkitehtuurikehyssisältää neljä eriarkkitehtuurinäkökulmaa:
toiminta-,
tieto-,
tietojärjestelmä- ja
teknologia-arkkitehtuuri.
Kaikkia näitä näkökulmia koskettavat
Palveluarkkitehtuuri
Integraatioarkkitehtuuri
Tietoturva
Toiminta-arkkitehtuuri
Tieto-arkkitehtuuri
Tietojärjestelmä-
arkkitehtuuri
Teknologia-
arkkitehtuuri
v. 2.0
6
kuviot
VM nimilogo
JHS 179 -arkkitehtuurikehys
Kasitetasot_ja_nakokulmat_v
Lähde: JHS 179
v. 2.0
7
kuviot
VM nimilogo
Käsitetasojen väliset suhteet, analogia
Kasitteelliset_tasot_esimerkki_v
Lähde: JHS 179
v. 2.0
8
kuviot
VM nimilogo
Arkkitehtuurikuvaustenkuvausperiaatteet
v. 2.0
9
kuviot
VM nimilogo
Prosessien kuvausperiaatteet
Prosessien kuvaamisessasuositellaan käytettäväksiJHS 152 Prosessienkuvaaminen -suositusta.
Prosessien kuvaamisessa oneri käsitetasoja.
Pääprosessikartta
Toimintamalli japrosessikuvaukset
Työnkulkukuvaukset
Kuvaukset tehdään loogiselletasolle asti (taso 3)
Kaaviot
Prosessin perustietolomake
Prosessin sanallinen kuvaus
Prosessien_kuvaustasot_0
Lähde: JHS 152
v. 2.0
10
kuviot
VM nimilogo
Prosessien kuvauskieli BPMN
Prosessien kuvaamisessa käytetään BPMN-kuvauskieltä JHS 152mukaisesti
Prosessikuvauksiin kuuluu kaavio, prosessin perustiedot ja sanallinenkuvaus
Esimerkki BPMN-prosessikaaviosta
v. 2.0
11
Palvelujen kuvausperiaatteet
Jos julkisen hallinnon palveluja koskevia viitearkkitehtuureja onolemassa, noudatetaan niitä
Esim. Sähköisen asioinnin viitearkkitehtuurin palvelukuvaukset
Palveluja on eri tasoisia:
Palvelut: toiminnan tarjoamat ylätason palvelut
Tietojärjestelmäpalvelut
Teknologiapalvelut
Palvelut kuvataan JHS 179 liitteen 8 Palvelusalkkuun
Lisäksi tärkeimmistä palveluista kuvataan JHS 171 liitteen 4 mukainen kuvaus
v. 2.0
12
Palvelun elinkaari
Toiminta / asiakkaat
Vaatimukset
Muutosehdotus
ja palvelunperustamiskirja
Palvelu-strategia
Strategiat
Politiikat
Palvelu-suunnittelu
Palvelu-
transitio
Palvelu-
tuotanto
Jatkuva
palvelun
parantaminen
CSI-rekisteri, kehittämis-
toimenpiteet ja suunnitelmat
Tavoitteiden
saavuttaminen
Tuotanto-
palvelut
Toiminnan
arvo
Ratkaisu-
suunnitelma
Arkkitehtuurit
Standardit
Palvelu-suunnittelu-
paketit
Uudet/muutetut/
poistetut palvelut
Testatut
ratkaisut
SKMSpäivitykset
Transitio-suunnitelmientoteutus
Palvelu-salkku
Palvelu-
luettelo
Palvelutietämyksen-hallintajärjestelmä
Resurssit jarajoitteet
Based on the Cabinet Office ITIL® material.
v. 2.0
13
Elinkaaren vaiheiden tarkoitus
Palvelustrategia
Määrittää näkökulma, asema, suunnitelmat ja mallit, joita palvelutuottajantarvitsee toteuttaa saavuttaakseen organisaation toimintatavoitteet
Palvelusuunnittelu
Suunnitella IT-palveluja, mukaan lukien hallintamenettelyt, prosessit japolitiikat, joita tarvitaan palvelutuottajan strategian toteuttamiseen japalvelujen viemiseen tuettuihin tuotantoympäristöihin. Näin  varmistetaanlaadukkaiden ja vaikuttavien palvelujen tuottaminen ja asiakastyytyväisyys
Palvelutransitio
Varmistaa, että uudet, muutetut tai poistuvat palvelut vastaavatpalvelustrategia- ja palvelusuunnitteluvaiheessa dokumentoitujatoimintavaatimuksia
Palvelutuotanto
Koordinoida ja toteuttaa aktiviteetit ja prosessit, joita tarvitaan tuottamaan jahallitsemaan sovituntasoisia palveluja toiminnan asiakkaille ja käyttäjille
Jatkuva palvelun parantaminen
Varmistaa, että IT-palvelut vastaavat toiminnan muuttuvia tarpeitatunnistamalla ja tekemällä parannuksia toimintaprosesseja tukeviin IT-palveluihin
v. 2.0
14
kuviot
VM nimilogo
Tietojärjestelmäpalvelujen orkestraatio
Toimintaprosessiorkestrointikerroksessa
Kukin toiminnan prosessi ohjaatoiminnallisuutta(orkestrointipalvelut)
Tietojärjestelmäpalvelut
Ylätason palveluja, jotka onlöydettävissä automatisoitavistakäyttötapauksista
(Alempi) Palvelukerros
Matalan tason palveluja, jotkakoskettavat yhtä järjestelmää taisen osaa
Tyypillisesti tietojen (datan)käsittelyyn liittyviä palveluja
Kurssisihteeri
Kurssille ilmoittautuminen
Kurssi
nimi
kurssikuvaus.
Orkestrointikerros
Tietojärjestelmä-palvelukerros
Palvelukerros
Internet
Internet
Sisäverkko
Sisäverkko
Asiakkaat UI
Kumppanit UI
HenkilöstöUI
Kurssilainen
v. 2.0
15
kuviot
VM nimilogo
Pilvipalvelut
Palveluiden virtualisointitarjoaa mahdollisuudenpalvelun ja sen tuottajanerottamiseen
Usein taustalla tarvitaanmahdollisuutta kuorman-tasaukseen sekä vika-sietoisuuden parantamiseen
Palvelupyyntöjenmuunnokset sekä erialustojen sekä tuotteidenyhteensovittaminen
Palveluiden tulee olla itsenäisiä,itseriittoisia
Irrotettavissa alustastaan jasiirrettävissä toiseen paikkaan
Käytetäänkö julkisia vaiyksityisiä pilvipalveluja?
Palveluiden hallinta
Miten hallitaan palveluiden eriversioita käytännössä?
