HHlogo_fi_low
SIDOSRYHMÄYHTEISTYÖ
HHlogo_fi_low
2
Omistajat/
sijoittajat
Asiakkaat
Henkilöstö
Yhteis-
kunta
“Partnerit”
Sidosryhmiä
21.11.2014
HHlogo_fi_low
Mikä on sidosryhmä?
Ryhmiä tai henkilöitä, joihin yrityksen toiminta voi vaikuttaa taijotka omalla toiminnallaan voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan.
Englanniksi sidosryhmä on stakeholder; ei pidä sekoittaa termiinshareholder
Ben & Jerry’s co-founder Ben Cohen “Business has a responsibilityto give back to the community.”
Eri sidosryhmät haluavat eri asioita! Intressit ovat jopa suoraanristiriitaisia!  priorisointi
21.11.2014
3
HHlogo_fi_low
Sidosryhmäteoriat
Omistajat (shareholders) laajennetaan sidosryhmiksi (stakeholders)koska
Moraalisesti oikein. Sidosryhmien vaatimukset huomioitava suhteessasidosryhmien antamiin panostuksiin ja heidän tärkeyteensä (painotus).Yhteiskunnalliset teoriat (hyvinvoinnin maksimointi) vs. liiketalous(taloudellisen hyödyn maksimointi)
Tehokkuus vaatii. Yritys menestyy pitkällä aikavälillä, kun sidosryhmienkanssa muodostama kokonaisuus toimii parhaiten. Koskee lähinnäalihankkijat, omistajat, työntekijät, asiakkaat, kilpailijat. (Porterin teoria)
Käytännössä välttämätöntä. Yritykset ovat niin riippuvaisiasidosryhmistään, että niiden on pakko huomioida eri sidosryhmät. Eripainostus ja eri sidosryhmät riippuen yrityksestä.
21.11.2014
4
HHlogo_fi_low
Yrityksen ja sidosryhmienvuorovaikutus
Engl. stakeholder vs. shareholder
Yritysvastuuta on
kertoa sidosryhmille mitä tekee
kuunnella sidosryhmien odotuksia
Vuorovaikutukselle on haasteita
jokaisen sidosryhmän kiinnostuksenkohteet yritysvastuun osalta ovaterilaiset
Sidosryhmien luokittelua
1.Sisäiset sidosryhmät
2.Taloudelliset eliliiketoimintasidosryhmät
3.Yhteiskunnalliset sidosryhmät
21.11.2014
5
Yhteiskunnallisetsidosryhmät
Taloudelliset eli liiketoimintasidosryhmät
Sisäiset sidosryhmät(organisationalstakeholders)
Kansalaisjärjestöt
Toimialaliitot
Valtio, kunnat
Lainsäätäjä
Alihankkijat
Jakelijat
Asiakkaat
Lainoittajat
Omistajat
Johto
Henkilökunta
Yrityksen sisäisten sidosryhmien odotukset ovat olleet perinteisesti etusijalla.Liiketoimintaan liittyvien ja yhteiskunnallisten sidosryhmien vaikutus onkasvanut.
21.11.2014
6
HHlogo_fi_low
Yrityksen ja sidosryhmien suhde
Yrityksen sidosryhmäasema:
Yrityksen painoarvo (markkina-asema) ja yhteiskunnallinen vaikutusvalta (työllistämismäärä,osuus viennistä tms.) suhteessa sidosryhmiin.
Sidosryhmien asema:
Sidosryhmillä tietty suhde yritykseen ja roolinsa/tavoitteidensa mukainen sidosryhmäintressi.
Painoarvo riippuu sidosryhmän resursseista suhteessa yritykseen
Panos-tuotossuhde – liiketoimintaan liittyvillä
Vaikutussuhde – toimintaympäristöön liittyvillä
Passiiviset (eivät suoraan pyri vaikuttamaan)
Aktiiviset (pyrkivät vaikuttamaan)
Potentiaaliset (esim. asukkaat)
Hyötyjä sidosryhmäyhteistyöstä (Työterveyslaitos: Saari, J.)
