Yhteissuunnitteluaika
Työryhmä Timo Jalonen, Outi Rinne, Maarit Jalo, Jarmo Salo, TomiTörrönen, Minna Kemppinen
27.9.2016
(Opspro pedanetin tekstiä mukaellen)
Tarkoitus
Tämän ohjeen tarkoitus on yhdenmukaistaa ja selkeyttääyhteissuunnittelutyöajan käyttöä kouluilla
Virkaehtosopimus 31.1.2018 saakka, kilpailukykysopimus tuomuutoksia työaikaan ensin 1.2. alkaen ja toisen kerran 1.8.2017alkaen
Opettajalle määrättyjen viikoittaisten opetus- ja muiden tehtävienlisäksi opettajan tulee osallistua koululla kolmen tunnin ajan viikossaopetuksen yhteissuunnitteluun, aineryhmittäisiin tai asiaryhmittäisiinneuvonpitoihin, kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön sekäopetuksen suunnitteluun ja koulun toiminnan kehittämiseen liittyvientehtävien tekemiseen.
Mitä yt-aikaan kuuluu?
Peruskoulun yhteissuunnittelutyö on yhteistyötä kotien kanssa, opettajienkesken ja viranomaisten kanssa 1) oppilasasioissa sekä sellaista 2) koulunkehittämistyötä, joka koetaan paikallisesti tärkeäksi ja tarpeelliseksi:
yhteistyö oppilaiden huoltajien kanssa, esim. Wilma
koulun kasvatustyön suunnittelu
kahden tai useamman opettajan yhteistyönä tapahtuva opetuksensuunnittelu
koulun toimintaan liittyvien tapahtumien, juhlien, retkien ym. suunnittelu
yhteistyö muiden koulujen ja päiväkotien opettajien kanssa
yhteistyö koulupsykologin, koulukuraattorin, terveydenhuoltohenkilöiden taimuiden viranomaisten kanssa oppilasasioissa.
kasvatuskeskustelut/jälki-istunnot
muu rehtorin määräämä työ
Mitä yt-aikaan ei kuulu?
Tehtävät, joista saadaan jo palkkaa:
omien oppituntien suunnittelu, valmistelu, toteuttaminen ja jälkityö
erityistehtävät ja lisätehtävät (esim. TVA-lisä ja OVTESin kautta
   tulevat ja tukiopetus sekä kerhot)
opettajatyöpäivät (ns. vesot)
opetustehtävistä vapautettuna tehtävät työt
oppilaiden lepoaikana tehdyt työt (ns. välitunnit)
yhteiset tapahtumat, opintoretket ja leirikoulut
@turku.fi-sähköpostin käyttö
Täsmennys 12.10.2016 (Törrönen, Jalonen, Rinne)
Työryhmä oli yhtä mieltä ajatuksesta, että sähköposti on vain työväline. Työnantaja halusi kuitenkinohjeistuksessa painottaa, ettei työsähköpostin käyttö itsessään kuulu yt-aikaan, vaan hoidettavien tehtävienluonne määrittää mihin työaikaan sähköpostin käyttö tulee luokitella.
Edelleen esim. työnantajan lähettämien ohjeiden / tiedotteiden lukeminen tai niihin vastaaminen on yt-aikaa. Toisaalta esimerkiksi liikuntapaikan varaus oman oppitunnin järjestelyihin liittyen ei ole yt-aikaa,vaan  oppitunnin valmistelua. Lienee myös itsestään selvää, että jos työsähköpostia käyttäähenkilökohtaisten asioiden hoitamiseen, kyseessä ei ole työaika.
Yhteissuunnittelutyöajan seurannan kannalta jokaisen tulee pohtia mihin kohtaan taulukkoa tehty työ ontarkoituksenmukaisinta merkitä. Sähköpostin käytön osalta on hyvä myös merkitä itselleen muistiin mitätehtäviä sillä on hoitanut.
Kokoukset
Kokoukset ovat osa yt-työtä silloin, kun ne käsittelevät oppilasasioitatai koulun kehittämistä.
Yhteistyön tarve määrittää kokousten pitotaajuuden. Onyhteissuunnittelutyöajan hukkaan heittämistä pitää kokouksia, joihinei ole todellista tarvetta.
Olipa kyse pienen työryhmän tai koko opettajakunnan kokouksesta,opettajilla on oikeus vaatia, että kokoukset ovat ennalta niinvalmisteltuja, niin että osallistujat voivat valmistautua kokousasioidenkäsittelyyn. Myös valmistautuminen kuuluu yt-aikaan.
Kokousajan pitää olla sellainen, että se ei aiheuta kenellekäänkohtuuttoman pitkiä odotusaikoja. Kokousten takia hyppytunnillejoutuvilla opettajilla täytyy olla mahdollisuus tehdä omaanopetustyöhönsä liittyviä valmistelu- ja muita töitä muuallakin kuinopettajainhuoneen sohvan nurkassa.
Välitunnilla pidetty kokous ei ole YT-aikaa.
Suunnitteluaika ja -paikka
Vuoden aikana opettajan tulee tehdä 3 x 38 = 114yhteissuunnittelutuntia, jotka voidaan jaksottaa niin, että niidenmäärä vaihtelee eri viikoilla.
Yhteissuunnittelutyöaika ei ole työjärjestykseen viikoittain sidottuatyöaikaa, mutta tarkoituksenmukaista on jättää työjärjestykseen tilaasen käytännön toteuttamiselle.
Työt ovat luonteeltaan sellaisia, että niitä voidaan tehdä muuallakinkuin koulussa. Osa yhteissuunnittelutyöstä on opettajien yhteistyötäpienryhmäpalavereissa, neuvonpidoissa ja kokouksissa. Osan opettajavoi tehdä yksinään tai yhdessä huoltajien ja muiden oppilaan asioitahoitavien kanssa.
Rehtorin tehtävä
Opettajien esimiehenä rehtori päättää yhteissuunnittelutyöajankäytöstä, johtaa yhteissuunnittelua ja vastaa siitä että tehtävät onjaettu tasapuolisesti opettajien kesken ja mitoitettu siten, etteiyhteissuunnittelutyöaika ylity.
Varsinkin esiopetuksessa, alakoulussa ja erityisopetuksessayhteissuunnittelutyön painopisteen tulee olla kodin ja koulunyhteistyössä ja opettajilla pitää tähän yhteistyöhön olla riittävästiyhteissuunnittelutyöaikaa, jotta huoltajat voivat osaltaan tukealastensa tavoitteellista oppimista ja koulunkäyntiä.
Seuranta
Tarkoituksena ei ole, että yhteissuunnittelutyöajan toteutumistaseurattaisiin lomakkeilla.
Seuranta saattaa kuitenkin olla aiheellista, jos työnantajalla onperusteltu epäily siitä, että opettaja jättää yhteissuunnittelun piiriinkuuluvia tehtäviä tekemättä tai niihin kuluu liian vähän aikaa.
Suunnittelu
Jotta yhteissuunnittelutyö olisi mielekästä ja tulosta tuottavaa, onopettajat otettava mukaan yhteissuunnittelutyön suunnitteluun.
Lukuvuosittain on hyvä määritellä yhteissuunnittelunpainopistealueet.
Se tapahtuu parhaiten koulun lukuvuosisuunnitelmaa laadittaessa.