IMG_0202.JPG
Opinnäytetyö (Yamk)
Varustamon päätösseminaari 
5.6.2013
Eija Nyrhilä
VERKKOVERTAISOHJAUSTA NUORELTA NUORELLE
Opinnäytetyöni tarkoituksena on ollut selvittää millaisiakokemuksia verkkovertaisohjaajilla on ollut työstään sekämiten he ovat kokeneet hankkeessa luodunverkkovertaisohjauksen toimintamallin.
Aineistoina; haastatteluista saatu aineisto, Wiki-tekstit,työpäiväkirjat ja blogitekstejä.
Haastatteluissa käsiteltiin työn käytännön järjestelyjä, tukea jaohjausta työssä, vertaisohjaajan roolia ja osaamista sekäyleisesti verkkovertaisohjauksen hyötyä, haasteita jamerkitystä ohjaajien näkökulmasta.
Työ valmistuu elokuussa 2013.
TUTKIMUKSESTA…
Yksilöllisesti räätälöidyt työsuhteet ja työnkuvat
Osallistaminen
Etätyö
Tuki ja ohjaus vaativat työnantajalta herkkyyttä ja aikaa
”Vapaudesta tuleva ahdistus”
Viikkopalaveri, oma chat ja keskinäinen vertaistuki
TYÖN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT JA TUKI JA OHJAUS TYÖSSÄ
Osalle oman roolin löytäminen on ollut haastavaa.
Ikäero suhteessa ohjattaviin
Ei ammattiroolia (sekä hyöty että haaste)
Työn ja yksityiselämän välinen rajanveto
Ohjaussuhteen määrittely
VERTAISOHJAAJAN ROOLI
 OSAAMINEN
Mediaymmärrys
Mediaymmärrys
Persoonallisetominaisuudet
Persoonallisetominaisuudet
Koulutus ja/taityökokemus
Koulutus ja/taityökokemus
 ’Somen’välineiden hallinta
Suunnitteluosaa-minen
Tietokonevälittei-sen vuorovaiku-tuksen tuntemus
 Yleiset verkonkäyttämiseen liit-tyvät käyttöehdot(netiketti)
 Viestintätaidot
 Oma-aloitteisuus
Itsenäinentyöskentely
Työhönsitoutuminen
Avoimuus
 Sosiaalisettaidot(yhteistyökyky javuorovaikutustaidot)
 Sosiaalialankoulutus
Ohjaukseenliittyvät asiatasiat tuttuja(ohjaustaidot,ohjauskokemus)
 Sosiaalialanilmiöidentuntemus jaymmärrys
HYÖDYT
Vertaisuuden tuoma erilainen näkökulma ohjauksessa verrattunaammattimaiseen ohjaukseen. Vertainen pystyy antamaan sellaista tukea,johon ohjattava pystyy paremmin samaistumaan ja nuorelle voi tullakokemus ettei ole yksin tilanteessaan.
Ajateltiin, että ”viesti menee paremmin perille” vertaisohjaajilta nuorille.Asian uskottavuus lisääntyy, kun sen sanoo joku vertainen.
 
Matala kynnys yhteyden ottamiseen. (sekä verkon että vertaisuuden tuomahyöty)
Kokemuksellinen asiantuntijuus
Vertaisohjaajalta ei odoteta vastauksia vaan enemmän kokemusten janäkemysten vaihtoa.
TOIMINTAMALLIN HYÖTY,HAASTEET JA MERKITYS
Palvelun oikea-aikaisuus.
Yhteistyö muiden saman kohderyhmän kanssatyöskentelevien tahojen kanssa.
Vertaisohjaajien oman alan työkokemus ja uudentyötavan tuntemus. Tieto eri sosiaalisen medianvälineiden käytöstä ohjauksessa.
Työ ja koulutus tukevat toisiaan.
HAASTEET
Nuorten tavoitettavuus
Ennakkoluulot – leimautumisen pelko
Anonyymiys
Palvelun tarve/ houkuttavuus
Vertaisohjaajan rooli – tehtävässä tukeminen
Verkon tuomat haasteet (esim. verkko-ohjaustyömenetelmänä)
Kiitos!