0 Aloitussivu
oppaat esittelevätpääosiot
2  Suomen kielenäännemaailma
Ali
3 Matematiikka
Ubah
1 Tietokoneenkäyttö
Mai
3.2 Peruslaskutrahalla
3.2 Peruslaskutrahalla
3.3 Kello
3.3 Kello
3.1 Numerot
3.1 Numerot
3.1.1 Numeron hahmo
3.1.1 Numeron hahmo
3.1.2 Lukukäsite
3.1.2 Lukukäsite
3.1.3 Enemmän ja vähemmän
3.1.3 Enemmän ja vähemmän
3.2.1Yhteenlasku
3.2.1Yhteenlasku
3.2.2Vähennyslasku
3.2.2Vähennyslasku
3.2.3Kertolasku
3.2.3Kertolasku
3.2.4 Jakolasku
3.2.4 Jakolasku
3.2.1.1
3.2.1.1
3.2.1.2
3.2.1.2
3.2.2.1
3.2.2.1
3.2.3.1
3.2.3.1
3.2.4.1
3.2.4.1
3.2.4.2
3.2.4.2
3.3.1 Kello ontasan ja puoli
3.3.1 Kello ontasan ja puoli
3.3.2 Kello onyli ja vaille
3.3.2 Kello onyli ja vaille
3.3.3 Tarkatkellonajat,digikello
3.3.3 Tarkatkellonajat,digikello
3.3.1.1Kelloharjoitus1
3.3.1.1Kelloharjoitus1
3.3.1.2Kelloharjoitus 2
3.3.1.2Kelloharjoitus 2
3.3.1.3Kelloharjoitus3
3.3.1.3Kelloharjoitus3
3.3.2.1Kelloharjoitus1
3.3.2.1Kelloharjoitus1
3.3.2.2Kelloharjoitus2
3.3.2.2Kelloharjoitus2
3.3.2.3Kelloharjoitus3
3.3.2.3Kelloharjoitus3
3.3.3.1Kelloharjoitus1
3.3.3.1Kelloharjoitus1
3.3.3.2Kelloharjoitus2
3.3.3.2Kelloharjoitus2
3.3.3.3Kelloharjoitus3
3.3.3.3Kelloharjoitus3
3.3.3.4Kelloharjoitus4
3.3.3.4Kelloharjoitus4
Osio 3Matematiikka
3.2.1.3
3.2.1.3
3.1.1.3
3.1.1.3
3.1.1.2
3.1.1.2
3.1.1.1
3.1.1.1
3.1.2.3
3.1.2.3
3.1.2.2
3.1.2.2
3.1.2.1
3.1.2.1
3.1.2.6
3.1.2.6
3.1.2.5
3.1.2.5
3.1.2.4
3.1.2.4
3.1.3.3
3.1.3.3
3.1.3.2
3.1.3.2
3.1.3.1
3.1.3.1
3.2.5 Kaupassa-pelinrahaosuus
3.2.5 Kaupassa-pelinrahaosuus
3.1.2.2.1
3.1.2.2.1
3.1.2.2.2
3.1.2.2.2
3.1.2.4.1
3.1.2.4.1
3.1.2.7
3.1.2.7
3 Matematiikka
Kolme osiota, Ubah on oppaanaaloitussivulla selkeät linkit kolmeen osioon:
3.1 Numerot
3.2 Peruslaskut rahalla
3.3 Kello
3.0 Matematiikka
Ubah´+ audio
3.2
3.1
3.3
1
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\J5B8N5WK\MC900432602[1].png
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\JBR6G6DN\MP900423717[1].jpg
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\BXABX4HT\MC900413340[1].wmf
1 2 3 4
1 = 
1 < 2
+
-
*
:
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\T1AOFCKF\MC900346491[1].wmf
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\T1AOFCKF\MC900346491[1].wmf
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\T1AOFCKF\MC900346491[1].wmf
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\J5B8N5WK\MC900432602[1].png
tasan ja puoli
yli ja vaille
3.1 Numerot
3.1.1 Numeron hahmo
3.1.1.1 vedä numero lukusuoralla olevan saman numeron päälle, numero myös kuuluu
3.1.1.2 yhdistä samat, eri fonteilla ja tyyleillä kirjoitetut numerot
3.1.1.3 linkki osioon 2.1.3, jossa on kirjoitusvideot ja tulostettavat harjoitukset
3.1.2  Lukukäsite = lukusana – numeromerkintä – konkretia
3.1.2.1 kuinka monta löydät (hedelmiä/ruokaa ostoskorissa): kirjoita numero kuvan viereen
3.1.2.2 satataulu, josta voi klikata ja kuunnella lukusanoja 0-100
3.1.2.2.1 satataulun täydennys: ohjelma pudottaa numerot taulusta ja opiskelija raahaa numerot takaisin ja kuulee numeron. Ohjelmaei hyväksy väärää numeroa. Harjoituksen voi tehdä uudestaan ja ohjelma pudottaa eri numerot (satunnaisesti).
3.1.2.2.2 klikkaa satataulusta se, jonka kuulet (kone arpoo, mikä kuuluu)
3.1.2.3 kuuntele lukusana ja valitse oikeat numerot ruudulta (näytöllä numerokortit 0-9, tyhjät paikat valmiina esim ruutuina)tasot: ykköset, kymmenet, sadat
3.1.2.4 isoista luvuista 1000, 2000, ja vuosilukuja (1950, 1960, 1971, 1983, 1990, 1995, 1998, 2001...) Ubah opettaa ensin, mitenvuosiluvut sanotaan. Ubahin, miehen ja lasten syntymäaikojen kautta.
