Ruoka_Suomi
Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisenhankeseminaari 21.-22.11.2006 Joensuu
Katsaus Ruoka-Suomen vuoden 2006toimintaan
Kirsi Viljanen, Ruoka-Suomi –teemaryhmä, MMM
MaaseutupolYTR_1
Ruoka_Suomi
3143 elintarvikeyritystä, joista:
91% pieniä, alle 20 hlöä työllistäviä
pk-yrityksissä km. 2,8 henkeä/yritys
hieman yli 60% yrityksistä leipomot,teurastus ja lihanjalostus, vihannesten,hedelmien ja marjojen jalostus –toimialoilla
yrityksistä eniten Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa, Satakunnassa ja Pohjois-Pohjanmaalla
lähes 77 % yrityksistä sijaitsee maaseuduksiluokiteltavalla alueella
MaaseutupolYTR_1
Ruoka_Suomi
Uusi Ruoka-Suomi -teemaryhmä: 1.1.2006-31.12.2008
tavoitteena:
omalta osaltaan tukea ja edistää suomalaistaelintarvikealan pk-yrittäjyyttä alankehittymisessä kilpailukykyisemmäksi,monipuolista osaamista hyödyntäväksi jakuluttajalähtöisten laatutuotteidentuottajaksi
osa Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmänkokonaisuutta
MaaseutupolYTR_1
Ruoka_Suomi
Keskeiset toiminnot vuonna 2006:
pk-elintarvikealan imago- jamenekinedistämisstrategian koostaminen
elintarvikelainsäädäntö; lausunnot jasisällöstä informoiminen
Ruoka-Suomi –tiedote, yritystilastot,aktiivinen tiedotustoiminta (artikkelit ym.),Farmari, Ruoka-Messut
hankkeiden ohjausryhmätyöskentely,hankeideointi, kv-yhteydet
YTR:n erityisohjelma - elintarvikeosio
MaaseutupolYTR_1
Ruoka_Suomi
ELINTARVIKEALAN PK-YRITYSTEN IMAGO- JAMENEKINEDISTÄMISSTRATEGIA
TYÖTAPA:
Ruoka-Suomi –teemaryhmän kokoukset syksystä2005=>
epävirallinen pienempi ”imagoryhmä”
alueelliset 3 kpl tilaisuudet helmikuussa 2006
asian esittely useissa Ruoka-Suomi –tiedotteissa jatilaisuuksissa
strategialuonnos RS:n lisäksi kommentoitavana RS:nnettisivuilla touko-kesäkuussa 2006
lisäksi pyydetty suoraan kommentteja tutkijoilta ym.
YTR ja sihteeristökäsittely syksyllä 2006
VISIO 2013:
Elintarvikealan pienyritysten tuotteet ovatkeskeinen osa kuluttajien arkea. Pienyritystenlaadukkaat tuotteet ovat kilpailukykyisiä jaantavat merkittävää arvonlisää sekä kaupan ettämatkailu- ja ruokapalvelujen valikoimiin
Ruoka_Suomi
KEHITTÄMISTOIMENPITEIDENSUUNTAVIIVAT:
Pitkäjänteisyys
Toistettavuus
Asiakaslähtöisyys
KÄYTÄNNÖN TOIMENPITEET:
Valtakunnallinen ydinviesti, imagoslogan taiviestinnällinen ilme
Kustantamattoman viestinnän hyödyntäminen
Viestinnän, myynnin ja markkinoinninkoulutusta
Tapahtumadokumentoinnin kehittäminen jatiedottaminen
Vuosittainen kampanja elintarvikeyrittäjyydestä
Ammattikeittiömessujen hyödyntäminen
Päiväkodit, koulut ja elintarvikealan yrityksetläheisempään yhteistyöhön
Suomalainen ruokakulttuuri esiin
Rahoitusmenettelyjen ja -tulkintojenyhtenäistäminen
MaaseutupolYTR_1