Ruotsin kielen verbien käyttö
 Hejsan!                                                                                                                            
                              
Tämä diasarja opastaa sinua ruotsin  kielen verbien käytössä. Etenemällä diasarjaa saat  avuksesi sekä verbien käyttöä opastavia kielioppi-iskuja että tehtäviä valintasi mukaan. Katso ensin sivulle Vilka ord är verb?. Klikkaa siellä ylhäällä oikealla kohtaaVisa alla frågor ja tee harjoitus.
Jatka tutustumalla eri verbiryhmiin. Kuuntele ja katso esimerkkejä:

Ryhmä /Grupp I   arbeta   ,    fiska        , tala       , öppna  
Ryhmä /Grupp II   ringa        , stänga      , läsa      , resa 
Ryhmä /Grupp III bo       , må       ,   tro
Ryhmä /Grupp IV   bli        ,   sälja     ,    skriva              
Epäsäännölliset/oregelbundna    få          , kunna         , slå

Kuten huomasit, verbeillä on tavallisesti neljä muotoa  : perusmuoto/infinitiv, preesens/presens, imperfekti/preteritum ja viimeinen muoto eli supiini/supinum.
Työkaluja saat, kun luet lisää verbien käytöstä             sekä katsot videon
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0195812.wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0252349.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
Tarkista vielä verbiryhmien             taivutus.
Verbin eri muotoja käytetään ilmaisemaan, milloin tekeminen tapahtuu/tapahtui/on tapahtunut/olitapahtunut tai tulee tapahtumaan. Puhutaan siis aikamuodoista:
 
preesens,  jolla ilmaistaan mitä nyt tapahtuu tai mitä joku/jokin tekee nyt:
            Jag sitter hemma och tittar på TV. Det regnar.”
           (Istun kotona ja katson TV:tä, Sataa)
imperfekti, jolla ilmaistaan, mitä tapahtui tai mitä joku/jokin teki:
                 ” Jag köpte en ny bil förra veckan. Bilen kostade 6 500 €.”
                  (Ostin uuden auton viime viikolla. Auto maksoi 6 500€)
perfekti, jolla ilmaistaan, mitä on tapahtunut tai mitä joku/jokin on tehnyt:
                   ”Jag har redan kört 1000 km.”      Muista mukaan har!
              (Olen ajanut jo 1000 km.)
pluskvamperfekti, jolla ilmaistaan, mitä oli tapahtunut tai mitä joku/jokin oli tehnyt:
            ” Min kompis hade tidigare bott i Vasa”     Muista mukaan hade!
                   (Kaverini oli aikaisemmin asunut Vaasassa.)
futuuri, jolla ilmaistaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu tai mitä joku/jokin tulee tekemään. Tällöinvoidaan käyttää joko verbin preesensmuotoa tai esim. apuverbiä SKA + verbin perusmuotoa:
                    ”Jag flyttar till Helsingfors om två veckor.” ”Jag ska flytta till Helsingfors om två veckor.”
                    (Muutan Helsinkiin kahden viikon kuluttua.)
 
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
Tutki vielä aikamuotojen käyttöä . Katso ja kuuntele, niin saat monta esimerkkiä verbienpreesensmuotojen käytöstä: mitä tapahtuu tai mitä joku/jokin tekee.
( Tehtävässä Välj ett tema här nedan = Valitse aihe, esim. Kommunikation)
                                Han sitter vid datorn.= Hän istuu tietokoneen ääressä.
Seuraavaksi saat tutustua preesensin ja imperfektin käyttöön: mitä tapahtuu tai mitäjoku/jokin tekee sekä mitä tapahtui tai mitä joku/jokin teki.
                            Hon spelar golf= Hän pelaa golfia.
                            Hon spelade golf= Hän pelasi golfia.
Tämän jälkeen sinun kannattaa vielä tutkia esimerkkejä kaikkien aikamuotojen käytöstä:
                          Han svetsar= Hän hitsaa.
          Han svetsade= Hän hitsasi.
Han har svetsat = Hän on hitsannut.
    Han hade svetsat= Hän oli hitsannut.
Pian pääset harjoittelemaan, mutta…
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0292020.wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0285698.wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0240695.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0240695.wmf
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
  
