NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI
SOSIAALISEN MEDIANKÄYTTÖOHJEISTUS
SOSIAALINEN MEDIA
Sosiaalinen media on nykyään sana, joka onjokaisen huulilla. Facebook, foorumit, chatit, twitter,blogit.. Joka paikassa jotain.
Mitä saat kertoa? Mitä et?
Mitä huonoja puolia sosiaalisessa mediassa on?Entä mitä hyviä?
SOSIAALINEN MEDIA
Yritykset pelkäävät sosiaalisen median tuomaaavoimuutta, hallitsemattomuutta, keskustelua,kasvottomuutta, maineen pilaamista, sekä ajanhaaskausta.
Sosiaalinen media on kuitenkin enemmän plussakuin miinus, jos sitä käytetään oikein.
Käyttäydy siis oikein, väärinkäytökset voivat johtaapotkuihin!
SOSIAALINEN MEDIA
Työnantajan kanssa on hyvä sopia yhteisistäpelisäännöistä, jotta konflikteilta vältytään.
On hyvä keskustella siitä, että;
Mitä yrityksestä saa puhua?
Saako yritystä mainostaa? Miten?
Mihin keskusteluihin voi ottaa osaa? Missä?
Milloin jotain asioita on hyvä tuoda esille?
MITEN TOIMITAAN?
Yrityksessä voidaan myös päättää, kuka vastaasosiaalisessa mediassa mistäkin tiedonannosta jakeskusteluihin osallistumisesta
Yritys voi tehdä strategian, miten sosiaalisessamediassa käyttäydytään ja mihin sillä pyritään.
Sopikaa työpaikalla, että mitä sosiaalisen mediankäyttöä työpaikalla sallitaan, ja mitä ei!
PELISÄÄNTÖJÄ
Älä puhu pahaa yrityksestä
Älä tuo ammattisalaisuuksia julki
Älä tuo minkäänlaisia liiketoimintaan liittyviä lukujaesille, jos ne eivät ole muualta julkisesti saatavilla
Älä valehtele
Älä ylistä omaa työpaikkaasi liikaa, tai yritä ajaa sitämuitten edelle
PELISÄÄNTÖJÄ
Pyri puhumaan omalla nimelläsi tai nimimerkillä,josta tulee asemasi julki, ja se että olet kyseisenyrityksen palveluksessa
Älä jätä verkkoon mitään sellaista, johon et haluatörmätä tulevaisuudessa
Puhu harkiten
Puhu positiivisista asioista
PELISÄÄNTÖJÄ
Älä vastaa kysymyksiin, jos et ole varma tiedoistasi.Ohjaa kysymys siitä tietävälle henkilölle.
Pyri toimimaan asiantuntijana, älä kirjoittele ”mutu”–tuntumalla.