Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
1
Päihdepalvelujen laatu– miten kristillisen päihdetyön laatunäkyy ulospäin?
Airi Partanen
Kehittämispäällikkö
airi.partanen@stakes.fi
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
2
Laatusuositukset informaatio-ohjauksen välineenä
- politiikkainstrumentit: sääntely, taloudellinen ohjaus, tieto-ohjaus
- 1993 valtionosuusuudistus – suora valtiovallan ohjaus ja valvontalakkasivat, mitä tilalle?
-sääntely: kansalaisten perusoikeudet, hoitotakuu yms.
-taloudellinen ohjaus: yksittäisten ongelmakohtien ratkaisemiseenerikseen osoitettuja budjettirahoja, kehittämishankkeisiin liittyväävaltionavustusta
-tieto-ohjaus: kehittämistyön tukena valtakunnallisia ohjelmia(Alkoholiohjelma, Hyvinvointi 2015 jne.) ja kehittämishankkeita(Kansallinen terveydenhuoltoprojekti, Sosiaalialankehittämisohjelma => sosiaali- ja terveydenhuollonkehittämisohjelma, terveyden edistämisen ohjelma); vertailutieto;käypä hoito –suositukset; laatusuositukset
-uusi hallitusohjelma: laatusuosituksia uudistetaan tavoitteenasitovuustason nostaminen
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
3
Laatusuositukset(ks. http://www.stakes.fi/laatusuositus/)
 Ikäihmisten hoitoa ja palveluja koskeva laatusuositus (2001, ollaan uusimassa)
 Mielenterveyspalveluiden laatusuositus (2001)
 Päihdepalvelujen laatusuositukset (STM ja Kuntaliitto 2002)
 sosiaali- ja terveydenhuollon yleisten sekä erityisten päihdepalvelujen asiakastyöhön
 ks. http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/julkaisut/paosisallys165.htm
 Vammaisten ihmisten asumispalveluiden laatusuositus (2003)
 Apuvälinepalvelujen laatusuositus (2003)
 Kouluterveydenhuollon laatusuositukset (2004)
 Terveyden edistämisen laatusuositukset (2006)
 Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit (Stakes 2006)
 Mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden kehittämissuositus (2007)
 Asunnottomien asumisyksiköiden laatusuositukset (valmisteilla)
- tarkoituksena on kehittää ja ohjata kuntien toimintoja ja palveluita niin, että ne toimisivatyhtäläisin perustein kaikkialla maassa
- suositukset antavat yleiset suuntaviivat, joita voidaan soveltaa paikallisesti kunkinkunnan ja kuntalaisten tarpeista lähtien
- laatusuosituksissa korostuu asiakaslähtöisyys, palvelujen saatavuudenoikeudenmukaisuus- ja yhdenvertaisuusperiaate
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
4
Päihdepalvelujen laatusuositukset
Sosiaalialan kehittämisohjelma: palvelurakenteen ja toimintojenkehittäminen => päihdepalvelut
Tavoitteena päihdepalvelujen saattaminen vähintäänlaatusuositusten mukaisiksi koko maassa vuoden 2007 loppuunmennessä
- matalan kynnyksen palvelujen varmistaminen
- katkaisu- ja vieroitushoidon kehittäminen
- monipäihdekäyttöön vastaaminen
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
5
Päihdepalveluiden laatusuositukset 2002
Suositusten jaottelu:
 Päihdepalvelujen lähtökohdat
 Päihdestrategia
 Palvelujärjestelmä
 Henkilöstön osaaminen ja työssä jaksaminen
 Asiakastyön toteutus
 Seuranta ja arviointi
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
6
Välineitä päihdehoitoyksiköiden laadun arviointiin
-päihdehoitoyksiköiden laatuarviolomakkeet
täytetyt lomakkeet julkaistaan ko. portaalinhoitopaikkatietokannassa
- päihdehoitoyksiköiden pisteytyslomakkeet
 kuntien avuksi päihdehoidon kilpailuttamistilanteessa
 Suomen Kuntaliitto
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
7
Päihdepalveluiden laatuarvio- ja pisteytyslomakkeet
- avohoito, laitoshoito, lastensuojelu
- päihdehoitoyksiköiden laatuarviolomakkeen sisältö:
o yksikön tiedot
o yksikön tarjoamat palvelut
o hoitoon hakeutuminen
o hoidon suunnittelu
o hoidon toteuttaminen
o jatkohoito
o henkilökunta
o henkilöstön kehittäminen ja hyvinvointi
o toiminnan arviointi ja seuranta
o talous
o toimitilat
- päihdepalveluiden kilpailuttaminen: pisteytyslomake + tarjouspyyntö
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
8
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
9
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
10
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
11
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
12
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
13
Miten kristillisen päihdetyön laatua voidaan kuvatalaatusuositusten ja laatuarviolomakkeiden avulla ?