Miten palvelupyyntö reititetäänsen version perusteella?
Ostetaan kapasiteettiatarpeen mukaan
Automaattinen konfiguraationmuutos tarvittaessa
Miten tietoturva hoidetaan?
Kuka omistaa tiedot?
Miten haasteet ratkaistaankäytännössä?
v. 2.0
16
kuviot
VM nimilogo
Terminologian kuvausperiaatteet
Sanastot kuvaavat fyysisen tason jäsennettyätietoarkkitehtuuria, eli mitä termejä ja nimityksiäkäytetään eri tilanteissa ja eri asioista.
Sanaston kuvaamiseen käytetään JHS 179 liitteen 8välilehteä Sanastot
v. 2.0
17
Käsitteistön kuvausperiaatteet 1/2
Käsitteistöstä kuvataan päätietoryhmät ja käsitteet
Päätietoryhmä = Organisaation tai organisaatioryhmän toiminnasta jatietotarpeista johdettu ylätason looginen tietokokonaisuus.
Päätietoryhmien määrittelyssä kuvataan prosessien japalveluiden käyttämät tiedot, kuten prosessien syötteet ja niidentuottamat tiedot alustavasti päätietoryhmittäin
JHS 179 liite 9 välilehti Informaatiosalkku
v. 2.0
18
kuviot
VM nimilogo
Käsitteistön kuvausperiaatteet 2/2
Käsite = vakiintunut tietoryhmä
Käsitemallin kuvauksen tarkoituksena on selvittääorganisaation ja ko. toiminnon keskeiset käsitteet
Käsitteiden luetteloinnin lisäksi on tärkeää visualisoidakäsitemallia kuvaamalla käsitteet ja niiden välisetriippuvuudet
Kuvaustapana UML:n luokkakaavio (class diagram)
Opiskelija
Opiskelija
Kurssisuoritus
Kurssisuoritus
*
1
Kurssitoteutus
Kurssitoteutus
Kurssi
Kurssi
Esitiedot
Esitiedot
Kurssi-
ilmoittautuminen
Kurssi-
ilmoittautuminen
*
*
*
1
*
1
1
1
v. 2.0
19
kuviot
VM nimilogo
Tietojärjestelmien kuvausperiaatteet 1/3
Tietojärjestelmistä kuvataan vähintään
Tietojärjestelmäsalkku
= ”inventaariotaulukko” kaikista järjestelmistä ja niidenelinkaaresta
Havainnollisuuden vuoksi on suositeltavaa kuvata myöstietojärjestelmäkartta
Prosessien, tietojen ja tietojärjestelmien suhteiden kuvaus
Prosessit-tiedot-, Tiedot-tietojärjestelmät- sekä Prosessit-tietojärjestelmät  -matriisit
Integraatioratkaisut
Integraatioratkaisuista kuvataan vähintään Liittymät  jarajapinnat -pohjan  mukaiset tiedot
v. 2.0
20
kuviot
VM nimilogo
Esimerkki tietojärjestelmäsalkusta
jatkuu. . .
v. 2.0
21
kuviot
VM nimilogo
Esimerkki integraatioratkaisusta
v. 2.0
22
kuviot
VM nimilogo
Tietojärjestelmien kuvausperiaatteet 2/3:Yhteydet julkisen hallinnon integraatioalustaan
Valtion yhteisenintegraatiopalvelun (VIA)avulla valtionhallinnonorganisaatiot voivat siirtäätietoja (sanomia) omientietojärjestelmiensä ja muidenorganisaatioidentietojärjestelmien välillä taiomien tietojärjestelmiensävälillä
VIA on tuotantokäytössäValtion IT-palvelukeskuksessa.
Valtion yhteisen verkon VY-verkon käyttöönottoIntegraatiopalvelunyhteydessä on erittäinsuositeltavaa
VY-verkko muodostaa siihenliittyneiden virastojen välisenvaltion sisäisen verkon.
Näin viestinvälityksentietoturva valtionorganisaatioiden välilläparantuu.
v. 2.0
23
kuviot
VM nimilogo
Tietojärjestelmien kuvausperiaatteet 3/3:Tietojärjestelmien elinkaarenhallinta
Sovellushallinta on sovellusten ja tietojärjestelmien elinkaarenhallintaa toiminnan prosessien näkökulmasta
Sovellusten kehittäminen (development)
Sovellusten ylläpito (maintenance)
Sovellusten uudistaminen (renovation)
Sovellusten laajentaminen (enhancement)
Sovellus-kehityksenvaiheet
Palvelun-hallinnanvaiheet
Suunnittelu
Suunnittelu
Toteutus
Toteutus
Käyttöönotto
Käyttöönotto
Käytä
Käytä
Optimoi
Optimoi
Vaatimukset
Vaatimukset
v. 2.0
24
Sovellushallintaon vakiintunuttermi, joka kattaakaikentasoisetohjelmistot
kuviot
VM nimilogo
Teknologioiden kuvausperiaatteet
Teknologia-arkkitehtuurin keskeinen tavoite on linjataja rajata käytettävät tekniset vaihtoehdot, standardit jarakenteet siten, että kokonaisuus tukee parhaallamahdollisella tavalla organisaation tavoitteita.
Linjaukset ovat yhteiseksi sovittuja teknisiä ratkaisuja, jotka onkuvattu teknologiasalkussa (Ks. seuraava sivu)
Teknisten linjausten lisäksi tulee kuvata teknologia-arkkitehtuurin kehittämistä ohjaavat arkkitehtuuri-periaatteet
European Interoperability Framework:n (EIF) teknologia-näkökulman periaatteet ovat keskeinen lähtökohtayhteentoimivuutta suunniteltaessa(http://ec.europa.eu/idabc/en/document/5319/5883)
v. 2.0
25
kuviot
VM nimilogo
Teknologiapalvelut
Teknologiapalveluilla tarkoitetaan laitteisiin ja laiteympäristöihinliittyviä palveluita ja ratkaisuja
v. 2.0
26
kuviot
VM nimilogo
Teknologiasalkku
Teknologiasalkku kuvaa laite-ja tuotetasolla käytettävänalustateknologian.
Suositeltavaa on kuvatateknologiasalkkuun myösteknisesti erilaiset työasematja päätelaitteet (esim.älypuhelimet).
Keskeistä arkkitehtuurinkannalta on tunnistaakohteiden teknisten tietojenlisäksi laitteiden palvelutasot.
