PERUSOPETUKSENKONSULTAATIO,ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISETOSAAMISKESKUS- ELIPERTTUKOULUTPÄIJÄT-HÄMEESSÄPERUSOPETUKSENKONSULTAATIO,ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISETOSAAMISKESKUS- ELIPERTTUKOULUTPÄIJÄT-HÄMEESSÄ
Pääperiaatteet
(luonnos)
Lähtökohdat
Opettajien tuen kautta oppilaiden tukemiseen => vertaistuki, työssäjaksamisen tukeminen
Opettajien ammattitaidon tehokas seudullinen hyödyntäminen =>Osaaminen, kertynyt tieto-taito, hyvätkäytänteet jakoon
Lähikoulu/integraatio –periaate eli viedään tukea mahdollisimman paljon lapsen lähikouluun niin että osaamistatuodaan kouluun => osa-aikaisen ja/tai konsultoivan erityisopettajan tuki lapselle, opettajalle ja avustajalle
Alueellisuus => organisoidaan, resurssoidaan ja koordinoidaan  erityisopetuksen kokonaisuus alueittain (esim.kunta tai useita kuntia yhdessä/kaupunginosa)  siten, että tavallisimpien ja suurimpien erityisoppilaiden ryhmienerityisopetustarpeet voidaan hoitaa alueella. Alueen osaamis/resurssikeskuskoulu eli Perttu –koulu palveleealueensa lähikouluja monin tavoin. Samalla erityisoppilaiden kuljetusreitit ja -kustannukset saadaan kohtuullisiksi.
Alueellisten Perttu -koulujen lisäksi tarvitaan koko seutukuntaa, maakuntaa palvelevia harvinaisempien ja/taivaikea-asteisempien/haasteellisimpien  erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden erityistarpeisiin erikoistuneitakeskitetyn erityisopetuksen kouluja tai yksiköitä. Niissä on pitkälle erikoistunutta osaamista ja ne voivat antaaohjausta ja konsultaatiota täydentämään alueellisten Perttukoulujen palveluja ja toimivat oman osaamisalueensakehittämiskeskuskouluina.
Osa-aikainen, laaja-alainen erityisopettaja/ 200-250oppilasta
-  erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kartoittaminen,tunnistaminen, tilastointi ja seuranta
-  hoitaa vastuukoulujensa puhe- ja lukiopetuksen ja muunosa-aikaisen erityisopetuksen
-  toimii aloitteentekijänä koulun ohr:ssa
-  konsultoi vastuukoulujensa opettajia ja avustajia – tukeekoulujen HOJKS-työskentelyä
-  ohjaa integroitujen erityisoppilaiden opetusta
-  nivelvaiheiden tiedonsiirto
Lähikoulujen konsultaatio
Koulu1
-pienlk/pr
OHR
Koulu 3
OHR
Koulu 2
OHR
Päiväkoti 2
Päiväkoti 3
Päiväkoti 1
Päiväkoti 4
Kunta/alueKunta/alue
ALUEELLINEN PERTTU- eliOSAAMISKESKUSKOULUALUEELLINEN PERTTU- eliOSAAMISKESKUSKOULU
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
ALUEELLINEN PERTTU- eliOSAAMISKESKUSKOULU
Koostuu esimerkiksi seuraavasti:
yleisopetuksen luokkia
erityisluokkia/ (alueellisia) pienluokkia
yhtenäiskoulu
esim. EMU,ESY,EHA 1,EVY osaamista
integraatio, HOJKS, yksilöllistäminen, metodit
kokeilu-, tutkimus-, arviointi- tai tukijaksot
materiaalipankki
konsultointi; konsultoivia erityisopettajia /pedagogisia tukihenkilöitä
alueen erityisopetuksen ja oppilashuollon koordinointi ja hallinto yhdessä yleisopetuksenaluerehtorin kanssa (erityisen tuen tarve, tilastointi, resurssit, yhteistyöryhmät)
- erityisopetuksen rehtori/ johtava erityisopettaja/erityisopetuksen koordinaattori
- moniammatillinen työryhmä
Esim. Seminaarinkoulu, Jokivarren koulu, Liipola-Kaikuharju, Jalkaranta (Harjukatu), Kiveriö-Lounaanpuisto, jne.
Maakunnallinen keskitetty erityisopetus
Kanervikko
ESY
- Etappi
Liipola -Kaikuharju
EDY,EKU
IE.BS
Kärpänen(Puistola)
EVY,ENÄ,AU
Ali-Juhakkala
EHA2, AU
Reuma
Rinteen koulu
-reggiolainen EHA
- oman osaamisalueensa kehittämiskeskuskoulu
- konsultointi, ohjauspalvelut, materiaalit, koulutuspalvelut,tukijaksot
- maakunnallista koulutusta
ALUEELLINEN PERTTU- eliOSAAMISKESKUSKOULU
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
ALUEELLINEN PERTTU- eliOSAAMISKESKUSKOULU
ALUEELLINEN PERTTU- eliOSAAMISKESKUSKOULU
ALUEELLINEN PERTTU- eliOSAAMISKESKUSKOULU
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
Lähikoulut
MaakunnallinenkeskitettyerityisopetusMaakunnallinenkeskitettyerityisopetus
MaakunnallinenkeskitettyerityisopetusMaakunnallinenkeskitettyerityisopetus
MaakunnallinenkeskitettyerityisopetusMaakunnallinenkeskitettyerityisopetus
MaakunnallinenkeskitettyerityisopetusMaakunnallinenkeskitettyerityisopetus