Ryhmät
Sosiaalipsykologia
Miten me vaikutamme toisiimme arkipäivän tilanteissa?
Miten me pyrimme vaikuttamaan toisiimme?
Miten muut vaikuttavat meidän käytökseemme?
Miten yksilöt vaikuttavat toisiinsa?
Parisuhde, kiusaaminen
Miten yksilö vaikuttaa ryhmään?
Opettaja-oppilas, johtajuus, perheenjäsenen vaikutusperheeseen
Miten ryhmä vaikuttaa yksilöön?
Sosiaalinen paine, urheilu
Miten ryhmä vaikuttaa toiseen ryhmään?
Rasismi, kilpailu
Tutkimuskohteena arkipäiväiset tapahtumat, joistajokaisella henkilökohtaisia kokemuksia
Ongelmana ilmiöiden tuttuus
Vaarana jälkiviisaus, toimitaan arkitiedon varassa, voi ollaväärä
Usein luullaan tietävämme, mutta emme tiedä luulevamme
Mikä on ryhmä?
Joukko ihmisiä, joilla on yhteinen tavoite
Vuorovaikutuksessa keskenään
Sisäryhmä = oma ryhmä, yhteenkuuluvuus
Ulkoryhmä = ne muut
Viiteryhmä – ryhmä johon ihminen vertaa itseään, pyrkiinoudattamaan ryhmän arvoja ja normeja
Lähipiiri = erityisen tärkeiden ihmisten muodostamatryhmät: perhe ja ystävät
Koheesio eli kiinteys: ryhmän jäsenten tuntema vetovoimaryhmää kohtaan
Jos ryhmä liian iso, koheesio kärsii: pystyttävävuorovaikutukseen
Jos koheesio liian tiivis, voi oma minä kadota, ei eduksiongelman ratkaisun kannalta
Ryhmän muodostuminen
Tuckermann
Muodostusvaihe: jäsenet asennoituvat uuteen,vaikeaankin tilanteeseen
Kuohuntavaihe: jäsenet ottavat paikkansa ryhmässä,voi olla erimielisyyksiä ja muodostua klikkejä
Vakiintumisvaihe: jännitteet purettu, asetetaanyhteinen tavoite ja luodaan yhteiset säännöt
Toteuttamisvaihe: jäsenet toimivat rakentavastiyhdessä ja ottavat vastuuta ryhmästä
Ryhmän tavoitteet ja jännitteet
Asiatavoite: suoritettava tehtävä
Tunnetavoite: halutaan viihtyä ryhmässä
Perustehtävä
Viihtyminen ryhmässä tukee asiatavoitteensaavuttamista
Tunnetavoite voi haitata asiatavoitteen saavuttamista
Liika riippuvuus johtajasta haittaa toimintaa, samoinsisäinen kilpailu, ennakkoluulot, tapa selittää pahaulkoryhmän syyksi
Miksi ihminen haluaa kuulua ryhmään?
Selviytyminen, yhteistyö
Informaatio
Osa identiteettiä (ryhmän identiteetti suhteessa toiseen)
Yleensä ryhmän yhteistyö tuottaa paremman tuloksenkuin yksilö yksin
Vaarana vapaamatkustajuus
Ryhmän suorituksen huononeminen suhteessajäsenmäärän kasvuun (Ringelman efekti)
Syynä motivaatio, koordinaatio, työvoimien yhdistämisenvaatima työ, toiminnan ajastaminen
Miten ryhmä vaikuttaa yksilöön?
Konformisuus vs. antikonformisuus
Konformisuus = taipumus muokata omaa käyttäytymistä jaajattelua muiden mukaan, joskus kuvittelun takia
Omaksutaan ryhmän arvot ja normit
Konformisuutta varsinkin tilanteissa, joissa epävarmoja
Ei selkeää yhteyttä persoonallisuuden tai sukupuolen jakonformisuuden välillä
Hyväksyntää hakevat konformistisia
Näennäinen konformisuus: taipuu muiden tahtoon esim. etteierotu ryhmästä
Asch: viivakoe 1950-l.
Ryhmäpaine vaikuttaa omaan arviointiin
Informaatiovaikutus: tukeudumme muihin, koskauskomme, että heillä on parempaa tietoa
Esim. Sherifin valopiste koe 1930-l.