Teknologiasalkkuun kuvataanerityisesti palvelinten jatietoliikenteen aktiivilaitteidenteknologiapalvelua koskevasisältö
Tietoliikennekomponenteistatällaiseen salkkuuntallennetaan vainaktiivilaitteiden tiedot
v. 2.0
27
kuviot
VM nimilogo
Teknologiasalkun sisältö
Laite
Laitetyyppi
Laiteluokka
Laitteen nimi
Tyyppi ja malli
Valmistaja
Keskeisinvarusohjelmstosisältö
Sijoituspaikka
Toimipiste, toimittajan laitetila
Palvelutaso
24/7, laajennettu virka-aika,virka-aika
Tietoturvataso
Laitteen kriittisyys
Elintärkeä, tärkeä, hyödyllinen, eiluokiteltu
Muuta
v. 2.0
28
Organisaatioiden kuvaamisperiaatteet
Organisaation rakenteistakuvataan organisaationrakenne eli eri osastot,yksiköt tai toiminnallisetkokonaisuudet sekä niidenvastuut
Kuvaus JHS 179 liitteen 9Organisaatiot ja sidosryhmät-välilehden taulukonmukaisesti.
Suositeltuja organisaationkuvaustapoja ovat myösorganisaatiokaaviot ja -matriisit.
Valmiita malleja löytyyuseista yleisesti käytetyistätoimisto-ohjelmistoista.
					Toimitusjohtaja	Kehittäjät	toimintajohtaminen	Tietotyöläiset	Taloushallinto
v. 2.0
29
kuviot
VM nimilogo
Projektit, hankkeet ja kehitysohjelmat
Hankehallinnassa hallitaansuunniteltujen hankeaihioidensekä käynnissä olevienkehittämishankkeidenkokonaisuutta
Hankeaihioiden osaltatehdään kustannus- jahyötyanalyysit sekähankkeiden toteutukseenjohtavat investointipäätökset
Kehittämishankehankkeistetaan, suunnitellaanja toteutetaan arkkitehtuuri-suunnittelun jainvestointipäätöksenmukaisesti
Kehittämisen toteutus-vaiheessa tehdäänarkkitehtuurisuunnitteluatarkempi vaatimusmäärittely,jossa yksilöidään tuotettavanratkaisun toiminnalliset jalaatuvaatimukset riittävällätarkkuustasolla
v. 2.0
30
kuviot
VM nimilogo
Tietojärjestelmähankkeiden arviointi
v. 2.0
31
kuviot
VM nimilogo
Tietojärjestelmähankkeiden arvioinnintarkoitus ja kohde
Arvioinnin tavoitteena on varmistaa, että
Suunnitelluilla tietojärjestelmäinvestoinneilla saavutetaantavoiteltu vaikuttavuus, tuottavuus ja yhteentoimivuus
Toteutettavilla hankkeilla on onnistumisen edellytykset
Virastoja suositellaan arvioimaan menetelmän avulla
Kaikki tietojärjestelmähankkeet
Sellaiset toiminnan kehittämishankkeet, joihin sisältyytietojärjestelmän kehittämistä
Lisäksi, arviointi mahdollistaa hankkeen hyötyjenjälkiseurannan
Jälkiseuranta ei ole osana arviointikehikkoa
v. 2.0
32
kuviot
VM nimilogo
Näkökulma ICT-hankkeiden arviointiin
Onko hanke strategianmukainen?
Tuotokset suhteessakustannuksiin jariskitasoon?
Lähde: Governance of IT investments, ISACA / IT Governance Institute
Onko arkkitehtuurit jayhteentoimivuus huomioitu?
Onko riippuvuudet muuhunkehittämiseen tunnistettu?
Onko hankkeella osaava jariittävä resursointi?
Onko hankkeella tarkoituksen-mukainen ohjaus- jahallintamalli?
Onko tavoiteltavistahyödyistäyhdenmukainen käsitys?
Onko hyötyjen realisointisuunniteltu ja vastuutettu?
v. 2.0
33
kuviot
VM nimilogo
Milloin arvioidaan
Kehikon mukainen arviointi on tarkoitettu tehtäväksiesiselvitysvaiheen jälkeen
Toteutettavasta ratkaisusta ja sen toteutukseen liittyvästäkokonaisuudesta on olemassa vähintään alustava suunnitelma
Tietohallintolaki edellyttää VM:n lausuntoataloudelliselta arvoltaan tai muuten merkittävistähankkeista ennen hankintaa
Merkittävä hanke = sillä on laajaa toiminnallista merkitystä jase koskee olennaisesti keskeisiä rekistereitä tai yhteisiätietojärjestelmiä tai hankinnalla olisi muista vastaavistaseikoista johtuen laajaa toiminnallista merkitystä
VM:n ohje: taloudellisen arvon raja 5 milj. euroa
Lausunnon edellytyksenä on arviointikehikon mukainenarviointi
v. 2.0
34
kuviot
VM nimilogo
Arviointikehikon osa-alueet tiivistettynä
35
Perustiedot
Miksi hanke on käynnistetty ja mistä siinä on kyse?
Mitä on tarkoitus saada aikaiseksi?
1. Vaikuttavuus ja    asiakashyödyt
Mitä vaikuttavuus- ja asiakashyötyjä hankkeella tavoitellaan?
Miten hyödyt realisoidaan?
2. Tehokkuus,    Tuottavuus,    Taloudellisuus
Mitä tehokkuushyötyjä hankkeella tavoitellaan?
Miten hyödyt realisoidaan?
Onko laadittu elinkaaren aikainen kustannus-hyötyanalyysi?
3. Osaaminen ja    resursointi
Onko hankkeella riittävästi osaamista ja resursseja?
Miten tarvittavaa osaamista kehitetään?
4. Yhteentoimivuus
Mitkä ovat hankkeessa keskeiset yhteentoimivuuden tarpeetja miten ne on suunniteltu ratkaistavan?
5. Toteutettavuus
Onko hanke kokonaisuutena valmisteltu ja suunniteltu siten,että sen läpiviennillä on onnistumisen edellytykset?
VM/1640/00.00.00/2012
v. 2.0
kuviot
VM nimilogo
1. Vaikuttavuus ja asiakashyödyt
36
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
Tavoiteltava yhteiskunnallinenvaikuttavuus, esim.
  Palvelujen laadun paraneminen,    hyödyt asiakkaalle
  Hallinnollisen taakan    väheneminen
  Hyötyjen realisoiminen
  Mahdolliset ei-toivotut    vaikutukset
  Onko vaikuttavuustavoitteet ja    asiakashyödyt tunnistettu?
  Onko hyötyihin mahdollisesti    liittyvät oletukset tai epävarmuus-    tekijät tunnistettu?
