NECLII_logo_B.png
NECL II lyhyesti
 budjetti: n. 2,7 M€
 aika: 2010-2013
 partnerit: 22 partneria Suomesta, Ruotsista jaNorjasta- pääpartneri: Västernorrlannin lääninhallitus
Tavoitteet:
itä-länsi suuntaisen Keskipohjolan kuljetuskäytävän kehittäminenja markkinointi, parantamalla käytävän teitä, rautateitä jaintermodaaleja ratkaisuja, sekä kehittämällä logistiikaninformaatioteknisiä järjestelmiä.
osoittaa kuljetuskäytävän mahdollisuudet, potentiaali ja hyödytmm. yrityksille, päättäjille ym.
 kuljetusten siirtäminen teiltä rautateille ja merelle edistääkestävää kehitystä – tavoitteena on kestävää kehitystä edistävä,ympäristöystävällinen Keskipohjolan kuljetuskäytävä – “MidnordicGreen corridor”.
Tavoitteet..
Tiivis yhteistyö kuljetusviranomaisten, teollisuuden ja muidenhankkeiden kanssa.
Pullonkaulojen poistaminen käytävältä.
Infrastruktuurin parannukset, toivottavasti alueellista ja kansallistarahoitusta tulevaisuudessa.
Rajat ylittävää yhteistyötä Keskipohjola alueiden välillä, sekä yhteydetIso-Britanniaan/Eurooppaan/Itämeren alueelle sekäVenäjälle/Aasiaan.
Toimivat liikenneyhteydet ja kustannustehokkaat kuljetusratkaisutoleellisia yrityselämälle ja paikalliselle teollisuudelle.
Käytävän markkinointi elinkeinoelämälle.
Toimiva ICT-pohjainen logistiikkajärjestelmä kuljetusalan toimijoille.
Partnerit:
22 partneria, joissa mukana mm.liikenneviranomaisia, maakuntaliittoja Suomesta sekä vastaaviaorganisaatioita Ruotsista ja Norjasta, Mid Sweden University,yksittäisiä kuntia kaikista maista, yhteistyöorganisaatioKeskipohjola-komitea.
Sekä tärkeitä liitännäispartnereita!Suomen, Ruotsin ja Norjan liikennevirastot, Kauppakamareita,North East Cargo Link Alliance (NECLA), PohjoismaidenMinisterineuvosto.
Tausta:
North East Cargo Link –hankkeen (NECL) ensimmäisessä osassa v.2003-2006
selvitettiin Norjasta Ruotsin kautta Suomeen ja edelleen Venäjälle ulottuvan
Keskipohjola-vyöhykkeen tavarakuljetuksia ja kuljetuskäytävän liikenneinfran
ja logistiikan kehittämisedellytyksiä ja mahdollisuuksia.
map.jpg
Työpaketit ja koordinaatiovastuut:
WP1 Hallinto, vastuutaho: Pääpartneri Västernorrlannin lääninhallitus
WP2 Viestintä, Keski-Suomen liitto
WP3 Infrastruktuuri, Pääpartneri
WP4 Kuljetukset ja logistiikka, Keskipohjola-komitea
WP5 ICT-järjestelmän kehittäminen, Mid Sweden University
WP3 Kuljetusinfran kehittäminen
Teiden, rautateiden ja sataminen sekä intermodaalisten ratkaisujenkehittäminen      - puutteellinen rautatie-infra      - rautateiden ja intermodaalisten yhteyksien puuttuminen.
Pullonkaulojen poistaminen jälleenrakentamisten ja investointienkautta, myös eri maiden rautatiejärjestelmien yhteensopivuudessa onrajoitteita.
Uusien ja olemassa olevien yhdistelmäterminaalien kehittäminensopiville paikoille käytävälle.
WP3 Esimerkkejä toiminnoista
Yleisiä selvityksiä:
Alueellinen taloustutkimus – kuvaa investointien vaikutuksia yhteiskuntaan jaaluekehittämiseen, kun tavoitteena on kuljetusinfran kehittäminen ja pullonkaulojenpoistaminen.
Esi- ja toteutettavuusselvitykset maanteiden tavarankuljetusinvestoinneista.
 Esiselvitys investoinneista liittyen ratapiharakentamiseen.
Esiselvitys erikoiskuljetuksista.
Erityisselvityksiä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa
 Valtatie 18 –selvitykset ja yleissuunnittelu (välillä Multia-Ähtäri sekä seututie 621, Keski-Suomessa)
Rautateiden ja satama –yhteyksien kehittäminen Kaskisissa, Sundsvallissa, Timråssa jaHärnösandissa
Meråkerrata ja E14 (Norjassa)
Esiselvitys kuljetusinfran parantamisesta E14:llä (Ruotsissa, mukaanlukien Östersund)
WP4 Kuljetukset ja logistiikka
 Edistetään alueen elinkeinoja ja kauppaa kehittämällä ja toteuttamallatehokkaita kuljetusratkaisuja. 
 Toteutetaan liiketoiminnallisia toimintoja kehittämään kokonaisialogistisia tavarankuljetuskonsepteja, sekä vientiä että tuontiaVenäjältä/Aasiasta lännen globaaleille markkinoille.
Tuetaan kestäviä kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja- luomalla uusia kuljetuskonsepteja ja säännöllisiämerikuljetuksia.
WP4 Esimerkkejä toiminnoista
 Tavaravirtaselvitys  ja matkustajatilasto
Satamaselvitys, laivatyyppi ja reittiselvitys
 Liiketoimintasuunnitelma linjaliikenneyhteydelle Kaskisten ja Sundsvallinalueen satamien välillä
 Kuljetuskäytävään liittyvien pullonkaulojen tunnistaminen, ratkaisut jacase study- esitykset
 Analyysi intermodaaleista ongelmista ja rajaesteongelmista (kokemuksetja vaikeudet liittyen satamien ja maakuljetusten välisiin asioihin)
 Monikansallinen toimintasuunnitelma (yhteenveto kaikista toimistaKeskipohjolan kuljetuskäytävän kehittämiseksi)
WP5 Logistiikkajärjestelmän kehittäminen
 Olemassa olevan logistisen ICT –prototyypin kehittäminen  toimivaksijärjestelmäksi.
 keskittyy vähentämään tyhjien javajaiden kuljetusten tämän hetkistäsuurta määrää.
 tarkoitettu päivittäiseen käyttöön,mm. logistiikkakeskuksissa jakuljetusalan yrityksissä sekäsatamissa.
H:\TEXTFILE\Gammalt\Internetportal\Concept.jpg
Esim.
Yhteystiedot ja lisätietoja:
Projektipäällikkö & WP3-johtaja: Per-Åke Hultstedt: per-ake.hultstedt@lansstyrelsen.se
Talouspäällikkö: Johanna Bergman, johanna.bergman@lansstyrelsen.se
Viestintäpäällikkö: Virpi Heikkinen, virpi.heikkinen@keskisuomi.fi
WP4-johtaja: Jon Hillgren, jon.hillgren@lvn.se
WP5-johtaja:  Leif Olsson, leif.olsson@miun.se