TURKU_AMK_ENG_RGB.jpg
Kirjasto kaikilleKirjastoalan AMK-koulutuksennäkökulmaPäätösseminaari 13.11.2015
Ritva Hyttinen,
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK
TURKU_AMK_ENG_RGB.jpg
Kirjastoalan AMK-koulutuksentavoitteet
Tavoite on, että valmistuttuaan opiskelijalla on
kokonaiskäsitys kirjastotoiminnan merkityksestä  yhteiskunnassa
kirjastoalan työtehtävissä vaadittavat tiedot ja taidot
valmiuksia toimia monialaisissa ryhmissä
valmiuksia hakeutua myös kirjastoalan rajapinnalla oleviin tehtäviin
Koulutus kannustaa opiskelijoita
aktiivisuuteen ja vuorovaikutteisuuteen
osallistumaan ja osallistamaan
kuuntelemaan yhteisöjä ja muotoilemaan palveluja tästä lähtökohdista
yhteistyöhön ylirajaisesti muiden alojen kanssa
TURKU_AMK_ENG_RGB.jpg
Miten?
Monimuotoisesti: toimimalla,lukemalla, kirjoittamalla,kohtaamalla, kuuntelemalla,puhumalla …
Osin työelämäntoimeksiannoissa
Osin monialaisissaprojekteissa
Osin monikulttuurisissaryhmissä ja kv-ympäristössä
Kirjastoalan koulutuksen sisällötja menetelmät
Mitä?
Tiedonhallintaa
Palveluiden muotoilua jakäytettävyyttä
Aineistojen tuntemusta
Pedagogisia valmiuksia
Kulttuuriorganisaationtoimijuutta
Tapahtumien järjestämistä
Ammattiyhteisöllisyyttä
Monialaisia projektivalmiuksia
TURKU_AMK_ENG_RGB.jpg
Kirjasto kaikille –hanke osanakirjastoalan tutkinto-opintoja
Win win (?)
Kirjastoalan hanke
Hallittu, haastava ja mielekkäästi rakennettu kokonaisuus,johon oppilaitoksen helppo tarttua.
Selkeä osio, josta opiskelijat löytävät roolinsa.
Uutuusarvo: Celia, kohderyhmät, toiminta
Opiskelijoiden vuoropuhelu alan ammattilaisten kanssa
TURKU_AMK_ENG_RGB.jpg
Kirjasto kaikilleCapstone – Innovation Project
Capstone innovaatioprojektin ensisijaisena tehtävänä on tuottaaprototyyppi yrityksen tai organisaation tarvitsemasta tuotteesta taipalvelusta tai potentiaalinen ratkaisu vielä ratkaisemattomaanongelmaan.
Monialainen ja monikansallinen 6-7 hengen opiskelijatiimi etsii luoviaratkaisuja ja ideoita, antaen hyvän lähtökohdan uusien tuotteiden taipalveluiden syntyyn.
TURKU_AMK_ENG_RGB.jpg
Kirjasto kaikilleOsana opintojaksoa
Kirjasto kaikille leipoutui luontevaksi osaksi opintojaksoaPedagoginen osaaminen (aikuisryhmä 2014, nuorisoryhmät 2015).
Opintojakso muodostui lähiopetuksesta, tentistä, workshopista,käytännön toiminnasta sekä sen raportoinnista.
Kirjasto kaikille  toteutti 1-2 workshop-päivää opiskelijoille, johonliittyen opiskelijat suunnittelivat toteuttivat pienryhmissävalitsemalleen kohderyhmälle sisältölähtöisen perehdytyksenCelia-kirjaston palveluihin.
Organisaatiolle tarjottavat palvelut
Yksilölle tarjottavat palvelut
Yleisen kirjaston linkkitoiminta
TURKU_AMK_ENG_RGB.jpg
Levittäytyminen ja toiminta
Turussa, Kuopiossa, Tampereella, Helsingissä yhteensä 13 tilaisuutta
Koulussa 3
Ammattiopistossa 1
Ammattikorkeakoulussa 1
Vanhusten palvelutalossa 3
Kirjastossa 3
Happy house –toiminta- ja kohtaamispaikassa 1
Avoimessa päiväkodissa 1
Vaihtelua ryhmien kunnianhimossa, toimeliaisuudessa,mainostuksessa  ja markkinoinnissa
Lähes kaikille opiskelijoille ensimmäinen kerta, kun he järjestävättoimintaa erityisryhmille.
 
TURKU_AMK_ENG_RGB.jpg
KIITOS!
Kommentteja, kysymyksiä ….
Ritva Hyttinen
ritva.hyttinen@turkuamk.fi