  Onko hyötyjen realisoimiseksi    tarvittavat toimenpiteet    tunnistettu ja suunniteltu?
v. 2.0
kuviot
VM nimilogo
2. Tehokkuus, Tuottavuus, Taloudellisuus
37
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
  Prosessien tehostuminen
  Taloudelliset hyödyt
  Kustannukset
  Hyötyjen realisoiminen
  Hankkeen rahoitus
  Onko hankkeella tavoiteltavat    tehokkuushyödyt tunnistettu?
  Onko hankkeesta laadittu    kustannus-hyötylaskelma, jossa    on esitetty taloudelliset hyödyt ja    hankkeen kokonaiskustannukset?
  Onko hyötyjen realisoimiseksi    tarvittavat toimenpiteet    tunnistettu ja suunniteltu?
  Onko hankkeen rahoitus    kunnossa?
v. 2.0
kuviot
VM nimilogo
3. Osaaminen ja resursointi
38
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
  Tarvittava osaaminen hankkeen    aikana ja sen jälkeen
  Hankkeen resursointi
  Onko hankkeen aikaiset ja sen    jälkeiset osaamistarpeet    tunnistettu?
  Onko mahdollisten osaamis-    vajeiden täyttämiseksi olemassa    suunnitelma?
  Onko hankkeen resursointi    suunniteltu ja onko se hankkeen    laajuuteen nähden tarkoituksen-    mukaisella tasolla?
v. 2.0
kuviot
VM nimilogo
4. Yhteentoimivuus
39
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
  Yhteentoimivuuden tarpeet ja    kuvaukset
  Miten huomioitu
  Yhteiset arkkitehtuuri-    periaatteet
  Yhteiset arkkitehtuurit
  Organisaation kokonais-    arkkitehtuuri
  Onko hankkeessa tunnistettu    oleelliset organisaation ulkoiset    sekä sisäiset yhteentoimivuuden    tarpeet?    Onko suunniteltu, miten ne    ratkaistaan?    Onko arkkitehtuurikuvaukset tehty    ja ovatko ne menetelmän (JHS 179)    mukaisia?
  Onko yhteiset arkkitehtuuriperiaatteet    ja arkkitehtuurit huomioitu ja hyödyn-    netty?
  Onko hanke linjassa oman organisaa-    tion kokonaisarkkitehtuurin kanssa?
v. 2.0
kuviot
VM nimilogo
5. Toteutettavuus
40
Mitä kuvataan
Mitä arvioidaan
  Riippuvuudet muuhun    kehittämiseen
  Hankkeen valmistelu ja    suunnittelu
  Hankkeen ohjaus
  Lainsäädäntö
  Riskit
  Tietoturva
  Onko riippuvuudet muuhun    kehittämiseen tunnistettu?
  Onko hankkeen rajaus selkeä?
  Onko hankkeesta olemassa    kokonaissuunnitelma?
  Onko hankkeen ohjausmalli ja    organisointi suunniteltu?
  Onko tunnistettu keskeiset sidosryhmät    ja suunniteltu niiden osallistuminen?
  Onko yhteydet lainsäädäntöön    tunnistettu?
  Onko riskit tunnistettu?
  Onko tietoturva-asiat huomioitu?
v. 2.0
kuviot
VM nimilogo
Arvioinnin toteutus käytännössä
1.Sovitaan arviointimenettelystä ja valmisteluvastuista sekänimetään arvioijat
2.Hankkeen vastuutahot kuvaavat arviointikehikon mukaiset kohdatarviointilomakkeelle (sis. viittaukset mahdollisiin liitteisiin)
3.Hanke esitellään arvioijille ja arvioijat tutustuvat materiaaliin
4.Arvioijat esittävät tarkentavia kysymyksiä hankkeenavainhenkilöille ja mahdollisesti keskeisille sidosryhmille(haastattelut)
5.Arvioijat kirjaavat havaintonsa ja laativat arvioinnista yhteenvedon(ml. havainnot sekä suositukset jatkotoimenpiteiksi)
6.Palautekeskustelu, jossa havainnot ja suositukset käydään läpihankkeen vastuutahojen kanssa
7.Arvioijat viimeistelevät arviointiraportin
v. 2.0
41
kuviot
VM nimilogo
Arviointiraportti
Täytetty arviointilomake (+ liitteet) = Arviointiraportti
Kehikkoon kuvataan asiat tiivistetysti, tarkemmatkuvaukset liitteiksi
Arviointilomakkeessa on eroteltu
Kuvattavat asiat (hanke täyttää)
Arvioitavat asiat (arvioijat täyttävät)
Etusivu, jossa hankkeen perustiedot ja arvioinninyhteenveto
Keskeiset havainnot
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Arviointilomake ja ohjeita: http://www.julkict.fi/arviointi
v. 2.0
42
kuviot
VM nimilogo
Arkkitehtuurien kuvausympäristö
v. 2.0
43
kuviot
VM nimilogo
Arkkitehtuurien kuvausympäristö
Arkkitehtuurien kuvaukset kannattaa tallettaakeskitettyyn paikkaan, josta ne ovat kaikkien uudelleenkäytettävissä
Kuvauksia pitää voida myös selailla vapaasti
Kuvaukset pitää versioida ja muutosten hallinta pitäähoitaa
Tarvitaan välineitä sekä kaavioiden piirtämiseen,taulukoitujen tietojen kuvaamiseen että sanallistenkuvausten luomiseen.
v. 2.0
44
kuviot
VM nimilogo
QPR Enterprise Architect
VM kilpailutti talvella 2011-12 kokonaisarkkitehtuurinkuvaamiseen tarkoitettuja välineitä yhteistenarkkitehtuurien kuvausvälineeksi
JHKA, kohdealueiden yhteiset kokonaisarkkitehtuurit, VHKA,Kuntasektorin yhteinen KA
Hankinnassa päädyttiin QPR Enterprise Architect –välineeseen
Kohdealueen vastuuministeriö voi jakaakäyttöoikeuksia edelleen niille organisaatioille, jotkaosallistuvat kohdealueen yhteisen arkkitehtuurinylläpitoon, ja nimenomaan yhteisen arkkitehtuurinylläpitämistä varten, ei organisaation oman.
v. 2.0
45
kuviot
VM nimilogo
v. 2.0
46
kuviot
VM nimilogo
v. 2.0
47
kuviot
VM nimilogo
Toiminta
Tietojärj.
Tieto
Teknologia
Linjaukset
v. 2.0
48
kuviot
VM nimilogo
JHKA:n rakenne QPR:n EA:ssa
v. 2.0
49
kuviot
VM nimilogo
Tietoarkkitehtuurit
v. 2.0
50
kuviot
VM nimilogo
Data – informaatio – tieto/tietämys
Informaatio- ja tietoteorioita on useita, samoin dataa,informaatiota ja tietoa määritellään eri aloilla eri tavoin.