Asiakastyön toteutus
- asiakaslähtöisyys
- käytetään laajaan käytännön kokemukseen tai tieteelliseen tietoonperustuvia hoitomenetelmiä, jotka täyttävät myös eettiset kriteerit
- asiakkaan ilmaisemat eksistentiaaliset ja uskonnolliset tarpeetotetaan huomioon palvelujen kokonaisuudessa
Päihdehoitoyksiköiden laatuarviolomakkeet
- yksikön tarjoamat palvelut
- ydinosaaminen ja hoito-ohjelmat & hoitomenetelmät
- toiminta-ajatus
- muut tukipalvelut
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
14
Mitä hyvää päihdepalveluiden laatusuosituksissa?
- suositukset toimivat päihdehuoltolain tulkinta-apuna, täsmennyksinä
- perustelevat ja kuvaavat monimuotoisen ja monella taholla tehtävänpäihdetyön ja yhteistyön tarpeen, tekevät päihdetyön näkyväksi
- antavat vertailupohjan päihdepalveluiden kehittämiselle, mikäli niitäkäytetään systemaattisesti hoidon arvioinnissa ja kehittämiskohteidenlöytämisessä
- hyvä apu ohjauksessa, uuden työntekijän perehdyttämisessä
- apuna hoito- ja palvelusuunnitelman tekemisessä
- laatusuositukset apuna kilpailuttamisessa
- laatusuositukset hyvä väline valtakunnallisten suositustennäyttämiseen luottamushenkilöille; voidaan saada talous- jatoimintasuunnitelmaan tavoitteiksi
- myös osa asiakkaista on lukenut laatusuosituksia => keskusteltu senpohjalta kunnassa, laatusuositukset asiakkaan edun valvojana
- soveltuvat tulevien sosiaali- ja terveysalan opiskelijoidenkoulutuksessa ja ohjauksessa päihdetyön opetuksen oppimateriaaliksi
Stakes_rgb
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Tiedosta hyvinvointia
15
Mitä kehitettävää päihdepalveluiden laatusuosituksissaja poliittisessa ohjauksessa?
- laatusuositukset ovat toiveiden tynnyri - vaikea löytää selkeitäkriteereitä palvelujen arviointiin, vaikka luotukin joitakin työkaluja?
- päihdehoitoyksiköiden laatuarviolomakkeiden tunnettavuus?
- päihdehoitoyksiköiden pisteytyslomakkeet - selvennettävä, päästäväyksiselitteisempiin kriteereihin?
- kuntatason arviointivälineiden kehittäminen?
 pitäisikö olla selkeämpiä määritelmiä sille, miten palvelut tulisi kunnassa järjestää?
 pitäisikö kunnille saada parempia arviointivälineitä kuntatasolla päihdepalveluiden riittävyydenja laadukkuuden arviointiin?
 riittääkö tieto-ohjaus - pitäisikö ohjata korvamerkittyä rahaa päihdehoidon toteuttamiseen jakehittämiseen?
- tuntevatko kuntalaiset oikeutensa päihdehoitoon, onko riittävästitietoa ja kanavia tehdä tarvittaessa valituksia? Tietoa kansalaisillepäihdepalveluiden laatusuosituksista selkokielellä?
- erillisistä laatusuosituksista yhteisiin laatusuosituksiin (esim.ehkäisevä ja korjaava päihdetyö, mielenterveystyö)?
- erilaisten päihdetyön menetelmien käyttö?
- seuranta?