w w w . h a m k . f i
HAMK_logo_eng_PP
Kansainvälistenyhteistutkintojen kehittäminen
Antti Isoviita
International Business -koulutusohjelma, ValkeakoskiHAMK University of Applied Sciences
Bolognan vanavedessä -seminaari
Kansainvälisyys korkeakoulujen tutkinnoissa – monta reittiä samaanpäämäärään
Tiistai 21.3.3006
Turun yliopisto, Educarium, Sali Edu 1, Assistentinkatu 5
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintojen eurooppalainen tausta
Yhteistutkintojen (joint degrees) kehittäminenasetettiin yhdeksi eurooppalaisenkorkeakoulutusalueen tavoitteeksi Prahanjulkilausumassa toukokuussa 2001.
Bolognan prosessiin osallistuvien maidenopetusministerit päättivät Berliininkommunikeassa 19.9.2003 tukea aktiivisestiyhteisiin tutkintoihin johtavien opinto-ohjelmien kehittämistä ja niiden laadunasianmukaista varmistamista”.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintojen eurooppalainen tausta…
Myös Euroopan komissio tukeeyhteistutkintoihin johtavia yhteisiä opinto-ohjelmia.
Lukuvuonna 2004-05 käynnistettiin ErasmusMundus –maisteriohjelmat, joiden on määräjohtaa
yhteistutkintoon
kaksoistutkintoon tai
useampaan tutkintoon
 
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintojen eurooppalainen tausta…
Yhteistutkinto-ohjelmista on laadittukansainvälinen selvitys.
Ohjelmia on jo useimmissa Euroopanmaissa, mutta määrä ei vielä ole kovin suuri.
Eniten ohjelmia on kauppatieteissä,oikeustieteissä ja hallintotieteissä.
Maiden sisällä ja välillä on eroja siinä,montako tutkintotodistusta opiskelija saa.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Määritelmät
Kaksoistutkinto (double degree) tarkoittaavähintään kahden korkeakoulun yhdessäkehittämää ja järjestämää koulutusohjelmaa,joka johtaa vähintään kahteen tutkinto-todistukseen  käytännössä yhteen jokaisessayhteistyökorkeakoulussa.
Yhteistutkinto-sana (joint degree) tarkoittaavähintään kahden korkeakoulun yhdessäkehittämää ja järjestämää koulutusohjelmaa,joka johtaa yhteen tutkintotodistukseen.
Käytännössä eurooppalaisessa keskustelussakattaa kummankin koulutusohjelmatyypin.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Ajankohtainen tilanne Suomessa
Suomalaisissa korkeakouluissa onyhteistutkinto-ohjelmia vielä varsin vähän.
Muutamat tiede- ja ammattikorkeakoulut ovatmukana kansainvälisissä ohjelmissa, jotkajohtavat kaksoistutkintoihin (double degrees).
Ammattikorkeakoulujen rahoitusjärjestelmäkattaa ainoastaan suomalaiseenkorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen.
 
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Opetusministeriön suositukset
Opetusministeriö pitää yhteistutkintojenkehittämistä tärkeänä osanakorkeakoulujen kansainvälistymistä.
Ministeriö pitää tärkeänä, että suomalaisetkorkeakoulut kehittävät aktiivisestiyhteistutkinto-ohjelmia virallisestitunnustettujen, laadukkaiden ulkomaistenkorkeakoulujen kanssa.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Opetusministeriön suositukset…
Minkään maan viralliseen tutkintojärjestelmäänkuulumattomien yhteistutkintojen asema onkansallisella ja kansainvälisellä tasolla epäselvä.
Opiskelijan oikeusturvan varmistamiseksiyhteistutkinnot pitää järjestää siten, ettäopiskelijan saama tutkinto kuuluu ainakin yhdenmaan viralliseen tutkintojärjestelmään.