Datan määrittelyä
Digitaalista raaka-ainetta, jolla itsessään ei ole merkitystä. Kundataa käsitellään ja sille annetaan merkitys, siitä voimuodostua informaatiota ja lopulta tietoa. Dataa ovatesimerkiksi puheen äänteet, painetun tekstin kirjaimet, bititietokoneessa, ilmiöitä koskeva numerotieto, biologinen data jayksittäiset tosiseikat. Dataa sisältävät esimerkiksi tilastot,julkaisut, videotallenteet, kuvat, kartat ja 3D-mallit. Datan jainformaation ero on suhteellinen. Dataa käsitellään monestiuseassa vaiheessa, ja yhden vaiheen käsitelty data saattaaolla ”raakaa dataa” seuraavalle vaiheelle.
v. 2.0
51
kuviot
VM nimilogo
Tiedon määrittelyä
Tiedon jalostusprosessin ja arvoketjun mukaisesti tietovoidaan jäsennellä
dataan (tallennettuja yksittäisfaktoja, ns. raakadataa),
informaatioon (järjestettyä dataa, jolle tulkinta ja asiayhteysantavat merkityksen) ja
edellisten pohjalta muodostuvaan tietämykseen tai tietoon.
Tieto voidaan esittää sanoin, numeroin, visuaalisesti jaäänitallenteena.
v. 2.0
52
kuviot
VM nimilogo
Tietoarkkitehtuurin lähtökohdat
Tietoarkkitehtuurin lähtökohta on nyky- ja tavoitetilantoiminnan tavoitteet ja tietotarpeet
Prosessit ja niiden syötteet ja tuotokset, joista saadaankäsitteet
Myös lainsäädäntö määrittelee joukon käsitteitä jatermejä
Esim. Laki vapaasta sivistystyöstä:Vapaan sivistystyön oppilaitoksia ovat kansalaisopistot,kansanopistot, kesäyliopistot, liikunnan koulutuskeskukset jaopintokeskukset.Kansalaisopistot ovat paikallisiin ja alueellisiinsivistystarpeisiin pohjautuvia oppilaitoksia, jotka tarjoavatmahdollisuuksia omaehtoiselle oppimiselle jakansalaisvalmiuksien kehittämiselle.
v. 2.0
53
kuviot
VM nimilogo
Tietoarkkitehtuurin kehitysprosessi
Tunnista ja määrittele keskeinen sanasto
Tai viittaa olemassa oleviin sanastoihin (ks. seuraava sivu)
Tunnista keskeiset tietoryhmät / käsitteet
Anna tietoryhmälle/käsitteelle kuvaava nimi
Kirjoita lyhyt kuvaus
Määrittele keskeinen tietosisältö
Kuvaa mahdolliset synonyymit
Laadi käsitemalli
Ks. aiemmin käsitellyt Käsitteistön kuvausperiaatteet
On hyvä muistaa, ettei ole olemassa yhtä oikeaakuvaustapaa
v. 2.0
54
kuviot
VM nimilogo
Sanastoja
JHS sanastotyö  www.JHSmeta.fi
Kansallinen ontologiakirjastopalvelu  www.onki.fi
TEPA-termipankki www.tsk.fi/tepa/
Esim. käsitemalli  (fi        käsitemalli,  en      conceptual model)
Määritelmä: tietomalli, joka määrittelee tarkastelun kohteena olevatkohdemaailman käsitteet ja niiden väliset suhteet
Huomautus: Käsitemalli kuvaa määriteltävän kohteen keskeiset toimijattai tietosisällöt. Luokkamalli on yksi käsitemallin esitystapa ja se koostuutekstistä ja luokkakaaviosta. Luokkakaaviossa käytetään UML-notaatiota.
Lähde: JHS 162, JHS 172
Esimerkki-caseemme Toimilan kansalaisopisto liittyenKoulutustoimialan käsitteitä (OKSA)https://confluence.csc.fi/pages/viewpage.action?pageId=8688189
v. 2.0
55
kuviot
VM nimilogo
Käsitteitä, päätietoryhmiä, tietoryhmiä …
Tietoarkkitehtuurinkuvauksissa käytetään moniasaman oloisia termejä
Organisaatioilla on myösomia käsitteistöjään, jotkaeivät aina istu JHS 179:nkäsitteistöihin
Oleellista on kuitenkin
a)organisaation tietojenjäsentäminenmielekkäällä tavalla
b)päällekkäisyyksienvälttäminen kuvauksissa
v. 2.0
56
Termi
Termi
Käsiteryhmä
Käsiteryhmä
Käsite
Käsite
Sanasto
Sanasto
Käsitemalli
Käsitemalli
Informaatio-salkku
Informaatio-salkku
Päätietoryhmä
Päätietoryhmä
Tietoryhmä
Tietoryhmä
kuviot
VM nimilogo
Tietovarantojen kuvaaminen
Tietovaranto on toiminnan tarpeista johdettu jahallinnollisista syistä määritelty tietojen kokonaisuus
Tietovarantojen ja tietosisältöjen kuvaamisen tarkoituson hahmottaa
a)organisaation tiedonhallinta ja
b)tietojen ylläpito
selkeämmin ja tarkemmin
Prosesseissa käytettävien sisäisten ja ulkoistentietovarantojen kuvaaminen auttaa
suunnittelemaan tiedonhallinnan ja –huollon mahdollisimmanhyvin toimintaa tukevaksi
sekä järkeistämään tiedon tuottamisen prosesseja
v. 2.0
57
kuviot
VM nimilogo
Julkishallinnon tietovarantojen jäsentelyä
v. 2.0
58
DATA
INFORMAATIO
TIETO/TIETÄMYS
Perusdata-varannot
Informaatio-
varannot
Strategisen
päätöksenteon
tietovarannot
Väestötieto, kiinteistö-
tieto, yritys- ja yhteisö-
tieto, rakennustieto,
jne.
Säädös- ja normitieto,
tutkimustieto, tilasto-tieto, palvelutieto jne.
Tilannetieto,
seurantatieto,
poikkeustieto,
ennakointitieto,
tuloksellisuustieto,
päätöstieto,
arviointitieto jne.