Mitä tärkeämpi päätös, sitä enemmän muiden arviot vaikuttavatpäätöksentekoon
Informaatiovaikutus suuri, kun saamamme informaatiomoniselitteistä tai olemme epävarmoja asian suhteen
Entä jos toiset ovatkin väärässä? Vaikutuksen leviäminen,joukkoilmiöt
Aschin ja Sherifin kritiikki: koehenkilöille valehdeltiin,keinotekoisia laboratoriokokeita,  pätevätkö tuloksetmuualla - ilmiöitä tarkasteltava luonnollisessaympäristössä
Normit ja yhdenmukaisuus
Normit = ryhmän jäsenilleen antamat säännöt ja odotukset
Normatiivinen vaikutus: ryhmäläiset haluavat samaistuaryhmään, käyttäytyvät ja ajattelevat samalla tavalla
Palvelevat ryhmän tarpeita
Piilonormit: ääneen lausumaton, epävirallinen normi
Sosiaalinen helpottuminen: muiden läsnäolo parantaasuoritusta helpoissa tehtävissä
Suoritus voi huonontua arvioinnin takia
Deindividuaatio: ryhmässä tehdään tekoja, joita ei yksintehtäisi
Ryhmäajattelu
Jos ryhmä on hyvin kiinteä ja homogeeninen eli senjäsenet hyvin samanlaisia, voi ryhmä sallia erilaisuuttahuonosti
Voi näkyä ryhmäajatteluja, joka kapeaa, ei huomioi vaihtoehtoja
Kannatetaan mielipidettä, josta kukaan ei pahastu
Ks. Irving Janis: joukossa tyhmyys tiivistyy
Ryhmällä taipumus tehdä extremempiä päätöksiä kuinyksilöillä yksin
Entä yksilö/vähemmistö ryhmään?
Yksilö voi vaikuttaa ryhmään, kun viesti on selkeä ja seesitetään tarpeeksi usein, esim. ilmaston muutos
Vähemmistö vaikuttaa yleensä informaatiovaikutuksenkautta, ei normatiivisen vaikutuksen kautta
Moscovici1990-l.
Roolit
= sitä, mitä yksilöltä odotetaan asemansa tai tehtävänsävuoksi
Hankittuja vs. väistämättömiä
Kestoltaan rajattuja vs. pysyviä
Rooliristiriidat eli –konfliktit
Roolin sisäinen konflikti: rooliin kohdistuu ristiriitaisiaodotuksia
Roolien välinen konflikti: yhdellä henkilöllä useita rooleja, jotkaristiriidassa keskenään
Voidaan luulla luonteeksi
Luonne pysyvää, rooli vaihtelee
Rooli vaikuttaa käyttäytymiseen
Status ja valta
Status = asema ja arvostus ryhmässä
Statusta pyritään nostamaan
Status näkyy usein kehon kielessä, pukeutumisessa, eleissä
Statussymbolit
Virallinen päätäntävalta
Epävirallisempi vaikutusvalta
Johtajuus
Mikä johtajan status
Valtataistelu
Ryhmä luo johtajansa
Asia- ja tunnejohtaja
Itseohjautuva ryhmä
Erilaisia johtajia
Autoritaarinen:  tekee yksin päätökset, määräilevä, ylhäältä alasjohtamista, ei osallistu toimintaan
Demokraattinen:  yhteinen keskustelu ja päätösten teko,päätösten perustelu, johtaja osa ryhmää
Antaa mennä –johtaja: ei juuri osallistu päätöstentekoon, antoineuvoja kysyttäessä
Ryhmien väliset suhteet
Koetaanko toinen ryhmä kilpailijaksi vaiyhteistyökumppaniksi?
Uhkakokemuksen myötä jako sisä- ja ulkoryhmään korostuu
Sisäryhmää suosiva attribuutio vääristymä
Ennakkoluulo - asenne jotakin ihmisryhmää kohtaan
Stereotypiat – kaavamainen käsitys ryhmästä
Ulkoryhmän homogeenisuus harha
Syrjintä: käyttäytymiseen liittyvä komponentti
Rasismi
Mikä aiheuttaa ennakkoluulot?
Evoluutiopsykologian näkökulma: biologinenselviytymismekanismi – vaistomainen reaktio
Opittua?
Syntipukkiteoria: ryhmien välinen vihamielisyys on turhaumanseurausta
Ennakkoluulojen muuttamisen vaikeutta selittääennakkoluulojen emotionaalinen komponentti
Ryhmien välinen aggressio
Aggressio sekä yksilön taipumuksiin liittyvää mutta aggressio onmyös usein sosiaalista
Provokaatio, aggressiivinen stimulaatio:  aseiden mukanakantaminen ja aseen näkeminen voi lisätä aggressiivisuutta
Sosiaalisen oppimisen teoria (Bandura)
Ryhmien välisten suhteiden parantaminen
Tasa-arvoisten kontaktien luominen
Tiedottaminen ja koulutus
Yhteiset tavoitteet (vert. Sherif 1966 kesäleiritutkimukset)
Yhteinen etu, vihollinen
Ryhmärajojen muutos
Tutkimusten eettisiä periaatteita
Tutkittavia suojeltava, ei saa tuottaa fyysistä tai psyykkistähaittaa (esim. Sähköiskut kielletty)
Yksityisyyttä kunnioitettava
Tutkittavia ei tule harhauttaa
Kirjallinen suostumus, kun tutkimuksen tarkoitus kerrottututkittavalle
Mahdollisuus vetäytyä tutkimuksesta milloin tahansa
Debriefing – palautekeskustelu
Tutkimuksen merkityksen oltava suurempi kuin siitämahdollisesti tutkittavalle koituva haitta