Energia- ja nestetasapaino liikunnassa
Energialähteet
Lihasten pääasialliset energianlähteet hh jarasvat, proteiineilla pieni merkitys
Välilliset energianlähteet:
Ravinnon hiilihydraatit muokkautuvatglykogeeniksi, joka varastoituu lihaksiin jamaksaan sekä glukoosiksi vereen
Rasvat varastoituvat lihaksiin, maksaan,verenkiertoon ja kehon rasvakudoksiin
Välitön energianlähde
ATP=adenosiinitrifosfaatti ,(kreatiinifosfaatti)
Kovatehoinen liikunta
Liikunnan aikana ATP:tä valmistetaan hiilihydraateista,rasvasta ja proteiinista.
Kun liikunnan teho on n. 65% maksimaalisestahapenottokyvystä, muodostavat rasvat n. 50%energiantuotannosta, veren glukoosi 10% jalihasglykogeeni n. 40%.
tehon noustessa 85%:iin rasvat n. 20%energiantuotannosta ja hiilihydraatit  entistätärkeämmässä asemassa.
Harjoituksen loppupuolella,kun lihasten ja maksanglukogeenivarastosta ehtyvät, veren glukoosistamuodostuu tärkein energian lähde. Veren sokeri ei riitäpitkälle  energianlähteeksi ravinnon ja nesteenmukana saatavia hiilihydraatteja.
Matalatehoinen liikunta
rasvat muodostavat suuren osanenergiantuotannosta
tehon ollessa 25% maksimaalisestahapenottokyvystä rasvat muodostavat n. 85%energiantuotannosta ja glukoosi vain 10-15%.
Rasvaa on elimistössä tarjolla runsaasti, jotensen loppuminen ei ole suoritusta rajoittavatekijä.
 ATP:n valmistaminen rasvasta hidasta jatehotonta. Mikäli hiilihydraatteja ei ole tarjollaja lihakset joutuvat käyttämään ainoastaanrasvoja energiakseen, on korkein teho, jotavoidaan ylläpitää n. 60% maksimista
Aerobinen energiantuotto
Rasvoista ja hh:sta vapautuu energiaasoluhengityksen avulla, joka vaatii happea
Kun liikunta on teholtaa matalaa, pystytäänlihakseen kuljettamaan tarpeeksi happea muodostuu ATP:tä, vettä, hiilihydraattia
Anaerobinen energiantuotto
Liikunta kovatehoista, lihakseen ei pystytäkuljettamaan tarpeeksi happea
Lihaksen varastoimasta glykogeenista taiverestä saatavasta glukoosista muodostetaanATP:tä käyttämättä happea
Sivutuotteena syntyy maitohappoa, joka onyhteydessä lihaksen väsymiseen
Nestetasapaino liikunnassa
Lihasten tehdessä syntyy lämpöä poistuminen hikoilemalla
Mitä suurempi rasitus ja lämpötila sitäenemmän hikoaa
Hikoilu on välttämätöntä, mutta:
1.Veressä kiertävä nestemäärä pienenee
2.Iskutilavuus pienenee
3.Syketiheys suurenee
Ihminen sietää nestehukkaa, joka onenintään 4-5% painosta.
Energia- ja nestetasapainon säilyttäminen pitkän ja kuormittavan urheilusuorituksen aikana
Ennen suoritusta
Vettä riittävästi
Suorituksen aikana
-Nesteen määrä
-Kerrallaannautittava määrä
-Juomisen useus
- Juoman koostumus
- Kiinteähiilihydraatti
-n. 5-10 dl / h
- 1-2 dl
- 3-5 krt/h
-3-7 % glukoosia tai muita hyvinimeytyviä HH
-Hh-geeli, glukoositabletti, banaani,kuivatut hedelmät
Suorituksen jälkeen
Palautuminen hyvä aloittaa hetijuomalla 5-10 % väkevyistä hhjuomaarunsaasti