Kaikki tieto ei olerakenteista!Esim. kuvat, kartat,teksti, musiikki,…
Kiinteistötietovaranto
Yritys- ja yhteisö-tietovaranto
Maastotietovaranto
Kulkuneuvo-tietovaranto
Tie- ja katu-verkkotietovaranto
Muutpaikkatietovarannot
Ennakoinnin tietovaranto
Seurannan ja valvonnantietovaranto
Toiminta-ympäristö-tietovaranto
Tilastotietovaranto
Säädöstietovaranto
Julkishallinnonhanketietovaranto
Julkishallinnon organisaatiottietovarantona
Toimipaikkatietovaranto
EU-tietoaineistojentietovaranto
Löytyvyys /saatavuus /käytettävyys
Maksuttomuus/maksullisuus
Tietoturvallisuus/tietosuoja
Julkisuus/salassapito /käyttöoikeudet
Julkistenhankintojentietovaranto
Tapahtumatietovaranto
Päätös-tietovaranto
Vaikuttavuuden arvioinnintietovaranto
Tilannekuvan tietovaranto
Rakennus- ja huoneisto-tietovaranto
Palvelukuvaustentietovaranto
Palvelunjärjestäjien ja -tuottajien tietovaranto
Tietojärjestelmiäkoskevat tietovarannot
Uutistietovaranto
Metatietovarannot
Julkishallinnondatakatalogit
Luonnonvara- jaympäristötietovaranto
Yhteiskunnan tilaakuvaava tietovaranto
Säätietovaranto
Rakennetunympäristön jaasumisentietovarannot
Sopimustietovaranto
Arvo-osuus-järjestelmäntietovaranto
Tuonti- ja vienti-tietovaranto
Verotustietovaranto
Vakuutustietovaranto
Maaseutuelin-keinohallinnontietovaranto
Työvoimatietovaranto
Potilastietovaranto
Eläketietovaranto
Etuustietovarannot
Talous-, tulos- jahenkilöstötietovaranto
Terveydenhuollontietovaranto
Sosiaalihuollontietovaranto
Kulttuurisisältöjentietovaranto
Tutkimusaineistojentietovaranto
Tutkimustietovaranto
Oppimateriaalientietovaranto
Kansallinen osaa-misen pääomantietovaranto
Puolustusvoimientietovarannot
Rikosrekisteritietovarantona
Tietoturva-ohjeistuksettietovarantona
Rikollisuudentorjunnantietovarannot
Liikenne-tietovaranto
Oikeusratkaisujentietovaranto
Henkilötietovaranto
Kansainvälisenosallistumisentietovaranto
Ammattihenkilöitäkoskevat tietovarannot
Toimilupia koskevattietovarannot
Kuulemisen tietovaranto
Tavaratietovaranto
Julkisen hallinnon tietovarannot
v. 2.0
59
kuviot
VM nimilogo
Lisätietoa
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri
Kuntapuolella Kuntatieto-hanke
Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri 1. välitulokset
v. 2.0
60
kuviot
VM nimilogo
Kohdealueen kokonaisarkkitehtuuri
v. 2.0
61
kuviot
VM nimilogo
Julkisen hallinnon KA-kohdealueet
Oikeusturva jademokratia
–kohdealueen KA
Oikeusturva jademokratia
–kohdealueen KA
Työ ja elinkeinot
–kohdealueen KA
Työ ja elinkeinot
–kohdealueen KA
Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri
Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri
Valtionhallinnonyhteinen kokonais-arkkitehtuuri
Valtionhallinnonyhteinen kokonais-arkkitehtuuri
Kuntasektorin
yhteinenkokonaisarkkitehtuuri
Kuntasektorin
yhteinenkokonaisarkkitehtuuri
 Liikenne ja viestintä
–kohdealueen KA
 Liikenne ja viestintä
–kohdealueen KA
Ympäristö jayhdyskuntarakenne
–kohdealueen KA
Ympäristö jayhdyskuntarakenne
–kohdealueen KA
Terveys ja hyvinvointi
–kohdealueen KA
Terveys ja hyvinvointi
–kohdealueen KA
Koulutus, tiede jakulttuuri
–kohdealueen KA
Koulutus, tiede jakulttuuri
–kohdealueen KA
Sisäinen turvallisuus
–kohdealueen KA
Sisäinen turvallisuus
–kohdealueen KA
Puolustus jaulkosuhteet
–kohdealueen KA
Puolustus jaulkosuhteet
–kohdealueen KA
Valtiontalous
–kohdealueen KA
Valtiontalous
–kohdealueen KA
Julkisen hallinnonohjaus
–kohdealueen KA
Julkisen hallinnonohjaus
–kohdealueen KA
Toiminnallinen kohdealue
v. 2.0
62
kuviot
VM nimilogo
Kohdealuearkkitehtuuri
Kohdealue
Toiminnallisesti yhteenkuuluva kokonaisuus
Ei ole yhdenmukainen julkisen hallinnon organisaatiorakenteen kanssa
Useita toimijoita – yksi nimetty vastuutahoksi
Kohdealueen arkkitehtuuria kehitetään yhteistyössä alueensidosryhmien kesken vastuutahon koordinoimana
Kohdealuearkkitehtuurityö
Suunnitellaan yhteisiä toiminnan tavoitteita
Ylläpidetään keskeisiä toimintaympäristön nykytilan kuvauksia
Toiminnallisten kohdealueiden arkkitehtuurityössä kuvataan yhteisettoiminnot ja niitä palvelevat ratkaisut
Valtionhallinnon ja Kuntasektorin yhteisessä kokonaisarkkitehtuurissakuvataan johtaminen ja tukitoiminnot
v. 2.0
63
kuviot
VM nimilogo
Tarve kohdealueen omalle arkkitehtuurille
Periaatetason kuvaukset
Kohdealueen toimintaa ohjaavat julkishallinnon yhteiset tavoitteet,arkkitehtuuriperiaatteet sekä niiden toteuttamista tukevat standardit
Nykytilan analysointi ja kuvaukset
Koko yhteiskunnalle näkymä kohdealueen toimintaan
Auttavat ymmärtämään toiminnan rakenteita ja riippuvuuksia
Pohjana kohdealueen tavoitetilan suunnittelulle
Tavoitetilan kuvaukset
Tiettyyn kohdealueen toimintakokonaisuuteen kohdistuvat yhteisettavoitteet
Muulle yhteiskunnalle jäsennetty näkymä tavoitteista
Yhteentoimivuuden kuvaukset
Riittävä informaatio toiminnan, tiedon, tietojärjestelmien jateknologian yhteentoimivuuden toteuttamiseksi