Jos ohjelma ei johda virallisesti tunnustettuuntutkintoon, se on ilmoitettava ennakolta selvästiopiskelijoille ennakkomateriaalissa.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Opetusministeriön suositukset…
Korkeakoulujen on varmistettava yhteistutkinto-ohjelmia kehittäessään seuraavat asiat:
1. Tarkat kirjalliset sopimukset
-koulutusohjelman laajuus
-opiskelijaksi ottaminen
-opiskelijan asema siihen liittyvineoikeuksineen
-tutkintotodistuksen myöntäminen
-kunkin korkeakoulun velvollisuudet
-ohjelman rahoitus
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Opetusministeriön suositukset…
2.Yhteistutkinnot perustuvat korkeakoulujenyhdessä tekemään huolelliseen OPS-työhön.
3.Kaikki yhteistutkinto-ohjelmaan osallistuvatkorkeakoulut ovat oman maansaasianomaisten viranomaisten virallisestitunnustamia tai akkreditoimia.
4.Asianmukaisesta laadunvarmistuksestahuolehditaan ja laatukriteereistä sovitaanennakolta kirjallisesti korkeakoulujen välillä.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Opetusministeriön suositukset…
5.Varsinaisesta tutkintotodistuksesta käy selvästiilmi, että opiskelija on osallistunut yhteistutkinto-ohjelmaan. Suoritetut opinnot kirjataan selkeästitutkintotodistuksen liitteeseen.
6.Tutkintotodistuksen myöntävä korkeakouluvastaa tutkinnon laadusta ja siitä, että tutkintotäyttää sille asetetut kriteerit.
7.Kaikki yhteistutkinto-opiskelijat suorittavatmerkittävän osan opinnoistaan ainakin yhdessäulkomaisessa yhteistyökorkeakoulussa.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Opetusministeriön suositukset…
8.Ulkomaisissa yhteistyökorkeakouluissasuoritetut opinnot tunnustetaantäysimääräisesti osaksi kotimaassasuoritettavaa tutkintoa.
9.Jokainen osallistuva suomalainenkorkeakoulu antaa tutkintotodistuksenniille opiskelijoille, joille se onmyöntänyt tutkinnonsuoritusoikeuden.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon
1.Miksi yhteistutkinto?
yhteistutkinnon ja koulutuksen tarve
lisäarvo olemassa oleviin tutkintoihin
muu yhteys olemassa oleviin tutkintoihin
yhteistutkinnon tavoitteet
yhteydet opetukseen, tutkimukseen jatyöelämään
hyöty yksikölle/korkeakoululle
ohjelman kesto ja jatkuvuus
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
2. Yhteistyökumppanit ja yhteistyö konsortion jakorkeakoulun sisällä
tunnustetut/viralliset/akkreditoidut korkeakoulut;korkeakoulun/yksikön oikeus myöntää tavoitellunyhteistutkinnon tasoisia (ja/tai ammatillisesti/akateemisesti suuntautuneita) tutkintoja
yhteistyökumppaneiden määrä
yhteistyökumppaneiden laatu (kunkin vahvuus,osaamisalueet ja erikoistuminen; opetustarjonta)
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
kokemukset aiemmasta yhteistyöstä
yhteistyön, vastuiden ja viestinnän organisointi
yhteistyö suomalaisen korkeakoulun sisällä(esim. laitos/tiedekunta/opintohallinto/kv. asiat:varmista tarvittava tuki ohjelmalle ja senakateemiset ja hallinnolliset resurssit)
 
oman korkeakoulun säännöksiä ja määräyksiätulee noudattaa esim. OPS, opiskelijavalinta,tutkintojen suorittaminen ja tutkintohallinto
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
ohjelman kieli ja yhteistyön hallintokieli
varmistettava korkeakoulun sisäinen yhteistyömyös yhteistyökorkeakouluissa (yhteistyön eitule olla ”yhden kontaktin varassa”)
ohjelmalla on yhteinen johto-/ohjausryhmä taivastaava, jonka asemasta, tehtävistä,oikeuksista ja kokoonpanosta sovitaan
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
3. Ohjelman resurssit
rahoitus ja sen jatkuvuus
ulkopuolinen rahoitus ja kunkin korkeakoulun vastuuulkopuolisen tai erillisrahoituksen päätyttyä
budjetointi (mm. opetus, koordinointi, hallinto, kokoukset,matkat, markkinointi, rekrytointi, tilojen ja laitteidenkäyttö, opiskelijoiden ja opettajien liikkuvuus)
