1.Change of approach procedure on 22L
2.CDO at Helsinki-Vantaa
3.Engine run-ups at Helsinki-Vantaa
4.Renovation of RWY04R/22L in summer 2015
5.Helicopter noise – to include or not intoannual calculations
6.Utti airport and parachute flights
7.Decision by Trafi on operating restrictions atHelsinki-Vantaa
Noise issues - Finavia
2
Approach procedure 22L
NYT
14.11.2013->
Keravan melumittari
Measurements at 6,3 NM before THR
6
~2 dB difference
FAP 3100
FAP 2000
3100 ft <> 2000 ft -> 2 dB quieter!
The reason: NOT the height but speed and configuration!
10.4.2014
FA-Y, Tuomo Linnanto
Speed profiles of A320 on 22L
7
10.4.2014
FA-Y, Tuomo Linnanto
Aerodynanic noise ~ 5-6 exponent of air speed
CDO at Helsinki-Vantaa
9
10
Engine run-ups and noise
Sijainti
11.10.2015
Ympäristöyksikkö, ympäristöinsinööri Tuomo Leskelä
Tuleva_sijainti.jpg
The final site
The old site
13
14
18,5m
104m
70,1m
>70,1m (!)
Renovations during summer2015
RWY1 renovation 11.5.-5.7.
16
RWY1 renovation 6.7.-2.8.
17
D:\Data\ppt\Vantaan_y_lkt_23032010\3.jpg
D:\Data\ppt\Vantaan_y_lkt_23032010\3.jpg
3D-kuvan katsomissuunta
Kerava
Martin-laakso
Helsingin keskusta
Asutus 3D-esityksenäkatsottuna Klaukkalantakaa kohti lentoasemaa
7
limepalkki
Ympäristövaikutukset ja niiden hallintaPk-seudun ja Uudenmaan asutus
Martin-laakso
Kerava
Helsingin keskusta
Asutus 3D-esityksenäkatsottuna Klaukkalantakaa kohti lentoasemaa
7
limepalkki
Ympäristövaikutukset ja niiden hallintaPk-seudun ja Uudenmaan asutus
22
August – opening the RWY1 with temporarily more operations
08
07
06
05
Helicopter noise – to include ornot into annual calculations
Utti Airport
25
26
27
Decision by Trafi on operatingrestrictions at Helsinki-Vantaa
Kiitos