OKM_1b_valk
Tulevaisuuden työelämäyhteistyöNuoret ja muuttuva työelämä -seminaariOulu ke 23.1.2013Opetusneuvos Seija Raskuseija.rasku@minedu.fi
OKM_1
Tulevaisuuden työelämä osaamistarpeidenennakoinnin valossa
Työ irtaantuu rutiineista jatyön vaihtelevuus kasvaa.
Työn sisällöt ja säännöt täytyymääritellä itse tai muidenkanssa.
Lopputulosta kohti voi edetämonella tavalla.
Yhä harvempia töitä tehdään yksin.Moniosaajuus syntyy ryhmissä.
Muutokset heijastuvat myös työnorganisointiin ja johtamiseen.
Lähde: Oivallus-hanke, Kirsi Juva EK, kuvitus Rami Niemi, EK)
OKM_1
Seitsemän näkökulmaa ammattiin valmistumiseen– tutkimuksen näkökulma
1.Enemmistö tekee mielekästä, koulutusta vastaavaa työtävakaassa työsuhteessa, kaikki eivät
2.Työssäoppimisjaksot toimivat siltana koulutuksen jatyöelämän välillä
3.Nuorilla perinteinen käsitys työstyä, valoisa tulevaisuus jasuuret vaikutusmahdollisuudet
4.Koulutusalojen välillä syviä kuiluja
5.Tutkinnon ja ammatin suhde yksioikoinen: uusientyömarkkinoiden synnystä ei näy merkkejä
6.Pelkkä tutkinto ei riitä
7.Alanvaihtosuunnitelmat yleisiä – jatko-opinnoissa tähdätäänkorkea-asteelle
Lähde: Janne Mikkonen ja Elina Lavikainen. Rahkeet duuniin.
OKM_1
Tärkeimmät työhön liittyvät ominaisuudet
Lähde: Janne Mikkonen ja Elina Lavikainen. Rahkeet duuniin.
OKM_1
Onnellinen elämä
Lähde: AMIS 2011. Ammatillisten opiskelijoiden työ ja elämä.
OKM_1
Hyvä työpaikka
Lähde: AMIS 2011. Ammatillisten opiskelijoiden työ ja elämä.
OKM_1
Koulutuksentyöelämä-vastaavuudenlisääminen
Koulutuksen ja
 työn vuorottelu/yhteensovittaminen
Työmarkkinoillatarvittavanosaamisenparantaminen(ammattio-saaminen +työelämä-valmiudet +huippuo-saaminen)
Koulutuksen ja työelämänvuorovaikutuksenlisääminen
Ennakointi(määrälli-nen jalaadullinen)
Koulutus-poliittistenlinjaustenvalmistelu
Uudistus- jakehittämis-hankkeet
Tutkinto-rakenteenvalmistelu
Näyttö-tutkintojenjärjestäminenja valvonta
Työssäoppiminen
Oppisopimuskoulutus
Ammatti-osaamisennäytöt
Koulutuksenjärjestäjienopsit
Opettajienosaamisenkehittäminen
TYKE-tehtävä
TYÖ-ELÄMÄ-YHTEIS-TYÖ
Tutkinnonperusteidenvalmistelu
Koulutuksenlaadun javaikuttavuudenparantaminen
Ammattitaitoisen työvoimansaannin helpottaminen
Koulutuksesta työelämäänsiirtymisen edistäminen
Työurienpidentäminen
Koulutuspoliittinen näkökulma
OKM_1
Työpaikkaohjaajienkoulutus
Opettajientyöelämä-jaksot
Kehittämishankkeet
Työssäoppiminen
Osaamisen kehittäminen
Pedagoginen kehittäminen
OKM_1
Tulevaisuuden työelämäyhteistyöntunnussanoja
jatkuvuus
systemaattisuus
erilaiset verkostot
kumppanuus
luottamus
vastavuoroisuus
räätälöinti, yksilöllisyys
rajojen madaltuminen
innovointi , yhdessä kehittäminen, uskallus
?