opetuksen ja tutkimuksen (henkilö)resurssit
opiskelun ja opetuksen tukipalveluthallinnon jaohjauksen (henkilö)resurssit
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
opiskelijavalinnan ja rekrytoinnin(henkilö)resurssit
ohjelman kehittämisen ja arvioinnin(henkilö)resurssit
muut resurssit: esim. kirjastot, välineet, tilat
opiskelijoilta mahdollisesti kerättävät maksut;avoin ja yhtenäinen käytäntö konsortion sisällä
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
4. Sopimukset
ohjelman laajuus
opiskelijaksi ottaminen, opiskelijan asema ja oikeudet
tutkintotodistuksen myöntäminen
kunkin korkeakoulun velvollisuudet
ohjelman rahoitus ja rahaliikenteen hoito
yhteinen johto-/ohjausryhmä
laadunvarmistus
irtisanomismenettely (ehdot, aikataulu ja opintonsaaloittaneiden oikeuksien turvaaminen)
minkä maan lainsäädäntöä sovelletaan riitatapauksissa.
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
5. Opiskelijavalinta
5.1. Valintaperusteet
yleiset ja erityiset kelpoisuusvaatimukset(pohjakoulutus, kielitaito, työ- tai harjoittelukokemus)
muut vaatimukset ja valintatavat (hakulomake,suositukset, motivaatiokirjeet, haastattelu, valintakoe)
koskevatko kaikki valintaperusteet kaikkiaohjelmaan hakevia vai ovatko valintaperusteetkorkeakoulu-/yksikkökohtaiset
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
5.2. Valintamenettely
haku- ja valintamateriaali
haku- ja valintaprosessin organisointi (sovittavaja sovitettava eri korkeakoulujen aikataulut)
sovittava kuka valitsee opiskelijat
opiskelijakiintiö kussakin korkeakoulussa
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
5.3. Opiskelijan ”status”
opiskelijan kotikorkeakoulun määrittäminen
opiskelijan asema oikeuksineen muissaohjelmaan osallistuvissa korkeakouluissa
oikeus kuulua ylioppilas-/opiskelijakuntaan
opiskelijoilla oltava tieto omasta ”statuksestaan”kussakin osallistuvassa korkeakoulussa
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
6. Tutkintoon johtavankoulutusohjelman sisältö ja rakenne
Yhteistutkintoon johtavankoulutusohjelman järjestäjillä tulee ollariittävästi tietoa osallistuvien maiden
korkea-asteen koulutuksesta
säädöksistä
tutkintorakenteesta
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
6.1. Opetussuunnitelmaan liittyviä kysymyksiä
kuinka paljon olemassa olevaa ja uutta opetusta
ohjelman sisältö, kaikille yhteinen pakollinenosuus; valinnaisuus
ohjelman laajuus, opintopisteet
ohjelman tuottama jatko-opintokelpoisuus
ohjelman mahdollisesti tuottama ammatillinenkelpoisuus/ammattipätevyys kussakin maassa
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
ulkomaiset opinnot ja niiden hyväksilukeminen;paljonko tutkintoon voi/pitää sisältyä ulkomaillasuoritettuja opintoja ja missä vaiheessa opintoja
kaikkien yhteistutkinto-opiskelijoiden tuleesuorittaa merkittävä osa opinnoistaan ainakinyhdessä ulkomaisessa yhteistyökorkeakoulussaja siellä suoritetut opinnot tunnustetaan täysi-määräisesti osaksi kotikorkeakoulun tutkintoa.
ohjelman tavoitteet; määritellyt oppimistuloksetja niiden yhteys kansallisiin ja eurooppalaiseentutkintojen viitekehykseen; tietojen, taitojen jakompetenssien määrittely
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
millä tavalla varmistetaan oppimistulostensaavuttaminen
mahdollisuus opiskella kansallisia kieliä,kieliopinnot
ohjelmaan sisältyvästä työharjoittelustasopiminen (kesto, missä, ohjaus, opintopisteet)
opinnäytetyön laajuus, ohjaus ja arviointi;säädökset osallistuvissa maissa jakorkeakouluissa
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
7. Opetuksen ja oppimisen järjestäminen
Akateeminen ja hallinnollinen vastuutaho ja –henkilö.