Herkkyys toimintaympäristön kuuntelemisessa parantaa muutosten tunnistamista
Parempi asema ja kilpailukyky markkinoilla
Parempi maineen hallinta
Verkostotoiminnassa paremmat mahdollisuudet
21.11.2014
7
A: Pieni panostus
B: Pidä informoituna
D: Pyri yhteistyöhön
C: Pidä tyytyväisenä
Sidosryhmän kiinnostus:
Sidosryhmän valta:
Matala
Matala
Korkea
Korkea
Yrityksen tavoitteet voidaan asettaa  vuorovaikutusmatriisin avullaperustuen sidosryhmän kiinnostukseen yritystä kohtaan ja valtaan, jokasidosryhmällä on yrityksen toimintaan.
21.11.2014
8
Esimerkiksi hyvähallinnointitapa, hyväyrityskansalaisuus, vedenja maaperän suojeleminen,sosiaalisesti vastuullinentoiminta, jne.
Esimerkiksi yrityksentaloudellinen kannattavuus,lakien ja eettistenperiaatteidennoudattaminen,vastuullisen liiketoiminnanedistäminen,ilmastonmuutos,energiatehokkuus, jne.
Organisaationympäristövaikutukset,kumppanuuksienkehittäminen,hyväntekeväisyystoiminta, jne.
Henkilöstön hyvinvointi,yhteistyökumppaneidenvastuullinen toiminta,yhteiskunnallinenvaikuttaminen, osaamisenkehittäminen, logistiikka,jne.
Olennaisuus yritykselle                  suuri
Suuri
Olennaisuussidosryhmille
Esimerkkejä olennaisuusmatriisista sidosryhmien ja eri teemojen olennaisuudenarvioinnin tueksi.
21.11.2014
9
HHlogo_fi_low
(Zadek, 2004)
10
Maximumopportunity
Maximumdanger
Assessing strategyand issue maturity
21.11.2014
HHlogo_fi_low
Yrityksen sidosryhmäsuhteiden tasot
21.11.2014
11
Tiedottaminen
Vuoropuhelu
Aloitteellinenyhteistyö
Strateginenkumppanuus
HHlogo_fi_low
Yrityksen ja sidosryhmienvuorovaikutus prosessina
	PALAUTTEEN ANTAMINEN	VUOROVAIKUTUSTAVAN VALITSEMINEN	SIDOSRYHMIEN MÄÄRITTELY JA VUOROVAIKUTUKSEN KARTOITTAMINEN	LÄHTÖKOHTIEN SELVITTÄMINEN
21.11.2014
12
HHlogo_fi_low
Esimerkki sisäisestäsidosryhmästä: henkilöstö
Vastuu henkilöstöstä tarkoittaa hyvää henkilöstöpolitiikka jajohtamiskäytäntöjä. Motivoitunut, osaava ja työssään viihtyvä henkilöstö onyrityksen menestystekijä
Yritykset voivat saada tietoa kehittämisen kohteista tekemällä henkilöstölletyötyytyväisyystutkimuksia, ilmapiirikyselyitä ja arvo- ja asennetutkimuksia.
Henkilöstön osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämisessä keskeisiä asioitaovat mm.: esimies- ja johtamistaidot, henkilöstön koulutus ja palkitseminen,työturvallisuus, työterveyshuolto ja muu työkyvyn ylläpitäminen.
Toiminnan tuloksellisuuteen perustuvat palkka- ja kannustinjärjestelmillätyönantaja pyrkii ohjaamaan toimintaa, sitouttamaan työhön ja tukemaankehittymistä.
21.11.2014
13
HHlogo_fi_low
Työhyvinvointia voi kehittää esim. työkyky-hankkeilla. Näissä tavoitteina ontuottavuuden ja jaksavuuden parantaminen sekä sairastavuuden jaeläkkeelle jäämisen myöhäistäminen. Esim. liikunta- ja kulttuurisetelit.
Työntekijöiden osaamista voidaan kehittää esim. koulutuksella, työtehtävienkierrätyksellä, työnohjauksella ja mentoroinnilla. Kehitys-, tulos-, jatavoitekeskusteluilla voidaan seurata työntekijän osaamisen kehitystä.
Monet yritykset pitävät henkilöstönsä ajan tasalla yrityksen toiminnastaesim. henkilöstölehdellä, intranetillä, tiedotteilla ja henkilöstötilaisuuksilla.
YT-neuvotteluita käydään tällä hetkellä monissa yrityksissä. Vastuullistayritystoimintaa harjoittavat yritykset tekevät irtisanomisiin liittyviä ohjeita,periaatteita ja toimintatapoja. Näihin voi sisältyä esim. irtisanottavillekoulutusta.
