Kirjasto mediakasvattajanaKoulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija?Kirjastot ja media 2012 -kyselyn satoa
Kirjasto mediakasvattajanaKoulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija?Kirjastot ja media 2012 -kyselyn satoa
Vaasan kaupunginkirjasto
Pohjanmaan maakuntakirjasto
7.11.2012
Vaasan kaupunginkirjasto
Pohjanmaan maakuntakirjasto
7.11.2012
Esityksen otsikosta
Esityksen otsikosta
käsikassara 1. kuv. epäitsenäisestä, välikappaleenatoimivasta henkilöstä, järjestöstä tm., työrukkanen,juoksupoika, sätkynukke. (Suomi Sanakirja)
“Tahtoa toimia aktiivisesti, kokea ja olla olemassakutsutaan toimijuudeksi. Toimijuuden käsitteeseenliitetään usein käsitteitä kuten aktiivisuus,intentionaalisuusosallisuusvaikutus- javalinnanmahdollisuusvapaaehtoisuus sekä taitoja voima valita itse toimintatavat.” (Wikipedia:Toimijuus)
käsikassara 1. kuv. epäitsenäisestä, välikappaleenatoimivasta henkilöstä, järjestöstä tm., työrukkanen,juoksupoika, sätkynukke. (Suomi Sanakirja)
“Tahtoa toimia aktiivisesti, kokea ja olla olemassakutsutaan toimijuudeksi. Toimijuuden käsitteeseenliitetään usein käsitteitä kuten aktiivisuus,intentionaalisuusosallisuusvaikutus- javalinnanmahdollisuusvapaaehtoisuus sekä taitoja voima valita itse toimintatavat.” (Wikipedia:Toimijuus)
Esityksen taustaa
Esityksen taustaa
OKM & Kirjastoseura: Lapset, media jakirjastot 2006-2010
Tampereen kaupunginkirjasto ym.:Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt 2009-2011
OKM & Koulukino: Kirjastot ja media.Selvitys mediakasvatuksen tilasta yleisissäkirjastoissa 2012.
OKM & Kirjastoseura: Lapset, media jakirjastot 2006-2010
Tampereen kaupunginkirjasto ym.:Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt 2009-2011
OKM & Koulukino: Kirjastot ja media.Selvitys mediakasvatuksen tilasta yleisissäkirjastoissa 2012.
Kirjastot ja media 2012
Kirjastot ja media 2012
Koulukinoyhdistys & Taloustutkimus, maalis-huhtikuu 2012
Kysely kaikille suomalaisille yleisillekirjastoille, vastaajina erityisestikirjastotoimenjohtajat
Vastausprosentti 41% (131 vastaajaa)
Koulukinoyhdistys & Taloustutkimus, maalis-huhtikuu 2012
Kysely kaikille suomalaisille yleisillekirjastoille, vastaajina erityisestikirjastotoimenjohtajat
Vastausprosentti 41% (131 vastaajaa)
Vastaajat
Vastaajat
Kuinka tärkeänä mediakasvatuksen antamistapidetään eri paikoissa?
Kuinka tärkeänä mediakasvatuksen antamistapidetään eri paikoissa?
Kuinka tärkeitä seuraavat tavoitteetkirjastoissa?
Kuinka tärkeitä seuraavat tavoitteetkirjastoissa?
Miten tärkeänä pitää seuraavia aiheita?
Miten tärkeänä pitää seuraavia aiheita?
Miten tärkeänä pitää seuraavia välineitä?
Miten tärkeänä pitää seuraavia välineitä?
Kohderyhmät?
Kohderyhmät?
Hankkeiden ja materiaalien tunnettuus?
Hankkeiden ja materiaalien tunnettuus?
Materiaalien ja hankkeiden sisältö?
Materiaalien ja hankkeiden sisältö?
