LinkedIn -verkostoitumispalveluna
C:\Documents and Settings\auvinkr\Local Settings\Temp\PNG\search_512.png
http://www.rakennerahastot.fi/rakennerahastot/tiedostot/materiaalit/logot/sosiaali_MV.jpg
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä
Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum
Thumbnail for version as of 00:35, 10 March 2011
LinkedIn - verkkoyhteisöpalvelu
LinkedIn on ensisijaisesti tarkoitettuverkostoitumiseen, mutta sitä voi käyttää myöstyönhaussa.
Ammattilaisten suosima sosiaalinen media.
175 miljoonaa jäsentä, 350 000 suomalaista (2013)
Ennustettu kasvavan lähivuosina nopeammin kuinmikään muu sosiaalinen media.
Pohjoismaissa se on toiseksi eniten käytettysosiaalinen media heti Facebookin jälkeen.
Profiloituminen
LinkedInissä luodaan profiili omalla nimellä.
Profiilin voi luoda sen mukaan käyttääkö palveluatyönhakuun, ammatilliseen kehittämiseen vaiverkostoitumiseen.
Profiilissa kannattaa kertoa omasta osaamisestaanja taustastaan.
Omat päivitykset näkyvät kaikkien verkostoosikuuluvien etusivulla.
Sähköinen CV
Työpaikat tulevat näkyviin profiilissasi aika-järjestyksessä. Profiilissa voi tuoda esiin koulutus-ja opiskelupaikkansa, kuvailla tarkemminopintojaan, harrastuksiaan ja kiinnostuksenkohteitaan.
Suositukset ovat yksi LinkedInin tärkeistäominaisuuksista. Käyttäjät  voivat pyytääsuosituksia entisiltä työnantajilta, työkavereilta taisuositella muita.
Helppo tapa pitää yllä ansioluetteloa.
LinkedInin toimintoja
LinkedInin toimintoja
Profile: Henkilökohtainen profiili, jota voimuokata ja päivittää tarpeen mukaan.
Home: Etusivu, missä näet omaanverkostoosi kuuluvat henkilöt, näiden ja eriryhmien tai yritysten päivityksiä.
Contacts:  Niiden henkilöiden lista, joidenkanssa olet verkostoitunut.
LinkedInin toimintoja
Groups: Voit etsiä sinua kiinnostaviaryhmiä tai perustaa oman ryhmän.
Jobs: Voit hakea työpaikkoja tai ilmoittaatyöpaikoista.
Inbox: Henkilökohtainen sähköpostisi.
Companies: Seuraa yrityksiä ja niissätapahtuvia muutoksia.
LinkedIn työpaikkojen markkinoinnissaja rekrytoinnissa
Palvelua voi hyödyntää vapaiden työpaikkojenmarkkinoinnissa.
Jopa 80 % käyttäjistä käyttää LinkedIniä työpaikanetsimiseen ja 70 % yrityksistä käyttää sitätyöntekijöiden löytämiseen.  
Jokaisen yrityksen omassa yritysprofiilissa voi listataavoimet työpaikat, jotka LinkedIn-sivustontyöpaikkahaku löytää.
LinkedIn  etsii ja suosittelee  hakijalle  sopiviatyöpaikkoja, hakijan oman profiilin perusteella.
LinkedInin ryhmiä
Eri ammattien ja teollisuudenalojen ympärillerakentuneita ryhmiä .
Sisäiset keskustelupalstat, joissa jäsenet aktiivisestijakavat mielipiteitään ja kommentoivat toistensaajatuksia.
Osa ryhmistä on avoimia ryhmiä, joihin kuka vaan voiliittyä, kun taas osaan täytyy pyytää ylläpitäjien lupaa.
Linkedin tarjoaa myös mahdollisuuden saada tietoaryhmän jäsenistöstä, sen aktiivisuudesta jakasvunäkymistä.
Yritykselle oma sivuLinkedInissä
Help Centerin kautta löydät ohjeita yrityssivustonluomiseen.
Vaatimuksena on,  että olet kyseisessä yrityksessätöissä ja asemasi on profiilissa.
Yrityksen sähköposti  on LinkedInin tilissäsi.
Profiilisi täytyy olla vähintään 50% valmis.
Sinulla täytyy olla useita yhteyksiä (connections).
Lähteitä ja lisätietoa:
Heinilä, Roope: LinkedInin sivu markkinoinnissahttp://www.smarp.fi/?p=435
Laine, Tom: LinkedInin käyttö työnhaussahttp://www.slideshare.net/tomlaine/linkedin-tynhaussa-pikaopas
Seppälä, Piritta: Näin käytät LinkedIniähttp://www.slideshare.net/Piritta/linkedin-profiili-ja-ryhmt