v. 2.0
64
Kohdealuearkkitehtuurin julkaisu
v. 2.0
65
Keltainen =kuvauksiajulkaistu
Esimerkki Koulutus ja tutkimus -osakohdealueelta
v. 2.0
66
Kohdealueen ja osakohdealueenkuvaukset ovat ylätason kuvauksia,jotka ohjaavat organisaatioidenKA-kuvausten tekemistä
kuviot
VM nimilogo
Kokonaisarkkitehtuurien ohjausvaikutus
Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri
Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Toiminnallinenkohdealue
Valtionhallinnonyhteinenkokonais-arkkitehtuuri
Valtionhallinnonyhteinenkokonais-arkkitehtuuri
Kuntasektorinyhteinenkokonais-arkkitehtuuri
Kuntasektorinyhteinenkokonais-arkkitehtuuri
OrganisaationKA
OrganisaationKA
Organisaationosa-alueen KA
Organisaationosa-alueen KA
Organisaationosa-alueen KA
Organisaationosa-alueen KA
Organisaationosa-alueen KA
Organisaationosa-alueen KA
Organisaationosa-alueen KA
Organisaationosa-alueen KA
v. 2.0
67
kuviot
VM nimilogo
Kohdealueen arkkitehtuurityön organisointi
Organisatorisen rakenteen suunnittelu ja kuvaus
Arkkitehtuurinhallinnan rakenne
Rakenteen sisäinen hierarkia
Rakenteen liittymäkohdat julkisen hallinnon yhteisenarkkitehtuurin rakenteeseen ja muihin kohdealueisiin
Hyvät käytännöt
Käynnistetään organisointi kohdealueen kokonais-arkkitehtuurin ohjauksesta
Arkkitehtuurin hallintakohteet otetaan mukaan samaanohjausrakenteeseen vaiheittainen tarpeen mukaan
Kehittämistyö kannattaa aloittaa niistä kokonaisuuksista, jotkaovat muutenkin toiminnan kehittämisen kohteena
v. 2.0
68
kuviot
VM nimilogo
Kohdealueen arkkitehtuurityön organisointi
Toiminnallinenkokonaisuus
Toiminnallinenkokonaisuus
Toiminnallinenkokonaisuus
Toiminnallinenkokonaisuus
Toiminnallinenkokonaisuus
Toiminnallinenkokonaisuus
Tehtävä
Tehtävä
Tehtävä
Tehtävä
Prosessi
Prosessi
Toiminto I
Toiminto I
Toiminto I
Toiminto I
Prosessi
Prosessi
Prosessi
Prosessi
Prosessi
Prosessi
Prosessi
Prosessi
Kohdealueenkokonaisarkkitehtuurin ohjaus
Kohdealueenkokonaisarkkitehtuurin ohjaus
Toiminto II
Toiminto II
Prosessi
Prosessi
1
2
3
4
1
2
Arkkitehtuurin hallintakohteet otetaan mukaan samaan ohjausrakenteeseen vaiheittainen tarpeen mukaan
Käynnistetään organisointi kohdealueen kokonaisarkkitehtuurin ohjauksesta
Esimerkki: Kohdealueen rajaaminen toteutuksen käynnistämiseksi
v. 2.0
69
kuviot
VM nimilogo
Kohdealueen arkkitehtuurityön organisointi
Arkkitehtuurityön ohjaukseen ja toteutukseen liittyvientoimijoiden määrittely
Arkkitehtuurityön vastuutaho
Ohjausryhmä
Arkkitehtuurivastaava
Arkkitehtuuriryhmä
Hyvä käytäntö
Kannattaa tarkastella, voiko olemassa oleviin toiminnanohjauksen rakenteisiin lisätä arkkitehtuurityövastuita
v. 2.0
70
kuviot
VM nimilogo
Esim. Terveys ja hyvinvointi -kohdealue
v. 2.0
71
kuviot
VM nimilogo
Kokonaisarkkitehtuurin hallinnan roolit
v. 2.0
72
Kohdealueen KA vastuutaho
-nimittää arkkitehtuurivastaavan
-huolehtii asianmukaisestaresursoinnista
-vastaa kohdealueenhallintamallista
-asettaa ohjausryhmän ja toimiisen puheenjohtajana
Kohdealueen arkkitehtuuristavastaava
-vastaa arkkitehtuurinhallinta-prosessista
-vastaa arkkitehtuurimenetelmänsoveltamisesta kehitystyöhön
-johtaa arkkitehtuuriryhmäntoimintaa
Kohdealueen KA ohjausryhmä
-johtaa kohdealueen arkkitehtuuri-työtä; vastaa arkkitehtuurinjohtamisprosessista
-hyväksyy arkkitehtuurilinjaukset,muutospyynnöt ja –ehdotuksetsekä KA-kehittämispolun
-ohjaa kohdealueen yhteisenarkkitehtuurin kehittämis-hankkeita ja toimeenpano-hankkeita arkkitehtuuri-näkökulmasta
Ohjaus
Seuranta
Kokonaisarkkitehtuurin
johtoryhmä
Kokonaisarkkitehtuurin
johtoryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Ohjaus
Seuranta
Kohdealueen osan  KA
ohjausryhmä
Kohdealueen osan  KA
ohjausryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Kohdealueen KA
ohjausryhmä
Kohdealueen KA
ohjausryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Arkkitehtuuriryhmä
Kohdealueen arkkitehtuuriryhmä
-toteuttaa ja hallinnoi arkkitehtuuri-työtä
-vastaa toimintaa ja arkkitehtuuriakehittävien projektipäälliköiden javastuuhenkilöidenarkkitehtuurinhallinnanavainperiaatteisiin liittyvästäkoulutuksesta
kuviot
VM nimilogo
Kohdealueen osa-aluejako
Mikäli kohdealue muodostaaerillisiä osa-alueita, niiden roolitja tehtävät on kuvattava osanakohdealueen arkkitehtuuria jasen hallintamallia
Osa-aluejaon ja tehtävienkuvaus
alueet sekä järjestys jatavoiteaikataulu, jolla alueetkytketään osaksikohdealueen KA-hallintaa
osa-alueen nimi
osa-alueen arkkitehtuurinkohde ja rajaus
osa-alueen arkkitehtuurityönvastuutaho
osa-alueen arkkitehtuurityöntehtävät
v. 2.0
73
kuviot
VM nimilogo
Kohdealueen osa-aluejako
Kohdealueen kokonaisarkkitehtuuri
Koostuu yleensä useista toiminnallisista kokonaisuuksista
Kehittäminen, tavoitteet ja yhteiskunnallinen merkitys poikkeavattoisistaan
Hyviä käytäntöjä