Osallistuminen hankkeisiin ja verkostoihin
Osallistuminen hankkeisiin ja verkostoihin
Osallistuminen koulutukseen
Osallistuminen koulutukseen
Osallistuminen koulutukseen 2
Osallistuminen koulutukseen 2
Mediakasvatus toimintasuunnitelmassa
Mediakasvatus toimintasuunnitelmassa
Mediakasvatus henkilöstön tehtäväkuvissa
Mediakasvatus henkilöstön tehtäväkuvissa
Toteuttamisen työtavat
Toteuttamisen työtavat
Yhteistyötahot
Yhteistyötahot
Miten suunniteltu kouluyhteistyö?
Miten suunniteltu kouluyhteistyö?
Kouluyhteistyö + mediakasvatus?
Kouluyhteistyö + mediakasvatus?
Esteet mediakasvatuksen “tekemiselle”?
Esteet mediakasvatuksen “tekemiselle”?
Joitakin yleisiä huomioita
Joitakin yleisiä huomioita
93% toteuttaa mediakasvatusta säännöllisesti taisatunnaisesti osana kouluvierailuja; sama määrä “osanakirjastotyön arkea”
37%:ssa kirjastoja on laadittu yhdessä koulun kanssayhteistyösuunnitelma; 30%:ssa itsenäisesti
67%:ssa laatijoista suunnitelma ei sisällä mediakasvatusta
16%:ssa mediakasvatus on kirjaston toimintasuunnitelmassa
93% toteuttaa mediakasvatusta säännöllisesti taisatunnaisesti osana kouluvierailuja; sama määrä “osanakirjastotyön arkea”
37%:ssa kirjastoja on laadittu yhdessä koulun kanssayhteistyösuunnitelma; 30%:ssa itsenäisesti
67%:ssa laatijoista suunnitelma ei sisällä mediakasvatusta
16%:ssa mediakasvatus on kirjaston toimintasuunnitelmassa
Joitakin yleisiä huomioita 2
Joitakin yleisiä huomioita 2
2/3 pitää 7-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kaikkein tärkeimpänämediakasvatuksen kohderyhmänä
Vastaajat pitävät kirjastoa 6. tärkeimpänä mediakasvattajanaannetuista toimijoista
Vähemmän tärkeänä pidetään mm. päiväkotia ja esiopetusta,mutta heidän kanssaan tehdään kovasti yhteistyötä
Asiakkaiden oma sisällöntuotanto ja luovuuden kehittäminen,pelit, sekä mediateollisuuden taustojen ymmärtäminenvähiten tärkeitä mediakasvatuksen tavoitteita
2/3 pitää 7-18-vuotiaita lapsia ja nuoria kaikkein tärkeimpänämediakasvatuksen kohderyhmänä
Vastaajat pitävät kirjastoa 6. tärkeimpänä mediakasvattajanaannetuista toimijoista
Vähemmän tärkeänä pidetään mm. päiväkotia ja esiopetusta,mutta heidän kanssaan tehdään kovasti yhteistyötä
Asiakkaiden oma sisällöntuotanto ja luovuuden kehittäminen,pelit, sekä mediateollisuuden taustojen ymmärtäminenvähiten tärkeitä mediakasvatuksen tavoitteita
Mediakasvatus, kirjasto ja koulu
Mediakasvatus, kirjasto ja koulu
Tavoitteellinen (uusien) luku- ja kirjoitustaitojen edistäminenmonimuotoisessa media- ja informaatioyhteiskunnassa
Lukuharrastuksen edistäminen, tiedonhallintataitojenopastaminen
Asiakkaiden omaehtoiset elämykset
Kolmas tila toden sanoo?
Tavoitteellinen (uusien) luku- ja kirjoitustaitojen edistäminenmonimuotoisessa media- ja informaatioyhteiskunnassa
Lukuharrastuksen edistäminen, tiedonhallintataitojenopastaminen
Asiakkaiden omaehtoiset elämykset
Kolmas tila toden sanoo?
Kiitos! Tack!
Kiitos! Tack!
twitter.com/mmustikkatwitter.com/mmustikka
facebook.com/mustikkamakifacebook.com/mustikkamaki