EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
OpetusmenetelmätMitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan?Mosstonin opetustyylien spektri
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
Mitä opetusmenetelmillätarkoitetaan?
Opetusmenetelmät ovat työtapoja, joiden kauttaoppilaille konkretisoituu viesti siitä, mihin opetuksessapyritään
Huomioi sekä opettajan että oppilaan toiminnot
Niiden avulla edistetään oppilaan oppimista, aktivointiaja motivointia
Opetusmenetelmän valintaan vaikuttavat esim.tavoitteet, opettajan opetustaidot, opetettava aihe jaoppilaiden taso
Opetusmenetelmiä on lukuisia
Esim. luento, oppimispäiväkirjat, aivoriihi, ongelmaperustainenoppiminen
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
Opetusmenetelmätliikunnanopetuksessa
Strukturoitu opetus soveltuu hyvin soveltavanliikunnan ohjaukseen
Selkeä rakenne jäsentää oppimista, suuntaa tarkkaavaisuutta jaauttaa havainnoimaan oleelliset asiat
Monikanavainen opetusviestintä
Opettajajohtoiset vai oppilasjohtoiset työtavat?
Erilaisia opetusmenetelmäluokituksia
Mosstonin opetusmenetelmien luokitus tunnetuin
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
Mosstonin opetustyylienspektri
A.Komentotyylinenopetus
B.Tehtäväopetus
C.Pariohjaus
D.Itsearviointi
E.Eriytyvä opetus
F.Ohjattu oivaltaminen
G.Ongelman ratkaisu
H.Erilaisten ratkaisujentuottaminen
I.Yksilöllinenharjoitusohjelma
J.Yksilöllinenopetusohjelma
K.Itseopetus
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
A – Komentotyylinenopetus
Opettajalla päätösvalta
Kaikille oppilaille samat tehtävät
Oppilaat tekevät suorituksia opettajankomennossa
Opettaja ohjaa ja antaa palautetta
Helppo arvioida
Esim. pari- ja kansantanssit taialkulämmittely
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
B – Tehtäväopetus
Opettaja antaa tehtävät erisuorituspaikoille
Oppilaat harjoittelevat itsenäisesti,opettajalla mahdollisuus havainnointiin
Oppilaat voivat päättää suorituksenaloituksen ja lopetuksen sekäsuoritusnopeuden
Opettaja antaa palautetta
Esim. circuit tai telineratakiertoharjoituksena
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
C – Pariohjaus
Oppilaat tekevät pareittain opettajanantamia tehtäviä
Oppilaat tarkkailevat toistensa suorituksiaja antavat palautetta
Opettaja valitsee liikkeet ja antaa kriteeritarviointia varten
Välitön palaute ja sosiaalinenvuorovaikutus
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
D – Itsearviointi
Opettaja suunnittelee tehtävät ja antaaarviointikriteerit
Oppilas arvioi omaa suoritustaan kriteerienmukaisesti
Riippuvuus opettajan palautteesta jaarvioinnista vähenee
Oppilas oppii työskentelemään yksin jaarvioimaan suoritustaan
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
E – Eriytyvä opetus
Opettaja suunnittelee eritasoisia tehtäviä,joista oppilas valitsee taitotasolleensopivat tehtävät
Oppilas arvioi suoritustaan suhteessatavoitetasoonsa
Jokainen voi osallistua edellytystensämukaisesti
Esim. miltä etäisyydeltä pallo yritetäänpotkaista maaliin
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
F – Ohjattu oivaltaminen
Opettaja antaa tehtävän, johon oppilaatetsivät oikeaa ratkaisua
Opettaja auttaa vihjein ja kysymyksin sekäantaa välitöntä palautetta
Opettajan on mietittävä huolella annettavatvihjeet ja kysymykset
Kehittää johdonmukaista ajattelua
Esim. miten puolustajan tulee sijoittuavastustajaan nähden koripallossa
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
G – Ongelman ratkaisu
Oppilas yrittää ratkaista annetun tehtävänitsenäisesti
Opettaja tarkkailee sivusta
Oppilaat arvioivat ratkaisuaan, opettajaauttaa tarvittaessa
Esim. millä keinoin tasapaino on helpoinsäilyttää?
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
H – Erilaisten ratkaisujentuottaminen
Opettaja antaa oppilaille ratkaistavaksitehtävän, johon on useita ratkaisuja
Tarkoituksena tuottaa erilaisia ratkaisujayhteen tehtävään
Opettaja havainnoi ja auttaa tarvittaessaratkaisujen tuottamisessa
Oppilaat arvioivat itse ratkaisujaan
Esim. Miten luistimilla voi liukua eri tavoin?
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
I – Yksilöllinenharjoitusohjelma
Opettaja antaa tietyn teeman
Oppilas suunnittelee oman ohjelmanteeman mukaisesti
Harjoitellaan itsenäistä työskentelyätuetusti
Opettaja ohjaa ja antaa palautettatarvittaessa
Esim. ponnistusvoiman kehittäminen
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
J – Yksilöllinenopetusohjelma
Oppilas suunnittelee oman ohjelman
Oppilas valitsee opetusmenetelmän, jollatoteuttaa ohjelmansa
Opettaja ohjaa ja antaa palautettatarvittaessa
Itsenäinen työskentely lisääminen
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
K - Itseopetus
Oppilas tekee kaikki päätökset koskienopetus-oppimisprosessia
Asettaa tavoitteet, valitsee ohjelman sisällönja opetusmenetelmän sekä arvioi tavoitteidentoteutumista
Itsenäinen työskentely
Opettaja on oppilaan käytettävissä jaauttaa tarvittaessa
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
EIPET LOGO AW
EIPET CIRCLE
Lähteet
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. (2012):Soveltava liikunta. Helsinki: Liikuntatieteellisen Seuranjulkaisu nro 168.
Varstala, V. 1996. Opettajan toiminta ja oppilaidenliikunta-aktiivisuus koulun liikuntatunnilla. Jyväskylänyliopisto. Studies in sport, physical education and health45.
Varstala, V. 2007. Liikunnanopettajan toiminta erityötavoissa. Teoksessa P. Heikinaro-Johansson & T.Huovinen (toim.): Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan.Helsinki: WSOY oppimateriaalit, 125–139.