3.1.2.4.1 kuulet vuosiluvun, valitse oikea
3.1.2.5 etsi samat rahat kuin mallissa (raahaa)
3.1.2.6 etsi numero, hinta kassakuitista?
3.1.2.7 yhdistä hinta kuvaan (ruudulla esim neljä kuvaa ja neljä hintaa – kuuluu: auto maksaa 8700 euroa JA auton kuva vilkkuu(ei oleteta että osataan sanat!) ja opiskelijan pitää raahata oikea hinta kuvan viereen. – neljän sarjoja useita, tavarat liittyvättemaattisesti toisiinsa)
3.1.3 Enemmän ja vähemmän
3.1.3.1 järjestä numerot suuruusjärjestykseen
3.1.3.2 järjestä rahat suuruusjärjestykseen
3.1.3.3 kumpi on suurempi? kumpi on pienempi? (raha, raahaa oikea merkki  > < =; vaikeutuu niin että toisella puolella onkympin seteli ja toisella puolella kaksi vitosta, myös sentit mukana: kumpi on vähemmän 1 euro/ 50 senttiä jne)
3.1
1 2 3 4
1 = 
1 < 2
3.2 Peruslaskut rahalla
3.2.1 Yhteenlasku, eurot
3.2.1.1 Kokoa euroista, tasot: 0-10, 0-20, 0-100 (ensin pelkillä euron kolikoilla, sitten mukaan kahden euronkolikot, viiden, kympin ja kahdenkympin setelit)
3.2.1.2 Montako euroa sinulla on? Lasketaan yhteen ”kädessä” olevia rahoja. tasot: 1-10, 20-100, yli 100(vastaus merkitään ruudukkoon: sadat, kymmenet, ykköset)
3.2.1.3 mitkä ”rahakasat” on samat
3.2.2 Vähennyslasku
3.2.2.1 mitä jää käteen kun otetaan 2 euroa pois?
3.2.3 Kertolasku
3.2.3.1 hinnoilla: Ubah asioi kaupassa ja konkreettisesti poimii hyllyltä tavarat ja puhelee itsekseen: kynämaksaa 1 euron, minä ostan 2, mitä maksaa (konkreettisia pakkauksia, joissa on hintalaput)
tasot: alle kymmenen, ei senttejä; 0-100 (jos on senttejä, kerrotaan pienillä luvuilla)
3.2.4 Jakolasku: Ubah jakaa hedelmiä lautaselta yms.
3.2.4.1 jaetaan hedelmiä lapsille, kaikkien täytyy saada sama – pelissä voi panna koneen jakamaan, jos eiosaa
taso 1: hedelmät voi raahata konkreettisesti yksitellen lapsille
taso 2: hedelmiä ei voi liikuttaa, täytyy kirjoittaa lapsen kohdalla olevaan ruutuun oikea numero
3.2.4.2 minulla on 10 euroa, kuinka monta leipää/jogurttia/jne. voin tällä rahalla ostaa? (kaupassa-pelinlisäosa)
3.2.5 Lukemiston Kaupassa-pelin osa tänne: ostoslistan mukaan kerättyjen tuotteiden hintojenyhteen laskeminen, rahan antaminen + takaisin saaminen
rahasta takaisin –peli  vrt. http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/measuring/money/flash1.shtml
3.2
+
-
*
:
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\T1AOFCKF\MC900346491[1].wmf
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\T1AOFCKF\MC900346491[1].wmf
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\T1AOFCKF\MC900346491[1].wmf
3.3 Kello
3.3.1 Kello on tasan ja puoli
ruudulla on opetuskello, jonka viisareita voi siirtää
ensimmäinen vaihe: minuuttiviisari pysyy paikallaan tasan kohdalla, tuntiviisaria voi siirtää, minuuttiviivojaei tarvitse näkyä
toinen vaihe: minuuttiviisari pysyy paikallaan puolen kohdalla, tuntiviisaria voi siirtää, minuuttiviivoja eitarvitse näkyä
Ali siirtää ensin viisaria ja ääni sanoo, mitä kello on
opiskelija saa siirtää tuntiviisaria ja ääni sanoo, mitä kello on
3.3.1.1 kuuntele ja valitse oikea kello
3.3.1.2 katso kelloa, kuuntele 3 vaihtoehtoa ja valitse oikea vaihtoehto (täytyy olla selkeätvaihtoehdot)
3.3.1.3 ääni sanoo, mitä kello on ja opiskelija laittaa viisarit oikein, väärin ei voi laittaa
3.3.2 Kello on yli ja vaille
samanlainen kuin edellä, mutta opetuskellossa molemmat viisarit liikkuu ja minuuttiviivat näkyy
harjoitustyypeistä: 3.3.2.1 = 3.3.1.1; 3.3.2.2 = 3.3.1.2; 3.3.2.3 = 3.3.1.3
3.3.3 Tarkat kellonajat, digikello
samanlainen kuin edellä, mutta opetuskellossa molemmat viisarit liikkuu ja minuuttiviivat näkyy +ruudulla on myös digikello
harjoitustyypeistä: 3.3.3.1 = 3.3.1.1; 3.3.3.2 = 3.3.1.2; 3.3.3.3 = 3.3.1.3
3.3.3.4 Kirjoita numerot digikelloon a)kuuluu digikello b)kuuluu normaalikello
3.3
C:\Users\smarkkanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\J5B8N5WK\MC900432602[1].png
tasan ja puoli
yli ja vaille