… mutta ennen harjoittelua sinun tulee vielä varmistaa, että ymmärrät miten käytätverbin ensimmäistä muotoa eli infinitiiviä apuverbien  kanssa.
Katsofå, får fick fått = saada, olla lupa
                                          kunna, kan , kunde, kunnat= voida ,osata
vilja, vill, ville, velat= tahtoa, haluta
måste/måste= täytyy/täytyi
bör/borde= pitää /pitäisi
ska /skulle = aikoa, pitää/pitäisi ,-isi-
 
Tutki esimerkkejä. Kuuntele ja toista ruotsinkieliset lauseet lauseet:
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0301252.wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0301480.wmf
C:\Users\sniittym\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\6R185VTU\MC900410977[1].wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0332268.wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0292152.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
      Ruotsin kielen verbien käyttö
 
           Ja sitten palapeli kuntoon. Harjoittele!
                    Siirry  tässä vasemmasta palkista kohtaan apuverbit!
 
 
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
  
Harjoittele  vielä verbien taivutusta ja aikamuotojen käyttöä . Käytössäsi ovat harjoitukset 1-12Halutessasi voit tarkistaa verbien käyttöä tämän                 avulla. Näin osut napakymppiin!
 
 
12  3    4
                   5  6  7    8                   5  6  7    8
                       9  10  11    12                       9  10  11    12
  
 
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0293844.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
                        Seuraavaksi  saat tutustua kolmeen ammattikorkeakouluopiskelijaan.
Kuuntele  henkilöiden esittelyt yksi kerrallaan niin monta kertaa kuin sinulle ontarpeellista sekä vastaa kunkin esittelyn jälkeen väittämiin valitsemalla oikea vaihtoehto.Merkitse vastauksesi erilliselle paperille,  jotta voit myöhemmin tarkastaa ne.
Esittely 1: Joonas
1. Joonas opiskelee a) meritekniikkaa b) konetekniikka c) mediatekniikka
2. Joonas on syntynyt a) Oulussa b) Raumalla c) Porissa
3. Joonas löysi asuntoilmoituksen a) netistä b) koulun ilmoitustaululta c) koulun  opinto-ohjaajalta
4. Joonaksella on a) uusi tyttöystävä b) mukavia tyttöjä kavereina c) kihlattu tyttöystävä
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
  
KuunteleKuuntele vielä Juulian ja Teemun esittelyt ja merkitse vastaukset erilliselle paperille.
Esittely 2: Juulia
1. Juuliasta tulee a) lastenhoitaja b) kätilö c) sairaanhoitaja
2. Juulian unelma toteutui a) kolme vuotta sitten b) vuosi sitten c) kaksi vuotta sitten
3. Tähän mennessä Juulia on opiskellut a) perusopintoja b) perushoitajan opintoja c) peruskemiaa
4.Ensi kesänä Juulia menee töihin a) lastensuojelutoimistoon b) lastenkotiin  c) lastenneuvolaan
Esittely 3: Teemu
1.Teemu on a) 20-vuotias b) 21-vuotias c) 22-vuotias
2.Teemu on  kiinnostunut a) oman yrityksen vetämisestä b) uuden yrityksen perustamisesta c) oman yrityksenkilpailuttamisesta.
3. Koulussa Teemulla on paljon a) ryhmätenttejä b) ryhmätunteja c) ryhmätyötä
4.Teemun mielestä tätä päivää ovat a) ongelmien ratkaiseminen b)  ratkaistavien ongelmien tuottaminen
 c) yritysten väliset ongelmat
Tarkista vastauksesi tästä!
 