7.1. Liikkuvuuteen liittyvät kysymykset
opettajaliikkuvuus ja opiskelijaliikkuvuus
organisointi, dokumentointi, rahoitus, kolmansien maidenopiskelijoiden viisumi- ja oleskelulupa-asiat
opiskelijoiden ja opettajien vastaanottoon, asumiseen,orientaatioon ym. liittyvät kysymykset
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
7.2. Opetusmuodot ja -tavat, opiskelija-arviointi
monimuoto, virtuaali, luennot, seminaarit,harjoittelu.
opettajien kielitaidon tason varmennus
korvaavat tavat suorittaa opintoja, tenttienuusintamahdollisuudet
opiskelijoiden arvioinnin kriteerit ja arviointi-asteikko (kansalliset tai korkeakoulu-/yksikkökohtaiset säännöt
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
7.3. Opintojen ohjaus
opintojen suorittaminen ja valinnaisuus
opiskelijoiden etenemisen seuranta
sopimus ja tiedotus, kauanko ohjelmassa voiopiskella
HOPS (henkilökohtainen opintosuunnitelma)
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
8. Tutkinto, tutkintotodistus ja sen liite (DiplomaSupplement)
tutkinnon asema kunkin maan kansallisessakoulutusjärjestelmässä
tutkinto kuuluu ainakin yhden ohjelman järjestämiseenosallistuvan maan viralliseen tutkintojärjestelmään
yksi vai useita todistuksia; allekirjoittajat
tutkintotodistuksen sisältö: oleellisimpien asioiden (mm.yhteistutkinto-ohjelmaan osallistumisen) tulisi käydä ilmitutkintotodistuksesta; suoritetut opinnot ja lisä-informaatio kirjataan tutkintotodistuksen liitteeseen
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
tutkintotodistuksen myöntävä korkeakouluvastaa tutkinnon laadusta ja siitä, että tutkintotäyttää sille asetetut kriteerit
jokainen suomalainen korkeakoulu antaatutkintotodistuksen niille opiskelijoilleen, joillese on antanut tutkinnonsuoritusoikeuden
tutkintotodistuksen voi antaa vain sellaisestatutkinnosta, jonka myöntämiseen ko.korkeakoululla on oikeus
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
9. Ohjelmaa koskeva informaatio ja ohjelmanmarkkinointi: esitemateriaali, www-sivut
osallistuvien korkeakoulujen yhteinen ja kunkinkorkeakoulun oma markkinointi
kenelle informaatio ja markkinointi suunnataan
opiskelijarekrytointipohja; halutaankotietynlaisia opiskelijoita, esim. pääsääntöisestiyhteistyökorkeakouluista ja/tai tietyiltä alueilta
informaation oikeellisuuden varmistaminen
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintoja suunniteltaessa huomioon…
10. Laadunvarmistus, ohjelman seuranta ja arviointi
kaikki osapuolet kattava laadunvarmistus-järjestelmä (sis. itsearvioinnin ja mahdollisestitähän listaan (kohdat 1-9) sisällytettyjä asioita
opiskelija- ja työelämäpalautejärjestelmä
ENQA-raportti: Standards and Guidelines forQuality Assurance in the European HigherEducation Area (www.enqa.net) -- sis. suosituksetkorkeakouluille, joita voi hyödyntää myösyhteistutkintojen laadunvarmistuksessa
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
HAMKin yhteistutkintokumppanit
IB:llä on sopimuksia 5 oppilaitoksen kanssa:
IT Tralee, Irlanti (vuodesta 1999)
FH Deggendorf, Saksa (vuodesta 2003)
ESC Saint-Etienne, Ranska (vuodesta 1999)
University of Derby, UK (vuodesta 1999)
Beijing Technology and Business University(BTBU), Kiina (vuodesta 2004)
Puutarhatalous: HAS den Bosch University ofProfessional Education, Hollanti (vuodesta 2000)
Rakennustekniikka: Vitus Bering, Tanska(vuodesta 2000)
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Miksi HAMKilla on yhteistutkinto näidenyliopistojen kanssa?
