Yrityksen sidosryhmäasema:
Yrityksen painoarvo (markkina-asema) ja yhteiskunnallinen vaikutusvalta (työllistämismäärä,osuus viennistä tms.) suhteessa sidosryhmiin.
Sidosryhmien asema:
Sidosryhmillä tietty suhde yritykseen ja roolinsa/tavoitteidensa mukainen sidosryhmäintressi.
Painoarvo riippuu sidosryhmän resursseista suhteessa yritykseen
Panos-tuotossuhde – liiketoimintaan liittyvillä
Vaikutussuhde – toimintaympäristöön liittyvillä
Passiiviset (eivät suoraan pyri vaikuttamaan)
Aktiiviset (pyrkivät vaikuttamaan)
Potentiaaliset (esim. asukkaat)
Hyötyjä sidosryhmäyhteistyöstä (Työterveyslaitos: Saari, J.)
Herkkyys toimintaympäristön kuuntelemisessa parantaa muutosten tunnistamista
Parempi asema ja kilpailukyky markkinoilla
Parempi maineen hallinta
Verkostotoiminnassa paremmat mahdollisuudet