5.13 Fyysinen kehitys: tytöstä naiseksi,pojasta mieheksi(s. 100-104)
Skeema 2
Motivointi 1
murkkupoika hupparissa.jpg
nuori tyttö uima-asussa.jpg
Muistele parin kanssa…
Mistä tiesit, että murrosikä oli alkanut?
Millaisia fyysisiä, psyykkisiä ja/tai sosiaalisiamuutoksia silloin tapahtui?
nuor tyttö ja poika.jpg
Lue artikkeli ”Lapsuus lyhenee”. Vastaaseuraaviin kysymyksiin:
1)Mitä muutoksia murrosiän alkamisajankohdassaon tapahtunut?
2)Mitä ongelmia liittyy nopeaan biologiseenkehittymiseen?
3)Mitkä tekijät voivat selittää kehityksennopeutumista?
nuoret juoksevat uimaan.jpg
Vastauksia
1)Tyttöjen ja poikien kehittyminen alkaaentistä varhemmin.
2)Psykososiaalisia ongelmia, masennusta,
 ahdistuneisuutta; sairastumisriski kasvaa.
1)Parempi ravinto, taloudellisesti turvallinenympäristö, liikapainoisuus,hormonitasapainon häiriöt,ympäristökemikaalit ja kasvuympäristö.
murkku + peili.jpg
5.13 Fyysinen kehitys: tytöstä naiseksi,pojasta mieheksi(100-104)
Skeema 2
Motivointi 2
nuoret + kitara.jpg
Nuorten kysymyspalstoilta poimittua
Onko normaalia, että murrosiän aikana paino nousee?
Kuinka kuukautisten alkamisen voi ehkäistä?
Miksi kasvoissa ja vartalolla on näppylöitä?
Milloin pitäisi tulla häpykarvoitusta?
Mikä on minun kokoiseni tytön tai pojan keskipaino?
Olen varmaan ylipainoinen, pitäisikö minun alkaa laihduttaa?
Miten voin löytää poika- tai tyttöystävän?
Onko pornon katsominen normaalia?
Pohdi
Mitä kysymykset kertovat murrosiästä?
Miksi nuoret kysyvät mieltä painavia asioita
 erilaisilla kyselypalstoilla?
Millaisia muita asioita nuoret kysyvät?
 5.14 Kognitiivinen kehitys:konkreettisesta ajattelusta abstraktiin(s. 110-121)
Skeema 2
Motivointi 1
abstrakti ajattelu.jpg
Pärjäisitkö PISA-testissä?
Tutustu ja tee muutama PISA-testeissäkäytetty tehtävä.
Supermarketin tiedote
Tiedote maapähkinäallergian varalta: Herkkusitruunakeksit
Tiedotteen päiväys: 4.2.
Valmistajan nimi: Hieno-Eines Oy
Tuotteen tiedot: Herkkusitruunakeksit 125 g (parasta ennen 18.6. japarasta ennen 1.7.)
Tarkemmat tiedot: Osa näiden tuote-erien kekseistä saattaa sisältäämaapähkinää, jota ei ole mainittuvalmistusaineiden luettelossa. Maapähkinälleallergisten henkilöiden ei pidä syödä näitä keksejä.
Kuluttajan toimet: Jos olet ostanut näitä keksejä, voit palauttaa neostopaikkaan täyttä hyvitystä vastaan. Lisätietojasaat soittamalla numeroon 0800 034 2451.
Tehtävä
Mikä tämän tiedotteen tarkoitus on?
a)Mainostaa Herkkusitruunakeksejä.
b)Kertoa, milloin keksit on tehty.
c)Varoittaa kyseisistä kekseistä.
d)Selittää, mistä Herkkusitruunakeksejä voi ostaa.
Minkä niminen yhtiö on?
Mikä on Tarkemmat tiedot -kohdan tarkoitus?
a)Mainostaa erilaisia keksejä.
b)Kuvailla kekseihin liittyvää erikoistarjousta.
c)Luetella keksien valmistusaineet.
d)Kertoa, mikä kekseissä on vialla.
Miksi tiedotteessa on mainittu Parasta ennen -päiväykset?
Vastaukset
c)
Hieno-Eines
d)
Parasta ennen -päiväykset toimivatkyseisten keksierien tunnisteena.
c)
Hieno-Eines
d)
Parasta ennen -päiväykset toimivatkyseisten keksierien tunnisteena.
Moottoripyörä
”Oletteko koskaan heränneet tuntien, että jotakin onvialla?  Tuo päivä oli minulle sellainen.
Nousin istumaan sängyssä.
Vähän myöhemmin avasin verhot.
Ilma oli hirveä – satoi kaatamalla.
Sitten katsoin alas pihalle.
Kyllä vaan! Siellä se oli – moottoripyörä.
Se oli aivan yhtä romuna kuin illallakin.
Ja jalassani alkoi tuntua kipua.”
motskari.jpg
Tehtävä 1
Tarinan henkilölle oli tapahtunut jotakin edellisenäiltana. Mitä?
a)Huono ilma oli vahingoittanut moottoripyörää.
b)Huono ilma oli estänyt henkilöä lähtemästä ulos.
c)Henkilö oli ostanut uuden moottoripyörän.
d)Henkilö oli ollut moottoripyöräkolarissa.
”Tuo päivä oli minulle sellainen.” Millainen tuo päivälopulta oli?
a)Hyvä päivä.
b)Huono päivä.
c)Jännittävä päivä.
d)Tylsä päivä.