Lähteet: Ympäristö ja liiketoiminta, toimittanut Eva Heiskanen. 2004.http://www.ek.fi/businessforums/EKjulkaisu_vastuullinen_yritystoiminta/fi/henkiloston_osaaminen_ja_tyohyvinvointi.phphttp://www.ek.fi/businessforums/EKjulkaisu_vastuullinen_yritystoiminta/fi/kaytantoja_sidosryhmavuoropuhelussa.php
21.11.2014
14
HHlogo_fi_low
Henkilöstön keskeisetympäristöintressit:
Ympäristöasioiden vaikutustyöllisyyteen ja palkkaukseensekä yritysimagoon
Mahdolliset piilevätympäristöriskit
Ympäristöjohtamisenorganisoinnin vaikutustyötehtäviin, koulutukseen japalkkaukseen
Tuotannonympäristövaikutukset janiiden terveysvaikutukset
21.11.2014
15
HHlogo_fi_low
Yritysverkostojen toimintatavat ja yhteistyö
Yritykset toimivat tuotantoverkostoissa, jolloin yksittäisenyrityksen toimenpiteet vaikuttavat koko verkostoon.
Tuotantoketjuun voi kuulua satojatuhansia yrityksiä.
Toimintatapoja on kehitetty aluksi taloudelliseen yhteistyöhön,ympäristö- ja eettiset kysymykset ovat vähitellen integroitumassaentistä tiiviimmäksi osaksi omaksuttuja toimintatapoja.
Jokaisella yrityksellä on oma näkemys tuotantoketjusta. Yrityksenon katsottava tuotantoketjua sekä eteenpäin asiakkaan suuntaanettä taaksepäin tavarantoimittajiin päin.
Yritykset, jotka ovat sitoutuneet noudattamaan kestävänkehityksen tai hyvän käyttäytymisen periaatteita, vaativat sitäyhä useammin myös verkostoyhteistyössä toimiviltakumppaneiltaan.
21.11.2014
16
HHlogo_fi_low
Esimerkkejäsidosryhmäyhteistyöstä
21.11.2014
17
HHlogo_fi_low
18
21.11.2014
HHlogo_fi_low
19
21.11.2014
HHlogo_fi_low
21.11.2014
20
HHlogo_fi_low
HHlogo_fi_low
21.11.2014
22
HHlogo_fi_low
21.11.2014
23
HHlogo_fi_low
21.11.2014
24
HHlogo_fi_low
21.11.2014
25
HHlogo_fi_low
Sidosryhmien merkitys ja rooli
Sidosryhmä; jokainen yksityishenkilö kuluttajana on mahdollinenvaikuttaja
Onko sidosryhmillä itse asiassa velvollisuus muokata maailmaa,jossa elämme?
Yritykset reagoivat helposti painostukseen, vaikka eivät välttämättäitse tekisikään aloitetta
Toisaalta erityisesti kuluttaja on hyvin harvoin valmis rahallisiinuhrauksiin! ”Our entire way of life is chronically short-termist” (P.Wilby). Valitamme ja purnaamme, mutta odotamme kuitenkinteknologian tulevan pelastajaksi!
Seuraavalla sivulla aiheesta mainos, joka ilmestyi The New YorkTimes:issa
21.11.2014
26
HHlogo_fi_low
Onko vastuuvastuullisuudestakuluttajalla vaiyrityksillä?
21.11.2014
27
HHlogo_fi_low
Kysymyksiä pohdittavaksi
1.Onko eri yritysten esiin nostamissa sidosryhmissä ja niidenpriorisoinnissa eroja tai samankaltaisuuksia? Mistä uskot tämänjohtuvan?
2.Millä perustein yritykset tarkastelemasi mukaan priorisoivatsidosryhmiään? Ovatko lopputulokset mielestäsi ”oikeita”?
3.Mitä hyötyä yritykselle on sidosryhmäyhteistyöstä? Mitä riskejäsiihen sisältyy?
4.Mitä tärkeitä tehtäviä kansalaisjärjestöillä on, joita yritykset taiyhteiskunta eivät voi hoitaa?
5.Miten uskottavia ovat kansalaisjärjestöt? Miten uskottavuutta voisikohentaa? Mureneeko kansalaisjärjestön uskottavuus kun setekee yhteistyötä yritysten kanssa?
6.Mihin järjestöihin uskot ja luotat; mihin et?
21.11.2014
28