•”Substanssilla ymmärrän sitä, joka on itsessään ja käsitetäänitsensä kautta; sen käsite ei toisin sanoen vaadi jonkun toisenolion käsitettä, josta se pitäisi muodostaa”.
•Substanssi on ääretön ja sen olemassaolo on välttämätön.
•Substanssi on yhtä kuin Jumala (substanssimonismi). Koskamaailmankaikkeudessa ei ole olemassa mitään muuta substanssiakuin Jumala, Jumala samaistuu luonnon kanssa (panteismi).
•Spinozan substanssi voidaan tulkita eräänlaiseksi ”alkuvoimaksi”(vrt. ”kaiken teoria”).
•Substanssia voidaan lähestyä sen attribuuttien (pysyvienominaisuuksien) kautta.
•Substanssin attribuuttien määrä voi olla ääretön, mutta ihminenvoi jäsentää substanssia vain ”ulottuvaisuuden attribuutin”(aineen) ja ”ajattelun attribuutin” (hengen) tasolla.