Tehtävä 2
Rivillä 7 sanotaan: ”Kyllä vaan!” Miksi henkilö sanoo näin?
a)Koska henkilö on saavuttanut jotain haasteellista.
b)Koska henkilö oivaltaa, ettei päivästä olekaan tulossa niinhuono.
c)Koska henkilö muistaa, miksi jotakin tuntui olevan vialla.
d)Koska henkilö on iloinen nähdessään jälleenmoottoripyöränsä.
Miksi kirjoittaja aloittaa tarinan kysymyksellä?
a)Koska kirjoittaja haluaa tietää vastauksen.
b)Vetääkseen lukijan mukaan tarinaan.
c)Koska kysymykseen on vaikea vastata.
d)Muistuttaakseen lukijaa siitä, että tällainen kokemus onharvinainen.
Vastaukset
d)
b)
c)
b)
puhekupla.eps
Pizzat
Eräässä pizzeriassa on tarjolla saman paksuisiapyöreitä pizzoja kahta eri kokoa. Pienemmänhalkaisija on 30 cm ja hinta 30 zediä. Suuremmanhalkaisija on 40 cm ja hinta 40 zediä.
Kumpi pizza antaa rahalle paremman vastineen?Merkitse päättelysi perusteet näkyviin.
Vastaus
Suurempi pizza on suhteellisesti edullisempi.
pitsa.jpg
Pohdi
1)Miksi suomalaiset pärjäävät hyvin PISA-testeissä?
2)Miten suomalaisessa koulussa valmennetaan PISA-testeissävaadittaviin taitoihin?
3)Miten koulu tukee oppilaiden kognitiivista kehitystä?
Vastauksia
1)Selityksiä on varmasti monia, mutta erityisestisuomalaista monipuolista, tasa-arvoista jademokraattista koulujärjestelmää on pidetty hyvientulosten taustatekijänä.
2)Kouluissa on ammattitaitoisia opettajia ja omanalansa hyviä osaajia. Oppiaineita on monipuolisesti.
3)Oppilaille tarjotaan koko ajan uusia haasteita jamyös oppiaineita, joiden avulla oppilas voidaanpitää lähikehityksen vyöhykkeellä. Opettajattukevat yksilöllisesti oppilaiden kehitystä.
5.14 Kognitiivinen kehitys: konkreettisestaajattelusta abstraktiin(s.105-109)
Skeema 2
Motivointi 2
lukeva nuori tyttö.jpg
Pohdi
Mitä seuraavat tilastot kertovatsuomalaisten murrosikäistenkoulussa viihtymisestä?
Mitkä eri tekijät voivat selittäätutkimustuloksia?
Mistä muutokset 7. ja 9. luokanvälissä voivat johtua?
Koulusta pitäminen 7. ja 9. luokilla
Koulustapitäminen
Pojat 7. lk.
%
Tytöt 7. lk.
%
Pojat 9. lk.
%
Tytöt 9. lk.
%
PITÄÄ
62,5
74,9
55,4
63,0
EI PIDÄ
37,5
25,1
44,6
37,0
YHTEENSÄ
100
100
100
100
(n)
(821)
(872)
(764)
(871)
Lähde: Marko Harapainen, 2007.
Kouluterveyskysely 2011 (7. ja 9. lk.)
ktkysely_kokomaa_200001_201011_pk-2.pdf
Kouluterveyskysely 2011 (7. ja 9.lk)
ktkysely_kokomaa_200001_201011_pk-2.pdf
Vastauksia
Koulussa viihtyminen vähenee yläkoulun aikana.
Murrosikään liittyvät voimakkaat fyysiset,kognitiiviset ja psyykkiset muutokset.
Nuorilta edellytetään enemmän iän lisääntyessä, jaheidän on tehtävä tärkeitä valintoja.
Tahti kiihtyy koulussa 9. luokalle tultaessa, jaopettajat olettavat nuorten käyttäytyvän”aikuismaisesti”.
väsynyt koululainen.jpg
5.15 Psykososiaalinen  kehitys: lapsenminäkokemuksesta nuoren identiteettiin (s. 110-121)
Skeema 2
Motivointi 1
söpö nuori tyttö.jpg
Kuvaile seuraavia nuorisoryhmiä:
skeittaavia nuoria.jpg
Pohdi
Mitä erilaisia nuorten ryhmiä tiedät?
Mistä ryhmän jäsenet tunnistaa?
Miksi nuoret haluavat kuulua ryhmiin?
Mikä merkitys ryhmillä on nuorille?
Millaisiin ryhmiin olet itse kuulunut?
Mitä ryhmät ovat sinulle merkinneet?
5.15  Psykososiaalinen  kehitys: lapsenminäkokemuksesta nuoren identiteettiin(s. 110-121) 
Skeema 2
Motivointi 2
teinipoika.jpg
Kuvakollaasitehtävä
Selatkaa nuorten suosimia lehtiä.
Pohtikaa, millaista kuvaa nuoruudesta lehdettarjoavat.
Poimikaa lehdistä kuvia nuorista ja mainoksista.
Kootkaa kuvat isolle paperille ja kirjoittakaakuvien yhteyteen nuoruutta kuvaavia sanojaja/tai iskulauseita.
 
tyttö + lehdet.jpg
Pohdi
tytöt lehtihyllyllä.jpg
Mitä mahdollisuuksia media tarjoaaidentiteetin rakentamiselle?
Mitä ongelmia media aiheuttaanuorten kehitykselle?
Millaisia kokemuksia itselläsi onmediasta murrosiässä? Mitä hyviäkokemuksia, mitä huonojakokemuksia?
Mitä mahdollisuuksia media tarjoaaidentiteetin rakentamiselle?
Mitä ongelmia media aiheuttaanuorten kehitykselle?
Millaisia kokemuksia itselläsi onmediasta murrosiässä? Mitä hyviäkokemuksia, mitä huonojakokemuksia?