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
 
 
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
       Testaa taitoasi ymmärtää tekstiä. Lue ensin teksti lyhyissä jaksoissa:
Jag heter Joonas och jag studerar i yrkeshögskolan för andra året. Jag ska bli ingenjör i maskinteknik. Jag ärfödd i Björneborg men vi, jag och min familj, flyttade till Åbo när jag var tolv år gammal.
Nu bor jag alltså i Åbo, där jag studerar. Jag började mina studier för ett år sedan och ska studera åtminstone treår till.
Jag bor ganska nära vår skola. Jag hittade en annons om en ledig etta på nätet och hade tur och fick lägenheten.Det är trevligt att bo så här nära, för då hinner man bra till lektionerna.
På fritiden brukar jag syssla med allt möjligt med mina kompisar. Vi går på bio, spelar volleyboll eller bara sitterhemma hos någon av oss och har det trevligt. Just nu har jag ingen flickvän, men annars har jag nog ocksåtrevliga flickor som kompisar.”
Vastaa  seuraavaksi kysymyksiin joko kirjallisesti tai ääneen suullisesti. Mieti vastaus tarkkaan ennen kuinklikkaat eteenpäin ja näet oikean vastauksen.
1.Hur länge har Joonas studerat?
Han har studerat ett år.
2. Var bor Joonas nu?
Han bor nu i Åbo/ Nu bor han i Åbo.
3. Hur bor Joonas?
Han bor nära skolan. Han bor i en etta.
4. Vad gör Joonas på fritiden?
Han sysslar med allt möjligt med kompisarna. Han går på bio och spelar volleyboll  ellerhar det trevligt hemma hos någon av kompisarna.
 
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
       Testaa taitoasi ymmärtää tekstiä. Lue ensin teksti lyhyissä jaksoissa:
”Jag heter Juulia och jag kommer från Uleåborg. Jag har alltid tyckt om att sköta barn. Därför valde jagatt bli barnmorska. Min dröm blev verklighet för cirka två år sedan. Då kom jag in på utbildningen förbarnmorskor vid Jyväskylä yrkeshögskola.
Hittills har vi haft gemensamma studier och grundstudier, men snart börjar vi med våra yrkesstudier. Jaghar redan haft många praktikperioder på olika sjukhus. Där har jag lärt mig viktiga saker om mittblivande yrke. Nästa sommar ska jag jobba på en barnavårdsbyrå i Jyväskylä. Det blir säkert intressant.”
Vastaa  seuraavaksi kysymyksiin joko kirjallisesti tai ääneen suullisesti. Mieti vastaus tarkkaanennen kuin klikkaat eteenpäin ja näet oikean vastauksen.
1. Varför ville Juulia bli barnmorska?
Hon ville bli barnmorska eftersom hon alltid har tyckt om att sköta barn.
2. Vad hände  det för två år sedan?
Juulia kom in på utbildningen för barnmorskor. / Då (för två år sedan) kom hon in på
              utbildningen…
3. Vad kommer det att hända snart?
Snart börjar Juulia med sina yrkesstudier (.. med yrkesstudierna).
4. Vad har Juulia hittills gjort på sjukhus?
Hon har haft praktikperioder på sjukhus.
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen
        Ruotsin kielen verbien käyttö
 
       Testaa taitoasi ymmärtää tekstiä. Lue ensin teksti lyhyissä jaksoissa:
”Mitt namn är Teemu och jag är 21 år gammal. Jag ska bli tradenom. Min pappa har ett eget företag ochjag  har möjlighet att också själv arbete i det i framtiden. Det beror säkert på hur mina studier går. Jag ärintresserad av att driva ett företag och därför valde jag den här utbildningen. Jag har då och då hjälpt tilli  min pappas företag och jag vet lite hur det är att jobba där.
I skolan har vi ganska mycket grupparbeten och projekt. Det tycker jag är bara bra, för då lär man sig attarbeta tillsammans med andra. Det gör man också i arbetslivet i dag.  Att arbeta i team, planera och lösaeventuella problem – det är något som gäller i dag.”
Vastaa  seuraavaksi kysymyksiin joko kirjallisesti tai ääneen suullisesti. Mieti vastaus tarkkaanennen kuin klikkaat eteenpäin ja näet oikean vastauksen.
1.Vilken utbildning ska Teemu få?
Han ska bli tradenom.
2. Var kan Teemu kanske jobba i framtiden?
Han kan kanske jobba i sin pappas företag.
3. Har Teemu redan jobbat i företaget?
Ja, det har han. Han har då och då hjälpt till där.
4.Varför tycker Teemu att teamjobb är viktigt?
Han tycker att han i teamjobb lär sig att arbeta tillsammans med andra.
Han tycker att man arbetar i team också i arbetslivet.
Han tycker att det är något som gäller i dag.
 
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0234131.wmf
© Sirpa Niittymäki/Elitgruppen