yhteistyöyliopistot sijaitsevat Suomelle tärkeissäkauppakumppanimaissa
ennestään pitkähyvä yhteistyö ja hyväthenkilökohtaiset suhteet
luonnollinen kehitysaskel syventääyhteistyötä
yhteneväiset opetussuunnitelmat
myös näillä yhteistyöyliopistoilla onenglanninkielinen koulutusohjelma
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintojen lisäarvo HAMKissa
syventää kansainvälistymistä
kilpailuetu muihin vastaaviin koulutusohjelmiin
mahdollisuus hyvään urakehitykseen
opiskelijalla on mahdollisuus parantaakilpailukykyään työmarkkinoilla
monipuoliset työnsaantimahdollisuudet
usean maan kieli- ja kulttuuriosaaminen
usean maan yritys- ja muut yhteistyökontaktit
eri maissa erilaiset opetusmetodit
helppo löytää töitä, kun saa kaksi tutkintoa
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintojen lisäarvo HAMKissa…
tavanomaista vaihtoa pidempi, laajempi, syvempija antoisampi oppi ja kokemus
osittain paremmat jatkokoulutusmahdollisuudet
esim. partnerin maisteri- ja MBA-ohjelmissa
opintojen monipuolistuminen
useita vaihtoehtoja opiskelijalle
eri korkeakouluissa erilaisia vahvuuksia
kaksi tutkintoa eri maissa nopeasti
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintojen periaatteet HAMKissa
noin kahden vuoden opinnot (sis. työharjoittelu)kotikorkeakoulussa
3. opiskeluvuosi toisessa oppilaitoksessa
suurin osa pääaine- ja sivuaineopinnoista tällöin
vastaanottava oppilaitos hyväksilukee kotikorkea-koulun opinnot ja ohjaa opiskelijan opintojaksoille
vain yksi päättötyö/opinnäytetyö
aihe ja vaatimustaso hyväksytään molemmissa
molemmista korkeakouluista tutkintotodistus
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintojen haasteita HAMKissa
vaativa: opiskelija, henkilöstö, yhteistyö (sis./ulk.)
tunnetaan perusteellisesti partnerit ja OPSit
luottamus ja yhteensovittaminen
jatkuva yhteydenpito – useat toimijat
Learning Agreement ja siitä poikkeamiset
opiskelijat eivät aina tiedä, mitä heiltä vaaditaan
sopimuksissa otetaan ennakolta huomioon
pedagogiset seikat (opintojaksot, opetustavat..)
hallinnolliset, organisatoriset ja juridiset seikat
taloudelliset seikat
kulttuurilliset seikat
HAMK_logo_eng_PP
w w w . h a m k . f i
Yhteistutkintojen kehittämiskohteita
opiskelijavalinta (määrä, markkinointi, tapa…)
erilainen opiskelukulttuuri eri kouluissa
hyväksiluku- ja korvaavuuskäytänteet
korvaavat tavat suorittaa opintoja
opinnäytetyön arviointi ja kypsyysnäyte
opettajien liikkuvuus ja sen kustannukset
kolmansien maiden opiskelijoiden liikkuvuus
opiskelijoiden ja opettajien osaaminen
henkilöresurssit (opetus, ohjaus, yhteydenpito)
eri toimijoiden yhteistyö korkeakoulun sisällä
arviointi ja laadunvarmistus
Think Globally, Act Locally – Together we’re strong