Muodostetaan kohdealueen arkkitehtuurin kehittämiskohteet janiitä toteuttavat rakenteet vastaamaan näitä kokonaisuuksia
Tällöin esim. tavoitetilan arkkitehtuurin suunnittelu ei jää liian yleiselle tasolle
Monia päällekkäisiä ohjaus- ja hallintamalleja kannattaa välttää
Vievät resursseja varsinaisesta arkkitehtuurin suunnittelusta
v. 2.0
74
kuviot
VM nimilogo
Esimerkki: Osa-alueiden KA-hallinnan toteutus
v. 2.0
75
kuviot
VM nimilogo
Kohdealueen KA-hallintamalli
Kohdealueen jaosakohdealueen KA:nhallintamallia luotaessapohjaksi voi ottaa JHKA:nhallintamallin
Esim. Terveyden jahyvinvoinnin kohdealueenkokonaisarkkitehtuurinhallintamallista
Hallintamallin sisältö
v. 2.0
76
kuviot
VM nimilogo
Arkkitehtuuriryhmien rajapinnat
Organisaation arkkitehtuuritoiminta
OrganisaationKA
OrganisaationKA
Organisaationosa-alueenKA
Organisaationosa-alueenKA
Organisaationosa-alueenKA
Organisaationosa-alueenKA
Organisaationosa-alueenKA
Organisaationosa-alueenKA
Organisaationosa-alueenKA
Organisaationosa-alueenKA
Julkisen hallinnon yhteinenarkkitehtuuritoiminta
Kohdealueen KA
Kohdealueen KA
Julkisen hallinnonKA
Julkisen hallinnonKA
Valtion hallinnon /kuntasektorin KA
Valtion hallinnon /kuntasektorin KA
Arkkitehtuuri-
vastaava /
-ryhmä
Arkkitehtuuri-
ryhmä
Arkkitehtuuri-
ryhmä
Arkkitehtuuri-
ryhmä
v. 2.0
77
kuviot
VM nimilogo
KA-tasojen väliset suhteet
Kohdealuearkkitehtuurien tavoite
Ohjata julkisen hallinnon toimijoita kohti yhteistä tavoitetilaa
Toimia apuvälineenä julkisen hallinnon organisaatioille omaatoimintaa tukevan kokonaisarkkitehtuurin kehittämisessä
Hierarkkiset päätöksentekokerrokset
Ylhäältä alaspäin ohjataan alemman tason arkkitehtuurinmuodostumista
Alhaalta ylöspäin välitetään toiminnasta ja sen kehittämisestätulevia muutostarpeita ylemmille tasoille
Poikkeusmenettely
Kun kohdealueen tavoitetilan kohdetta ei ole kuvattu julkisenhallinnon yhteisessä arkkitehtuurissa, kohdealue priorisoi japäättää itse tavoitetilan kuvausten kohteen
v. 2.0
78
kuviot
VM nimilogo
Sidos- / viitearkkitehtuurit
Sidosarkkitehtuuri
Muualla määritettäviä arkkitehtuurilinjauksia, joilla on tai voi ollavaikutusta kyseisen organisaation tai toimialueen arkkitehtuurityöhönja –linjauksiin
Noudatettava, suositeltava tai seurattava
Millä tahansa arkkitehtuurilla voi olla sidoksia muihin arkkitehtuureihin
Viitearkkitehtuuri
Rajatun arkkitehtuurikokonaisuuden abstrakti toimittaja- jatoteutusneutraali rakenne
Ohjaa arkkitehtuurisuunnittelua halutunlaiseen toteutusrakenteeseen
Organisaation sisäinen, toimialaan liittyvä tai yleinen looginenrakennemalli
v. 2.0
79
kuviot
VM nimilogo
Organisaation arkkitehtuuri
Yksittäisen organisaation arkkitehtuurihierarkia
Kohdealueen arkkitehtuurin taso ei yleensä ole riittävä toiminnantoteuttamiseksi omassa ympäristössä
Hierarkiaa voidaan jakaa alaspäin määrittämällä organisaation sisällätoiminnan osa-alue- tai organisaatioyksikkökohtaisia arkkitehtuureja
Yksittäisen organisaation asemoituminen
Oman organisaation kokonaisarkkitehtuuri on suunniteltava
Otetaan huomioon, hyödynnetään ja noudatetaan yhteisiä arkkitehtuureja
Osallistutaan tarvittavassa määrin yhteisten arkkitehtuurien suunnitteluun
Organisaatio on usein osallisena useamman kohdealueen toiminnassa
Yhteisen arkkitehtuurin suunnittelua koordinoiva vastuutaho
Huolehtii alueen organisaatioiden riittävästä osallistamisesta
v. 2.0
80
kuviot
VM nimilogo
KA-tasojen väliset suhteet
v. 2.0
81
	JHKA
Julkisen
 hallinnon 
yhteinen KA	Kohdealueiden yhteiset kokonais-arkkitehtuurit	Kohdealueiden osa-alueiden yhteiset kokonaisarkkitehtuuri	Organisaatioiden kokonaisarkkitehtuurit
Terveys- jahyvinvointi
Terveys- jahyvinvointi
Julkisen hallinnonkokonaisarkki-tehtuuri
Julkisen hallinnonkokonaisarkki-tehtuuri
Kuntasektorin KA
Kuntasektorin KA
Opetus, tiede jakulttuuri
Opetus, tiede jakulttuuri
1. Ohjaava sidosarkkitehtuuri
2. Suositeltava sidosarkkitehtuuri
3. Seurattava sidosarkkitehtuuri
1
1
3
3
2
2
Muutostenhallinta
Muutostenhallinta
Viestintä
Käsitteellinentaso
MITÄ?
Periaatetaso
Looginentaso
MITEN?
Fyysinentaso
MILLÄ?
Esimerkiksiperiaatteet ja viite-arkkitehtuuritperiytyvät tasoltatoiselle
Alemmanhierarkiatason voidaankoostaa ylemmälletasolle
Ylhäältä alaspäinohjataan alemmantason arkkitehtuurinmuodostumista
Muutostarpeitaja palautettavälitetäänylemmilletasoille
Käsitteellisettasot koskevatkaikkia KA-tasoja
Jos kehittämiskohde löytyy julkisen hallinnon yhteisestäarkkitehtuurista, kohdealueen arkkitehtuurin suunnittelussaon noudatettava julkisen hallinnon KA-kuvausten linjauksia
kuviot
VM nimilogo
Käsitellyt asiat
Kokonaisarkkitehtuuriviitekehyksen käyttötarkoitus
Arkkitehtuurikuvausten kuvausperiaatteet
Projektien, hankkeiden ja kehitysohjelmien kuvaamisenperiaatteet
Tietojärjestelmähankkeiden arviointi
Arkkitehtuurien kuvausympäristö
Tietoarkkitehtuurit
Kohdealueen kokonaisarkkitehtuuri
v. 2.0
82